גאו כסינג'יאן, סופר צרפתי ממוצא סיני, אמר פעם: "התרבות איננה בגדר מותרות, היא בגדר הכרח". המשפט הזה הוא אמנם המשפט הראשון שקפץ כשחיפשתי "פתגמים על תרבות" בגוגל, אבל הוא באמת נכון – גם אם כבר הספקתם לשכוח מי הגה אותו. 

כן, התרבות בישראל במצב הקשה ביותר שידעה מזה זמן רב – ולא משנה כמה הופעות זום יצוצו מכאן ומשם, הן רחוקות מלהיות הדבר האמיתי. הטלוויזיה מוצפת בשידורים חוזרים ופרקים קצרצרים של סדרות שאמורות לשוות לנו ריח של שגרה אבל כל מי שהתרבות – המוזיקה, הטלוויזיה, האמנות, הקולנוע – זורמת בדמו, יודע שאנחנו עוד רחוקים מחזרה לחיים שאהבנו. ועוד יותר מזדהה עם ההבנה – שתרבות היא הכרחית לא פחות ממסעדות, קניונים וחופי הים.

עד אז, אפשר, כמו תמיד, להתנחם בפודקאסטים – שלא רק שלא נפגעו בתקופה האחרונה, אלא חלקם אף המריאו לקצבים אחרים, עומקים אחרים ובעיקר – סיפקו אלטרנטיבה לא רעה בכלל. מבין יחידי הסגולה שעוסקים בדבר האהוב עליי מכל, תרבות ישראלית – על כל גווניה, בחרתי את השלושה הטובים ביותר בתחום בעיניי, שעליהם אתם חייבים לשמוע.

1. "חומרי גלם" / בן שני

אם אתם קוראים את השורות האלה, אתם וודאי מכירים את התחושה הזו: אתם צופים ביצירה טלוויזיונית או קולנועית שמשאירה אתכם פעורי פה – וכל מה שאפשר לחשוב עליו זה רק: "מי המטורף שיצר את זה ומה עבר לו בראש?"

את השאלה הזו, בוורסיות שונות, שואל העיתונאי והבמאי בן שני את מיטב היוצרים הישראליים שנראו פה. מדנה מודן ("אהבה זה כואב", "ככה זה"), דרך מולי שגב ("ארץ נהדרת") ואבי נשר (לא באמת צריך להסביר) – את כולם שני סוחף לשיחות ארוכות ומעמיקות על העליות והמורדות, הסודות והשיטות ועל הדרכים הלא קונבנציונליות ליצור יצירות שמשאירות חותם של ממש בתרבות הישראלית.

בן שני, עיתונאי מוערך וזוכה פרס סוקולוב, מצליח הודות לניסיונו והיכרותו רבת השנים עם התחום, לחלץ את נקודות התורפה והמחשבות שממלאות את מוחם של היוצרים הללו. בזכות הפודקאסט, אנחנו מצליחים לגלות תמונה מלאה יותר של מי שברא את היצירות שכולנו מכירים, ועל הדרך – לשאוב גם השראה. אל תפספסו את הפרק של דנה מודן, ושל מולי שגב – שנמצא גם כאן:

בן שני (צילום: ינאי יחיאל)
בן שני (צילום: ינאי יחיאל)

 2. "כמעט מפורסמים" / צליל הופמן ועדן יואל 

אם יום אחד יאיר לפיד יחליט שהוא חוזר לטוק שואו האייקוני שלו, ילבש את הטישרט השחורה, יביט לי במבט נוגה בעיניים וישאל: "צוף, מה הגילטי פלז'ר שלך?" – כנראה שהפודקאסט "כמעט מפורסמים" יהיה התשובה המושלמת בשבילי.

