בשורות רעות לארדואן: על פי דיווחים המתפרסמים היום (רביעי) ביוון, ארה"ב תמכור לה שישה מטוסי קרב מסוג F-35. מה שמסקרן במיוחד בדיווח הוא כי ששת מטוסי הקרב יועדו להימכר במקור לטורקיה.

כלי התקשורת היווניים מדווחים כי ששת המטוסים שהוזמנו על ידי חיל האוויר הטורקי מבעוד מועד, יצבעו כעת בצבעים כחול לבן היווניים וימכרו לחיל האוויר של היריבה השכנה. בביקורו האחרון של מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו באתונה, הוחלט כי יוון תרכוש 20 מטוסים מסוג זה. השישה הראשונים כאמור יגיעו כבר בשנת 2022, לפני שאר המטוסים שהוזמנו. 

פגישת גבי אשכנזי ושר החוץ היווני ניקוס דנדיאס. צילום: דוברות משרד החוץ

ביקורו האחרון של פומפאו ביוון עסק בחידוש הסכם ההגנה המשותף בין ארה"ב ויוון. בימים הקרובים צפוי ההסכם הנוכחי לפוג, והפרלמנט היווני צפוי לאשר את חידוש ההסכם לחמש שנים נוספות. עוד דווח, כי הפרסום של צבא טורקיה של ניסוי שביצע במערכת ההגנה האווירית הרוסית S-400 לאחרונה הוא שהביא לשינוי העמדה האמריקאית בנוגע למכירת המטוסים. 

ההחלטה מקבלת משנה תוקף על רקע המאבק המתמשך בין טורקיה ויוון בנוגע למרדף אחר הגז בים התיכון. לטענת יוון, מפרה בתקופה האחרונה אנקרה פעם אחר פעם את הסכמי המים הבינלאומיים בשל חיפושי הגז הקדחתניים שלה במים הטריטוריאליים של יוון.

כזכור, בחודשים האחרונים מעסיקה סוגיית מכירת מטוסי החמקן מאותו סוג את הציבור בישראל, בגין דיווחים על מכירתם למדינות ערביות שונות, ובראשן איחוד האמירויות וקטאר. הדיווח הזה מצטרף לשורת מהלומות שסופגים ארדואן ומשטרו ברמה הבינלאומית בתקופה האחרונה. כך לדוגמה, במסגרת עימות מול נשיא צרפת מקרון, כינה ארדואן את הנשיא הצרפתי בכינויי גנאי ובתגובה החזיר משרד החוץ בפריז את השגריר מאנקרה. בנוסף, בימים האחרונים גוברים הדיווחים על פגיעה ביחסים בין אנקרה ומוסקבה, על רקע המשך המעורבות הטורקית בלחימה בקווקז, באזור המחלוקת נגורנו-קראבך.