בעקבות מחקר על חולי סרטן ראש וצוואר, שהתקיים על ידי אונקולוגים מהמכון ההולנדי לחקר הסרטן, התגלה איבר חדש במוח האדם. החוקרים נדהמו לגלות את הממצא הבלתי ייאמן שהתגלה במהלך סריקה של המוח שהתקיימה באמצעות טכנולוגיה חדישה. הם השתמשו בטומוגרפיה ממוחשבת, שהיא סוג של צילום לא פולשני, שנועד להעניק תמונה תלת-ממדית של הגוף.

איבר חדש התגלה במהלך מחקר מחלת הסרטן

במהלך המחקר, לחולים מוזרק גלוקוז רדיואקטיבי לפני הצילום, בעזרתו אפשר לראות בתמונה את הגידולים המוחיים בצבע זוהר בהיר. אך לאחר הזרקת הגלוקוז, החוקרים שמו לב ששני אזורים נוספים, בראשו של כל מטופל, המשיכו לזהור, באופן בלתי צפוי. בסופו של דבר, החוקרים הבינו כי הם מצאו איבר חדש לגמרי, שלא היו מודעים לקיומו עד היום. 

התגלית המרגשת, שפורסמה בכתב העת הרפואי Radiotherapy and Oncology, התגלתה כבלוטת רוק חדשה, בעלת ריריות וצינורות ניקוז מרובים, הממוקמים בחלק האחורי של האף. "לאנשים יש שלוש קבוצות של בלוטות רוק גדולות, אך זו לא חלק מהן", אמר מחבר המחקר והאונקולוג, ווטר פוגל. הוא המשיך וסיפר שעד כה ידוע לחוקרים כי בלוטות הרוק או הריר היחידות היו קטנות, ברמה מקרוסקופית, ויש בסביבות אלף מהן מפוזרות ברחבי רירית האף.

בעקבות הגילוי, החוקרים הסיקו כי בלוטות אלו יכולות לגרום לנזק פוטנציאלי וסיבוכים עבור חולי סרטן העוברים הקרנות, שעלולים לסבול בגללן מקשיי בליעה במהלך הטיפול. הידיעה על בלוטות אלו עשויה לשפר את הטיפול במחלת הסרטן ולמנוע סיבוכים, היכולים להיגרם בעקבות טיפול בקרינה שעלול לפגוע בבלוטות אלו. 

החוקרים האונקולוגים בדקו כ-723 חולים, שעברו טיפול בהקרנות באזור זה של הראש. הם גילו כי ככל שהבלוטות נחשפות ליותר קרינה, כך המטופל חווה יותר סיבוכים לאחר הטיפול. ד"ר פוגל הסביר: "עבור רוב המטופלים, בצורה טכנית, יש למנוע את העברת הקרינה אל בלוטות אלו. הצעד הבא שלנו הוא לגלות כיצד אנו יכולים, בצורה הטובה ביותר, לחסוך את הסיבוכים. אם נצליח לעשות זאת, חולי הסרטן עשויים לחוות פחות תופעות לוואי אשר יועילו לאיכות חייהם, גם לאחר הטיפול".