נשיא בית החולים שערי צדק, פרופ' יהונתן הלוי, שוחח הערב (רביעי) עם אריה אלדד וניסים משעל ב-103FM בעקבות הדברים שאמר הפרויקטור היוצא, פרופ' רוני גמזו, בתדרוך לתקשורת שקיים היום.

פרופ' גמזו בוועדת העבודה והרווחה

תשמע, שמענו היום את פרופ' גמזו אומר כמה דברים. הוא סיפק כמה כותרות לצורך העניין התקשורתי שלנו. הוא דיבר על קיצור תקופת הבידוד לעשרה ימים, על אור ירוק לקבינט לסבב הקלות שני, נגיע לעוד כמה דברים. נראה לך מוצדק או הימור מסוכן מדי?
"אני אולי לא אחזור על עצמי יותר מדי על דברים שכבר נאמרו, אנחנו לאורך כל התקופה הזאת מנהלים את הסיכונים שנשקפים לנו, בין הסיכון שהנגיף מביא עלינו לבין הסיכונים שמביאים עלינו הטיפולים בנגיף, בסגר דרך בידוד וקריסת המשק, אולי לא נקרא לזה קריסה. לכן אני חושב שאנחנו נמצאים במצב של אין ברירה".

מה פירוש? רה"מ אמר שאנחנו אחרי הצלחה כבירה, ניצחנו, ועכשיו כאילו מתעורר הספק - אולי באמת זה לא אכן כך?
"תשמע, אין ספק שהגל הראשון היה סיפור הצלחה, היציאה ממנו במסגרת 'לכו תעשו חיים' הייתה בהחלט כישלון. אני רוצה בכל זאת בקצרה לפתח את הרעיון ולומר לכם ולמאזינים שבעוד אנחנו יודעים למנו תולכמת בצורה ברור ה את נזקי הווירוס, מספר המבודדים, המאומתים, הקלים, הבינוניים, הקשים, המונשמים והנפטרים, זה שישה שבעה מספריפ ברורים, איש לא יודע ומתחיל להסתמן חזון לא סימפתי בספרות המחקרית, מה יהיו באמת לטווח הקצר, הבינוני והארוך נזקי הטיפו במגפה הזאת והם הולכים ומסתברים כלא פשוטים. מהנזק החברתי והבידוד והתפתחות הילדים וההשכלה דרך שיעור הדפרסיות, מצבים לאחר טראומה מה שנקרא PTSD (הפרעת דחק פוסט טראומטית), שיעור ההתאבדויות, הפניקות, החרדות והדפרסיות, אנחנו עדיין לא יודעים לכמת אותו.

"אנחנו נמצאים בשלב בו צריך לנהל את הסיכון, ולכן אני חושב שהמלצותיו של פרופ' גמזו, שבאות באמת לאזן בין נזקי הווירוס לנזקי המלחמה בו על השפעותיהן על המשק וההשפעות הבריאותיות, הוא מאוזן מהיום הראשון. אני חייב לומר, אני לא מסתיר את זה, אמנם הוא חבר שלי אבל בתוך הקהיליה הרפואית הבכירים כולם חברים, ולדעתי מהיום הראשון אפשר היה למנוע את הסגר השני אם היו מקשיבים לגמזו והיו מתחילים את הרמזור כשהוא נכנס, חודש וחצי לפני הסגר השני".

גם אני חושב שאם לא היו האילוצים הפוליטיים שמנעו מהממשלה והדברים ידועים. אבל כשאנחנו מסתכלים על פרופ' גמזו, הוא רופא, האם תפקידו לא היה צריך להיות לבוא ולומר זו עמדת המערכת הרפואית ושהפוליטיקאים יעשו את הפשרות על פי האילוצים החברתיים והמשקיים?
"גם בנושא האילוצים המשקיים וקצב היציאה מהסגר, יש גם עניין רפואי. אתה צריך לקרוא ספרות מרחבי העולם, לעשות ספרות משווה, האירוע הוא אירוע בריאותי רפואי, מה אפשר לעשות? מדובר בווירוס ולא באירוע פוליטי".

כשהוא אומר בידוד עשרה ימים, כמה מקרים אנחנו נפספס, כאלה שאחרי עשרה ימים יש להם בדיקה שלילית וביום האחד עשר תהיה להם בדיקה חיובית?
"הוא לא אמר סתם קיצור לעשרה ימים, הוא התנה את זה בבדיקה ביום החמישי והעשירי, ולדעתי בכך הוא יותר מאשר איזן את הסיכון. צוות רפואי דרך אגב מאז ומתמיד היה חייב עשרה ימים בגלל חיוניתו, גם אני הייתי בבידוד עשרה ימים, וכשאתה עושה בדיקה ביום החמישי והעשירי וכשהיא שלילית ביום העשירי אתה לא מקבל עוד חולים. אל תשכח, וגם זה מאמר שפורסם לאחרונה, ביום הראשון לאחר ההדבקה 100% מהבדיקות הן שליליות, הן בהדרגה עולות עד היום החמישי וגם בו עדיין 38% הן שליליות, כל השליליות האלה לא נכונות.

