עמיקם פריד נולד שלושה ימים לפני רצח רבין, ב־1 בנובמבר 1995. בעקבות כך נתנו לו הוריו את שמו, שמשמעותו "עם ישראל קם". "זו הייתה תקופה מאוד קשה בארץ, בעיקר לציונות הדתית שאליה אני משתייך", מספר פריד, שמתגורר בכרם רעים שבבנימין. "העם היה מאוד מפולג, ושנאה שררה באוויר, ועל כן הוריי החליטו לתת לי את שמי".

הסמיכות לתאריך הרצח השפיעה עליך גם בהמשך החיים?
"כל חיי, כששואלים אותי על משמעות השם, אני מספר את זה, ולכן רצח רבין מאוד נוכח בחיי. ברית המילה שלי נעשתה בימי השבעה, ולכן זה תמיד מלווה אותי ומרגיש לי קרוב. מאז שאני זוכר את עצמי, ידעתי להסביר שביום הרצח הייתי בן שלושה ימים, ועל כן שמי המיוחד".
גל וישנבסקי ממושב כפר הס נולד שישה ימים לאחר הרצח, ב־10 בנובמבר 1995. "אמא שלי תמיד הייתה מספרת שבית החולים היה מפוצץ כי הרבה נשים ילדו בעקבות הלחץ והבהלה סביב הרצח", הוא מספר.

עמיקם פריד (צילום: צילום פרטי)
עמיקם פריד (צילום: צילום פרטי)

גל וישנבסקי (צילום: צילום פרטי)
גל וישנבסקי (צילום: צילום פרטי)

הבנת בילדותך מדוע אלו היו ימים כה דרמטיים?
"כילד לא הבנתי את גודל הדבר, רק בדיעבד זעזע אותי להבין מה קרה כמה ימים לפני שנולדתי. לצערי, ככל שהשנים עוברות, מייחסים ליום הזיכרון הזה פחות חשיבות למרות המשמעות הגדולה שהייתה לאדם הזה במדינה שלנו".

להיפגש לקפה

"אחיי הגדולים תמיד מזכירים לי שאני בעצם 'לא יודעת כלום' על מה שהיה פה לפני הרצח, שיש ביני לבינם מעין הבדל דורי עצום", מספרת רוני הוכמן, מבאר שבע, שנולדה ב־21 בנובמבר 1995.

מה גילית על רבין מאז?
"גדלתי בתנועת הנוער העובד והלומד ולמדתי שם רבות על רבין ועל העשייה שלו למען השלום. זה גרם לי להרגיש שפספסתי פה משהו גדול. כשהיו שואלים אותי 'עם מי היית רוצה להיפגש לקפה לו יכולת לבחור כל אדם', הייתי עונה: 'יצחק רבין'. הרגשתי שפספסתי אדם מהפכני, איש שהצליח להביא את השלום. זה רגע היסטורי, והייתי שמחה לשמוע ממנו חוויות. הוא מאוד השפיע על כל בני גילי, אנחנו דור שדורש ויוצא להפגין. נכון שהפגנות היו מאז ומתמיד, אבל עדיין אני מרגישה שיש קשר בין הדברים. החדירו בנו, דרך הסיפורים על רבין ז"ל, שאפשר לצאת ולעשות דברים גדולים. כיום, כסטודנטית שלומדת רבות על פוליטיקה, אני מבינה כמה חשוב שאשלים, אלמד ואתעמק במה שקרה פה באותן שנים לפני שנולדתי".

רוני הוכמן (צילום: צילום פרטי)
רוני הוכמן (צילום: צילום פרטי)

עתיר אוזן ממושב ניצני עוז נולד ב־18 בנובמבר 1995. "אבא שלי ואחותי היו בעצרת השלום כשאמי הייתה בבית בהריון מתקדם איתי", הוא מספר.

