בסוף השבוע שעבר הודיעו יחד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ על הסכמתם לעסקת מכירת מטוסי החמקן מסוג F-35 לאיחוד האמירויות. למרות ההודעה המשותפת, דבק נתניהו בעמדתו, לפיה הדרישה לעסקה עלתה לאחר שהוסכם על הנורמליזציה בין המדינות, ולא היוותה תנאי לכך. 

היום (רביעי) מתפרסם ראיון מיוחד עם אנתוני בלינקן, יועצו הבכיר של ג'ו ביידן למדיניות החוץ. בין שלל דבריו התייחס בלינקן גם לעסקת מכירת המטוסים הצפויה לאיחוד האמירויות והבהיר כי "אם יבחר ביידן, יבחן הממשל האמריקאי מחדש את כל פרטי העסקה". בלינקן הבהיר כי ממשל ביידן צפוי לדבוק בעמדת ממשל אובמה משנת 2015, לפיה ישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון שרשאית לרכוש את המטוס המתקדם.

טראמפ וביידן מחליפים קללות במהלך העימות הסוער (צילום: רויטרס)

עוד אמר בלינקן בראיון עמו כי הוא "מקווה מאוד שהממשל הנוכחי לא פעל בצורה נחפזת בנוגע לעסקת המכירה" ואף רמז כי יתכן והממשל עקף את הקונגרס בהחלטתו למכור את מטוסי החמקן לאמירויות. בלינקן התייחס בהרחבה להסכמי אברהם ואמר שהוא מקווה שהם יסללו את הדרך להסכמי שלום נוספים במזרח התיכון, ובעיקר בין ישראל ל"שכניה הקרובים". בנוסף, הבהיר כי גם מבחינת ממשל ביידן תהיה ערב הסעודית למועמדת בכירה לנרמל את יחסיה עם ישראל. 

הוא הבהיר כי ממשל ביידן ימשיך לפעול למען השלום במזרח התיכון, והדגיש את מחויבותו להסכם בין ישראל לפלסטינים. לדבריו, ביידן כנשיא יפעל למען פתרון שתי המדינות. לדבריו, מהלך כזה יביא להבטחת ביטחונה של מדינת ישראל וכן "יהיה הדרך היחידה להבטחת שמירתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". 

"המצב בין ישראל והפלסטינים לא יעלם אם נתעלם ממנו, בדיוק כמו מגפת הקורונה. אנחנו חייבים לטפל בכך", אמר בלינקן. הוא הבהיר כי הוא מבין היטב שאין המצב כיום דומה למצב בשנים 2009, 2014 או אפילו 2017, אבל ממשל ביידן יהיה מחויב לטפל בו: "כולם מבינים שכרגע שני הצדדים רחוקים מלהסכים על משהו, אבל ביידן יפעל, לכל הפחות, על מנת להחזיר את ההידברות בין שני הצדדים".

בלינקן ציין את תרומתו של ביידן לביטחונה של ישראל, כאשר פעל כסגן נשיאו של אובמה לפיתוח מערכת כיפת ברזל. יחד עם זאת, התנגד בלינקן להתייחס למדיניותו הצפויה של ביידן בנוגע להתנחלויות ובנייה בהן, אך הדגיש את מחויבותו לישראל. 

בנוסף, התייחס היועץ להצהרות ביידן, לפיהן ישוב לשולחן המשא ומתן עם המשטר האיראני ויפעל לחזור להסכם הגרעין שחתם עמן אובמה: "העובדה שטראמפ נטש את ההסכם ולא הציג שום אלטרנטיבה דיפלומטית היא החלטה גרועה". עוד אמר על כך כי "החלטתו של טראמפ לא רק שהביאה את איראן להאצת פרויקט הגרעין שלה, אלא גם הביאה לסיכון משמעותי הרבה יותר של ישראל, שבעקבות ההחלטה הועמדה במרכז החזית מול איראן".