יו"ר ועדת החוקה יעקב אשר, טען היום (שלישי) כי המתווה המיוחד עבור מחלימים מנגיף הקורונה הוקפא, והוסיף כי "חוששני שיש מי שתוקע מקלות בגלגלים ומנסה להכשיל את המהלך משיקולים שאינם ענייניים". המכתב שניסח לראש הממשלה בנימין נתניהו, עוסק באי קידומו של המתווה, שנועד לשחרר את מחלימי הקורונה לשוק העבודה, על ידי הענקת תעודת 'מחלים' אינדיבידואלית, בכפוף לתנאי משרד הבריאות.

אשר סיפר במכתבו שהמתווה החל להיבחן לפני כחודש, והוא כולל אפיון זיהוי אישי עבור מאות אלפי אזרחים שחלו בקורונה והחלימו. "המתווה עשוי לשחרר מאות אלפי אזרחים שיניעו את גלגלי המשק, יעלה את שיעור ההשתתפות בכוח העבודה, יקל על ההתמודדות בפתיחת מוסדות חינוך ויאפשר למחלימים לסייע בסיעוד במקומות רווחה ונוספים".

בין טיעוניו, נאמר כי התכנית כרוכה בניהול סיכונים נמוך, בעיקר בשל העובדה המחלימים, בעלי סיכון אפסי להדבקה, להוציא את אלו המוגדרים כ'סרולוגיים', שגם הם בעלי סיכון נמוך. לדבריו, "הסיכון הוא נמוך מאוד, אף יותר מחלק מההחלטות המתקבלות בקבינט הקורונה לפתיחת המשק".

ח"כ יעקב אשר בדיון בוועדת החוקה על הארכת תוקף מצב החירום. צילום: דוברות הכנסת

לאחר שהבקשה נשקלה, הודיע נציג משרד הבריאות בדיון בעניין שהתקיים בוועדת החוקה בראשון באוקטובר, כי מיד לאחר החגים יוצא מתווה ראשוני בנדון. אכן, לדבריו של אשר, הוקם צוות מומחים מקצועי בראשותו של המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, שהחל לעבוד על פרטי התכנית. אף על פי כן, טען אשר במכתבו, "בשבוע האחרון עבודת הצוות הוקפאה. העיכוב מצב משרד הבריאות בנושא חשוב זה תמוה". 

לעומת זאת, בנהלי השבים מחו"ל לצורך פטור מבידוד, משרד הבריאות בחר לחרוג מן המגבלות הקיימות, והכיר בתעודת 'מחלים'. "כמו כן, בהצעת החוק הממשלתית להכרה באזורים גיאוגרפיים כאזור מיוחד לעניין נגיף הקורונה, צוין כי הצגת תעודת 'מחלים' תקפה לעניין כניסה ויציאה לאזורים אלה ללא בדיקות. והשאלה שעולה היא, האם וכיצד בוחר משרד הבריאות להכיר במחלימים ומדוע?

אשר חתם בפנייתו לנתניהו: "ועדת החוקה בראשותי לא תקבל בשום אופן את הסטגנציה, ההססנות וגרירת הרגליים מצד משרד הבריאות בנושא אקוטי זה שנדרש ביותר בעת הזו גם עבור המשק וגם עבור רווחתם של אזרחי ישראל".

חה''כ יעקב אשר - יו''ר ועדת חוקה ומשפט (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
חה''כ יעקב אשר - יו''ר ועדת חוקה ומשפט (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)