"האדם היה נושא את הווירוס, הוא עוד לא התפתח בגופו לרמה שבהוא יתגלה הבדיקה. לכן אני חושב שבדיקה ביום העשירי במידה והאדם נמצא כבר ביום הרביעי והחמישי אחרי שהוא נדבק, היא מספיק בטוחה בשביל לתת סיכוי גבוה שהוא לא חולה ויכול לצאת, אם אתה שואל אותי מזמן היה צריך לקצר. זה לא היה מגדיל את מספר החולים, אבל למשק זה היה נותן עוד שני ימים של עשרות אלפי מבודדים שהיו יוצאים קודם, תחשב  את מספר ימי המשק שהיינו מרוויחים אם מלכתחילה זה היה ככה".

אני רוצה לקחת אותך רגע להחלטה של גלנט, שר החינוך מהיום לדעתי אחרי הצהריים, שהלימודים יורחבו לארבעה ימים בכיתות א'-ד'. אני קצת מבולבל כי אומרים שהילדים מדביקים, הילדים ככה והילדים ככה, ועכשיו הולכים להרחיב את זה לארבעה ימים. אין בזה סיכון?
"התשובה שלי כמו של השאלה הקודמת, אבל בואו נדבר רגע על הדבקת ילדים. אם מסתכלים על הספרות המקצועית, יש את הסמן הימני שזו הקבוצה מבן גוריון שפרסמה ממש לפני שעות ספורות שילדים בכיתות א'-ד' מדביקים פי 1.5 פחות מאשר ילדים בין גיל 10-18, פחותממה שמקובל בספרות העולמית. כלומר חושבים שהפער הוא יותר גדול. אין ספק שילדים בכל הגילאים מדביקים, אבל יש איזו עלייה לא לינארית ולא ישירה מגיל 0, כאשר בגיל 9 יש נקודת פיתול מסוימת עם קפיצה ולכן להקדים ביציאה מהסגר את פתיחת הגיל הרך היה מאוד נכון. ביום ראשון ימלאו שבועיים לפתיחת הגיל הרך, פורסם היום נדמה לי על 266 נדבקים מתוך חצי מיליון בגיל הרך.

"זה מעט מאוד ואני מקווה, הבעיה היא שאין להם סימפטומים אחרת היו מבודדים את זה מיד, אבל אין במספר הזה לעניות דעתי בכדי באמת לשבור את העקומה של המספרים שהולכים ויורדים, ודרך אגב גם חדשות מתוך בית חולים אנחנו לפני שבועיים היינו עם 22 מונשמים על קורונה בשערי צדק, הבוקר אנחנו על שישה כלומר, גם הדבר שהכי מטריד אותנו, החולים הקשים, מקריסה אנחנו רחוקים אבל אני מדבר אפפיל ועל התמותה, אנחנו עוד לא רואים את זה בתמותה. צריך לזכור שחלק מהירידה בקשים היא כי נפטרים".

אבל לא נוספו עליהם מונשמים רבים. יש נתונים שאומרים שהתמותה בספטמבר 2020 בהשוואה לספטמבר הקודם כמעט ב-19% יותר גבוהה. האם זו התשובה הסופית לכל אלו שאומרים שאין מגפה והראיה שאין תוספת תמותה?
"רובם ככולם, באמת 685 שזה רוב ה-20% האלה הם חולי קורונה. כשמשווים לשנים קודמות לפני 2019, זה עומד בין 3,200 ל-300, 400 נפטרים בחודשי ספמטבר בשנים קודמות בחמשת השנים האחרונות, וקפץ ל-4,034 כלומר 18% יותר ואכן אלה הם חולי קורונה. מייחסים לי ולחלק מאמיתי את המשפט נפטרים עם קורונה או מקורונה, אני לא רוצה להיכנס לדקויות האלה אבל אני רוצה לומר שאנחנו לא יכולים להגיד, המספר מדבר בעד עצמו ב-685 יותר, אבל גם בין הנפטרים מקורונה יש עירוב של מספר אלה עם מחלות רקע קשות ביותר, אלה שהגיעו ממחלקות סיעודיות, וכנראה גם לא הייתה להם איכות חיים וגם היו נפטרים תוך שבועות עד חודשים, לעומת פה ושם לא כל כך מעטים, אנשים, אני רואה אותם פה בשערי צדק, בין גיל 50 ל-60 ללא מחלות רקע. הויירוס הזה הוא מתעתע, אבל אני מאשר את מה שאתה אומר, מסכים איתך, שזו תשובה סופית, זה היקפף התחלואה שניתן לייחס אותו לקורונה שהוא עודף על שנים קודמות בגלל המגפה השנה".

אני תוהה, כי אנחנו תוקפים את החרדים כל הזמן, את חטאיהם אני מזכיר עכשיו, והולך ועושה רושם שיש ירידה בתחלואה אצל החרדים, דיברנו בתחילת התוכנית על הרב קנייבסקי שהחלים מקורונה, איך אתה רואה את זה מהזווית שלך של שערי צדק?
"רואים את זה בשערי צדק, בוא נתייחס קודם לחברה הערבית אחרי זה לחרדים. בגל הראשון לא היה אף ערבי ברחבי צדק והיו 70% חרדים ואל תשכח שאנחנו במרכז י-ם. בגל השני בתחילתו 40% חרדים 40% ערבים. אבל התשובה הקצרה היא זה כמו אוטומט - ברגע שמפנימים ואין התקהלויות בהנחה שעל מסכות ושני מטר הרוב המכריע גם של חרדים שומר, גם אם יש תמונות פה ושם ממאה שערים. ההנחה היא שרובם שומרים. ברגע שאין התקהלויות למשך שבועיים, המספרים באותו מגזר שמפסיק את ההתקהלויות מתחילים לרדת, זה ממש אוטומטי".