איך תאריך הלידה שלך השפיע עליך?
"כל חיי גדלתי בצל הסיפורים על אותו היום, וזה השפיע עליי מאוד, בעיקר על השקפת העולם שלי. אני חושב שרבין היה המנהיג האחרון בדור שלנו, ושרבים אחרים יסכימו איתי. הוא השפיע על כולנו גם הרבה אחרי שהוא הלך, ועד היום החוסר שלו מורגש, בעיקר במציאות הפוליטית של ימינו. לחלוטין חסרים מנהיגים כמוהו. כשנולדתי, הרצח חיזק את רצון אמי לקרוא לי על שם סבא שלי, שהיה מאוד דומה לרבין, גם במראה החיצוני, אבל בעיקר באופי, כמנהיג ואדם שחשוב להנציחו".

"כילד, יצא לי לפעמים לחגוג את יום ההולדת לצד טקס הזיכרון בבית הספר, שנערך לפי התאריך העברי", מספר אושר אלחרר מפתח תקווה, שנולד ב־14 בנובמבר 1995. "בתור ילד לא הבנתי את המשמעויות של היום הזה, רק כשגדלתי הבנתי עד כמה הוא משמעותי. גם בימים אלו, כשנחתמים הסכמי שלום נוספים, אני רואה בהם המשך של דרכו. גם לאחר מותו, הוא עדיין משפיע על מה שקורה פה".

עתיר אוזן (צילום: צילום פרטי)
עתיר אוזן (צילום: צילום פרטי)

אושר אלחרר (צילום: צילום פרטי)
אושר אלחרר (צילום: צילום פרטי)

גם אביטל אושרוביץ מקריית גת נולד ב־14.11.95. "אני זוכר שכבר בכיתה א' היה מתח באוויר בימים האלו שבין טקס הזיכרון ליום הולדתי", הוא מספר. "זה היה מתח מפחיד. אני זוכר אפילו ילדה אחת שבכתה כל הטקס כי 'עכשיו לא יהיה שלום'. זה היה מאוד מבלבל כילד לנסות להבין מה קרה שם, העם היה מאוד מפולג בדעותיו ולא הבנתי מי צודק ולא צודק, אבל במחשבות שלי, משהו היה לא גמור. הוא הבטיח לנו דברים גדולים ונרצח לפני שהספיק לקיים אותם".

איך אתה תופס את האירוע הזה כיום, כאדם בוגר?
"כיום, כשאני מבין איזה מנהיג היה רבין, אני חושב שדמותו תמשיך להשפיע עלינו עוד דורות קדימה. כאדם בוגר אני בעיקר חושש אם זה יכול לקרות שוב, אם השנאה עדיין כל כך גדולה. האם אפשרי שאדם נוסף יחליט לקחת את החוק לידיים ולרצוח מנהיג?".

אביטל אושרוביץ' (צילום: צילום פרטי)
אביטל אושרוביץ' (צילום: צילום פרטי)

אקטואלי מתמיד

"נולדתי כשבועיים לאחר הרצח ובדיעבד הבנתי שנולדתי לאיזשהו כאוס", מספרת עדן קאשי ממכבים־רעות, שנולדה ב־19 בנובמבר 1995. "המציאות הייתה קרועה, המדינה כולה הייתה בהלם, ואני כמובן לא זוכרת כלום".

מה הבנת על האירוע כשגדלת?
"הבנתי שאומנם דמותו של רבין כבן אדם רחוקה ממני, אבל המסרים והערכים שהשאיר אחריו - קרובים ואקטואליים מתמיד. הרבה לפני שיעורי היסטוריה בבית הספר ידעתי על הרצח ועל האדם שהיה, והשפעותיו נוכחות בחיי עד היום. אני לא בטוחה עד כמה אני מאמינה בזה, אבל כן עברו בי הבזקי מחשבה שאולי לקרבה הזו בין יום מותו ליום לידתי יש משמעות. אולי הנשמה שלו והערכים שלו, ללא קשר לדעותיו הפוליטיות, עברו אליי או לכל הדור הזה שנולד לאחר הרצח הבלתי נתפס הזה". 

עדן קאשי (צילום: צילום פרטי)
עדן קאשי (צילום: צילום פרטי)