בבית הנבחרים האמריקאי תעלה ביום שישי הצעת חוק בנוגע למכירת פצצות "מפצחות בונקרים" לישראל. מדובר בפצצה הלא גרעינית הגדולה והחזקה ביותר שנמצאת ברשות צבא ארצות הברית. סביב הצעת חוק זו ביקשו אבי בניהו וינון מגל לשוחח היום (רביעי) ב-103FM עם ד"ר חיים אסא, ראש המעבדה למשחקי מלחמה אסטרטגיים באוניברסיטת תל אביב אשר כיהן כיועץ לביטחון לאומי של רה"מ יצחק רבין ז"ל. ד"ר אסא התייחס לנושא, ואמר כי הוא אינו מכיר מטוס קרב שיצליח לשאת את הפצצה האימתנית, שמשקלה הנו 14 טון.

פיתוח ישראלי: האם זו המערכת שתאתר את מטוס החמקן F-35?

השימוש המבצעי הראשון בפצצה חודרת הבונקרים "Bunker Buster". צילום: משרד ההגנה של ארצות הברית

מגל: ד"ר חיים אסא שלום, מדברים על זה שהאמריקאים יתנו לנו פצצות שמפצחות בונקרים. מה זאת הפצצה הזאת?
"זה לא נמצא במחוזותינו אבל נגיד ככה, הפצצה הכי גדולה הקלאסית של מדינת ישראל שוקלת טון. היא נחשבת מאוד גדולה ואימתנית, וזו שוקלת 14 טון. כלומר, זה משהו מחריד. היא מאפשרת חדירה לכמה עשרות מטרים".

בניהו: אני זוכר במלחמת לבנון השנייה שניסו לקבל את זה.
"אני לא יודע, לא יכול להתייחס לזה כי אסור לי אבל באופן עקרוני תזכור טוב שהיא שוקלת 14 טון. אני לא מכיר מטוס קרב שיכול לשאת אותה, אבל יש דרכים אחרות". 

בניהו: אפשר לשגר פצצה לא רק ממטוס.
"לא רק ממטוס קרב".

מגל: מטוס מטען?
"בואו נעזוב את זה, אני לא נכנס לזה".

מגל: אפשר להסב מטוס לצורך העניין?
"זה מתחיל להיות דיון אמל"חי, ממש בעייתי".

בניהו: עוד שניה יתקשרו ויגידו - שלום, זה הצנזורה, אתם מתבקשים להפסיק את הדיון.
"איזה צנזורה? מהשב"כ. היא מיועדת בעיקר למנהרות".

בניהו: יש סיכוי שיתנו לנו?
"אני חושב שכן אבל אני לא חושב שהיא משנה את המשוואה. אני מקווה שזו לא סוכריה שממתיקה את הצורך ב-F22. זה מה שצריך חיל האוויר הישראלי. F22 נותן לנו עליונות להרבה שנים בכל האזור, לא משנה למי יהיה F35, כי הוא האולטימטיבי".

בניהו: זה נזק לישראל שיש באמירויות F35?
"אני חושב שזה לא נשק".

מגל: תרומה?
"כי הם יושבים בזנב של איראן. הם לא אוהבים את איראן והאויבים שלה. למרות שבעולם הזה, באזור המפרציות הכול דו-קוטבי, הוא יכול להיות אויב של איראן ולתרום לאיראן. כשיש F16 בירדן זה מצוין כי זה בולם כל מה שיכול לאיים עלינו מהצד ההוא. זה מחזק אותנו שיש שם F35. זה לא מאיים עלינו ואנחנו צריכים F22. הפצצה האימתנית והמחרידה הזאת, אנחנו צריכים אותה אבל זה לא משנה את המשוואה. שתהיה פה ושם מנהרה ויש כמה מעניינות עמוקות באדמה".

מגל: יש מצב לקבל את ה-F22?
"זו השאלה הכי משמעותית כי אסור לנו להירגע עם הסוכריה שנקראת הפצצה. זה נחמד אבל לא מה שאנחנו מבקשים. יש הוראה בקונגרס לא למכור לאף אחד כדי שהטכנולוגיה לא תזלוג לרוסים ולסינים".

מגל: יש סיכוי שנקבל?
"לדעתי כן אם נמשיך ללחוץ ולא נירגע עם הפצצה".