יורם בן הרוש, שהיה אחד מצמד החוקרים הבכירים שחקרו את רוצח ראש הממשלה יצחק רבין, יגאל עמיר, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב והזהיר מפני "חקיין ליגאל עמיר" שעלול לקום ולנסות לרצוח ראש ממשלה. לדבריו, "לא מופרך לחשוב שמישהו ייקח את החוק לידיים גם עכשיו. האירועים היום מזכירים לנו את מה שהיה בעבר, רק שהיום נוספו למשוואה רשתות חברתיות שמקלות על ההסתה".

מפגינים נגד נתניהו בכיכר רבין (צילום: אבשלום ששוני)

יורם, בוא נחזור ללילה ההוא, איפה אתה?
"בסיום העצרת עוד הייתי בבית עד שאחד מהשוטרים שלי התקשר ואמר לי שירו ברבין. דבר שלא נתפס בעיני כי כמה דקות לפני כן עוד ראיתי אותו נואם בטלוויזיה. משם הדרך הייתה מאוד קצרה לכיוון מרחב ירקון".

סיפר מי ירה ומה מצבו של רה"מ?
"אף אחד לא ידע מה מצבו של רה"מ, אמר רק שירו ברבין, חזר על זה בפעם השנייה. לוקחים את העצור למרחב ירקון ואני בדרך לשם".

מה רץ לך בראש באותם הרגעים?
"לא רץ בראש שמישהו פה שינה את ההיסטוריה של מדינת ישראל, אתה חושב על עוד תיק רצח בו אתה צריך להגיע מהר לחשוד".

כמה זמן לקח עד שפגשת לראשונה את יגאל עמיר.
"מהרגע שהוא הגיע למרחב ירקון, מספר דקות, שוטר העלה אותו והוא המתין לחקירה".

למה נבחרת לחקור?
"הייתי החוקר הבכיר של מרחב ירקון באותה התקופה".

זוכר את רגע המפגש?
"נכנסתי למשרד שלי, אני פוגש את השוטר עם עוד בחור צנום וביישן עם הפנים למטה, הוא אפילו לא הסכים להסתכל לי בעיניים. הוא אמר לי 'אל תרביץ לי אני אספר לך הכול'.

הוא היה מבוהל?
"הוא נראה די המום בשלבים הראשונים. בחקירה הראשונית שנעשתה הוא הואשם ברצח".

איך זה נודע לו?
"מוטי נפתלי הודיע לו שהוא אשם ברצח, הוא שאל אם הוא מת. הוא עונה 'כן' והוא אמר 'יש! עשיתי את שלי!'. כאנשי חקירות אנחנו צריכים לנתק את עצמנו מכול רגש, באותו הרגע רציתי להפיק את המקסימום מהחקירה עצמה. מדובר ברוצח שרוצה להשמיע את משנתו יותר ממה שאתה רוצה לשמוע. הוא פשוט שפך הכול. דיבר בלי הפסקה. החקירה התפרשה על בערך שלוש שעות. הוא אמר שמישהו היה חייב לעצור את הסכמי אוסלו וכשהוא ראה שאף אחד לא עושה את זה הוא החליט לבצע את המעשה. הוא נראה כמו שטוף מוח, הוא היה משתתף בשיעורי תורה עם כל מיני אנשים שהצליחו להחדיר בו את 'דין רודף' ו'דין מוסר'. זה היה מבוסס רק על אידיאולוגיה. הוא דיבר באופן כללי על כל מיני שבתות שאירגן ביהודה ושומרון עם כל מיני רבנים". 

אתה רואה מה קורה בחודשים האחרונים, אתם רואים עד כמה השיח, הקיטוב ולפעמים ההסתה בוקעים מהציבוריות הישראלית. רצח של פוליטיקאי, איש ציבור ועיתונאי יכול לקרות שוב?
"זה נראה, גם אז היו הפגנות שכוונו נגד רה"מ באופן אישי ובהחלט לא מופרך לחשוב שמישהו ייקח את החוק לידיים גם עכשיו".

ויפגע בראש הממשלה?
"בהחלט, האירועים היום מזכירים לנו את מה שהיה בעבר, רק שהיום נוספו למשוואה רשתות חברתיות. מאוד קל להסית דרך הרשתות החברתיות".

ההסתה בעיקר מצד המפגינים?
"כן, באופן אישי".

איך אתה רואה את זה.
"רואה את כל ההפגנות בבלפור, את השיח החברתי ברשתות החברתיות, ואתה נשאר המום נוכח חוסר הכבוד לראש ממשלה מכהן או חוסר פחד מפני רשויות החוק".

אתה רואה בסוף שמי שבא ונכנס במפגינים זה הצד השני.
"כן, אני לא נכנס לעניינים הפוליטיים כרגע".

אבל אתה אומר שרה"מ בסכנה.
"אני חושב שלא ירחק היום ואם אנחנו נהיה עם של קצוות יקום חקיין של יגאל עמיר".

כלפי נתניהו?
"כנראה שכן".

הפגנה נגד נתניהו בבלפור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנה נגד נתניהו בבלפור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"הרשתות החברתיות הן דלק לכל השנאה והקיטוב"

גם מוטי נפתלי, שחקר את יגאל עמיר ביחד עם בן הרוש, מודאג מהאלימות הגוברת. "אני חושב שמזל שהשב"כ למד את הלקחים ורה"מ מוגן ושמור אבל כמו יורם אני רואה את זה משני הכיוונים, הקיצוניות היא גם מהמחנה הזה וגם מהשני, אני לא דואג לרה"מ כי אני יודע ששומרים עליו".

"אני מודאג שמפגין ולא חשוב מאיזה צד של הקשת, האלימות קיימת, בשני הצדדים. קיצוניים ופנאטיים עם יד קלה על המקלדת ואח"כ על ההדק – קיים משני הצדדים. פיגוע פוליטי במישהו פחות מוגן וגם לפגוע במפגין מצד כזה או אחר והרשתות החברתיות הן דלק לכל השנאה והקיטוב".