ח"כ מיקי לוי שוחח עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" ב-103FM וביקר את ממצאי דו"ח מבקר המדינה בעניין ניהול משבר הקורונה‎. לדבריו, "זה דו"ח חלבי ואין מי שמתייחס אליו ברצינות. לא רק אצבע מאשימה אין שם, אין אפילו אצבע ביקורתית". הוא הוסיף כי "לא ייתכן שהמבקר רק 'ימליץ' ולא יצביע על האחראים. 90 אלף עסקים קרסו ואף אחד לא נושא באחריות".

הפגנת העצמאים בדרך יפו (צילום: התנועה לעידוד האופנה בישראל)

אנחנו רוצים להתייחס לפעילות רשות המיסים בתקופה זו, למה בעצם המבקר לא שם את האצבע על האדם או האנשים כי יש פה כמה וכמה פרקים חשובים, אנחנו כבר משוועים לפתרונות שמונה חודשים ולא מוצאים אותם כי אנו בתוך הדבר הזה. למה בעצם לא שמים את האצבע על האנשים שאחראים? מי אחראי פה בעצם?
"זו הנקודה. המגמה בדוח מבקר המדינה, אין אשמים בדוחות שלו, אין שום אחד שנושא את האחריות, 90 אלף עסקים קרסו ואף אחד לא נושא באחריות. כשאני עובר במהירות על עיקרי הדברים אז אני נפגש בדבר אחד מאוד מרשים, מבקר המדינה ממליץ לרשות המיסים לבחון אפשרות להגיש את הבקשות למענקים בזמן אמת, ממליץ לבחון את ההתמודדות של המגפה עם החברה המשקית, מבקר המדינה ממליץ לרשות המיסים בכל הקשור לתוכניות גיבוש המענקים או לימוד גיבוש המענקים. אני עובר על כל השורות האלה במהירות, ואני מוצא 'ממליץ', 'ממליץ'. אדוני, מי נושא באחריות? הדוח הזה חלבי לחלוטין, כשאתה לא שמת אצבע ולא אומר אני רוצה שעד התאריך הזה הליקויים יתוקנו ותדווחו לי בבקשה, אז יתייחסו אל כל הדוח כאל עוד בזבוז נייר והוא יישאר על המדף".

ממליץ זה מה שרצו. מינו מבקר שתפקידו הוא להמליץ ולבקר בדיעבד ולא לשים דברים על השולחן ולהמליץ על פתיחה בחקירות וכל מיני דברים כאלה. כלומר זה נוח למי שמינה את המבקר הזה והוא מספק את הסחורה בעצם. אתה חושב כך?
"חד משמעית, וגם הערתי לו בוועדת הכספים על העניין הזה שאני מצפה ממנו לדוחות מהותיים. הרי לא יכול להיות שהוא ימליץ סתם לדוגמה, אם ניקח את כביש ירושלים תל אביב שהוא פרויקט ארוך טווח עתיר כספים והוא מתחת לחמש השנים, אז הוא יבדוק את ההליך שלו רק בסוף התהליך ויגיד 'סליחה, בדרך הייתה טעות'? הוא חייב לבוא ולבדוק בזמן אמת את פעולות הממשלה, אחרת הבדיקות שלו נשארות על הנייר ולא שוות כקליפת השום".

אני רוצה לחזור איתך לעניין המיסים, קראת את הדוח הזה לפרטי פרטיו ואני רוצה לשמוע ממך. יש פה כותרת שאומרת שהפונים למענקים חיכו שעתיים בטלפון, יותר מ-60% התייאשו, והדוח, שוב כמו שאתה אומר, רק ממליץ ואין פה אצבע מאשימה ומכוונת כלפי מישהו. מה אתה מסיק מתוך הדוח הזה? למה אנשים התייאשו בעצם?
"אני אפילו לא רוצה להגיד שאין פה אצבע מאשימה. אין פה אצבע ביקורתית וזו הבעיה המרכזית. מדובר ב-90 אלף עסקים, יכול להיות שכל התוכנה הייתה צריכה להשתנות, יכול להיות שהיה צריך להוסיף עוד אנשים שיקבלו את הפונים. אני אישית סביב המשרד הייתי מקבל פניות של בעלי עסקים שהתמוטטו ומטפל בכל פנייה באופן פרטני ועם ההמלצות שלו אנו לא הולכים בשום מקום. אני רוצה או יותר נכון מבקש, כך היה נהוג וכך התרגלתי, הוראות לביצוע בשביל זה מבקר המדינה שם, תעשו כך וכך ותדווחו לי עד תאריך כך וכך שאתם ביצעתם".