לאחר האזנה של כמה דקות, ייתכן ותעקמו פרצוף על הבחירה שלי למקם "את כמעט מפורסמים" ברשימת הסכתי התרבות הטובים ביותר בארץ – אבל היי, תרבות היא לא רק יהודית רביץ וזוהר ארגוב – אלא גם דין מירושניקוב, אביבית בר זוהר ואסיף אלקיים. היי, הוא הוציא שלושה ספרים! את זה לא ידעתם, אה?

ההאזנה ל"כמעט מפורסמים" מתאימה לך רק אם נקטת עמדה בסערת השפתיים של אלין כהן, אם בחרת צד בסיפור הפרידה של מעין אדם ואסיף אלקיים ובקיצור אם יכולת להחליף את גיא פינס בתוכניתו, אם יחליט לחלות יום אחד.

בהסכתם, צליל הופמן ועדן יואל (שעובדים ככתבים במאקו ביום-יום) צוחקים ומסתלבטים על כל תעשיית הבידור הישראלית, וגם קופצים לבקר את זו שמעבר לים מפעם לפעם. הם מפגינים חדות ובקיאות בפרטים המביכים ביותר, מקדשים את העולב והטראש שכה מוכרים בביצה שלנו ובעיקר לא מתביישים לכתוש, בבוטות ובציניות שאני לעתים מופתעת שניתנות לשידור, את כל מי שקופץ ללשונם. 

ההגשה של השניים קולחת ממכרת, הדינמיקה ביניהם היא אבן היסוד של הפודקאסט הזה, שהופכת אותו קורעת מצחוק וכמובן – הקהילה בפייסבוק שנפתחה עבור המאזינים האדוקים וממשיכה לתסוס גם אחרי שהפרקים נגמרים עושה את שלה. בקיצור, אם גם אתם חולי טראש ואין לכם עם מי לחלוק את הטירוף – הנה, מצאתם בית.  

פוקדאסט כמעט מפורסמים (צילום: רדיו תל אביב)
פוקדאסט כמעט מפורסמים (צילום: רדיו תל אביב)

3. "מאחורי הקלעים" / רותי קרן (כאן)

אין דרך טובה יותר ללכוד את תשומת לבי מאשר צמד המילים "מאחורי הקלעים". האווירה הסודית והמסתורית שמתלווה למונח הזה כובשת אותי ומיד בא לי לשמוע, לטעום ולראות הכל. במיוחד אם בתרבות עסקינן.

כבר יותר משלוש שנים שהעורכת והמגישה, רותי קרן, חושפת לנו את מאחורי הקלעים של עולם התרבות על כל רבדיו. בכל שבוע היא מארחת בעל מקצוע אחר לשיחה כנה, אותנטית ומרתקת (!), במהלכה מתגלים סודות ושיטות על דרך הפעולה של מי שעל חלקם כנראה לא שמענו לפני, אבל את תוצריהם נזהה בעיניים עצומות. 

כך למשל נחשפנו לעולם מאחורי עיצוב תלבושות, לטריקים של כותב הנאומים החריפים, לטכניקה של מי שעיצב את הלוגואים שכולנו מכירים וכמובן – לג'וס ולריכולים המתלווים לחייו של כתב בידור ותקשורת מוביל בארץ. וזה רק על קצה המזלג. בואו, אחת לשבוע כבר שלוש שנים – חשבו בעצמכם כמה סודות עוד לא גיליתם.

השיחות עם רותי קולחות ומעניינות, ניסיונה העשיר מוביל אותה לשאול את השאלות המדויקות וסקרנותה לא מאפשרת לה לדלג על הנקודות שמאחוריהן סיפור מפתיע. אם גם אתם מרגישים את הגעגוע והכמיהה למוזיקה, לאמנות, לתיאטרון ובקיצור, לשק התחומים הגדוש והמרגש שנקרא – "תרבות" - אל תפספסו את ההזדמנות לשמוע את הסיפורים שלא סופרו מאחורי הקלעים שלו, לפחות עד שיחזור במלוא עוצמתו לחיינו.

רותי קרן (צילום: אלון מקלר)
רותי קרן (צילום: אלון מקלר)