אני חושבת שאתה לא מצפה שזה יקרה, אתה אומר את זה לפרוטוקול.
"אני מצפה ממבקר המדינה, שבהחלט הוא פקיד מדינה רם דרג, שימלא את חובתו כלפי המערכת, יבקר אותה ואם יש כשלים ישים את האצבע עליהם. לא יכול להיות שהדוח הזה יהיה חלבי, אין מי שמתייחס אליו ברצינות".

איפה אתה רואה את הבעיה העיקרית בפרק הזה של פעילות רשות המיסים? יותר מ-74% מהעסקים בישראל נפגעו באופן משמעותי, חלק גדול מהם אני מניחה לא יחזרו לפעילות.
"אני מכיר את אנשי רשות המיסים, הייתי אחראי עליהם במשך שנתיים, יש שם אנשים מצויינים אבל אין ספק שהם הופתעו מכמות החומרים שהונחתה עליהם וכמות המשימות".

אתה מופתע חודש חודשיים שלושה ארבעה, הנה עברנו כבר כל כך הרבה זמן, למה להיות מופתעים אחרי כל כך הרבה זמן? אנחנו עדיין מופתעים.
"חד משמעית כן, ואני שומע את הוויכוחים האלה בוועדת הכספים, מערכת המחשוב כשהייתי באוצר השקענו שם כמה עשרות מיליוני שקלים ועדיין בשעת לחץ היא כנראה לא עמדה בפרץ וצריך להשקיע כדי שיהיו תשובות הולמות. לא יכול להיות שבעל עסק שהעסק שלו התמוטט וניזוק לא יקבל תשובה במיידי תוך 24 ו-48 שעות".

יש שם עוד דברים אולי דברים חמורים שמצביעים על הפעילות של רשות המיסים או מה שאתה אומר שהם בעצם איבדו כיוון. למשל, רשות המיסים העבירה מענקים לעסקים שטענו שהמחזור שלהם ירד ביותר מ-25% מישהו בדק או יבדוק את זה? אף אחד לא יודע, יש כאלה שקיבלו ולא הגיע להם, יש כאלה שלא קיבלו בכלל ועד היום אומרים שלא קיבלו, ואז באים רשות המיסים ומשרד האוצר ואומרים זה לא נכון כולם קיבלו, מה הולך פה?
"התשובה שלי היא מורכבת. יש כאלה שלא קיבלו ואני מקבל אותם לשולחן שלי ואני מטפל בהם באופן פרטני. זה שנתנו לחלק מבעלי העסקים שלא היה מגיע להם וטענו על פי דוח עצמי שמגיע להם, תאמיני לי זה בסדר, זו תשובה מהירה והולמת. בצוק איתן ההוראה שלנו הייתה תשלמו X אחוזים מהקביעה הכלכלית ונתחשבן בהמשך. בעלי העסקים שבהמשך התברר שלא היה מגיע להם חויבו להחזיר את הכסף. זוהי אחת האפשרויות או הפעולות המהירות כדי לפצות בעלי עסקים, אז יש פספוס שהוא בשוליים, אפשר לתקן אותו בהמשך הדרך. אנחנו כבר חמישה שישה חודשים לאחר פרוץ הקורונה, הגיע הזמן להתיישר, ליישר את השורות ולנהוג על פי מה שנהוג במדינה מתוקנת".

האם איבדנו עוד שומר סף?
"לטעמי כן. באופן חד משמעי. היה לי איתו ניסיון לקבל את הדוחות הכספיים של שנת 2019 שלפי דעתי שיחקו במספרים. הוא עיכב את זה במשך שנה שלמה, ואז נתן תשובה לקונית, זה הכל נטמע בנתונים הנוראיים של הקורונה".