שלושה לוחמי נח"ל נעצרו בחשד לסיוע לפלסטינים להיכנס למדינה ללא היתר, זאת "תוך סיכון ביטחון המדינה". השלושה סבורים כי המתלונן הוא המפקד שלהם - שהתנכל להם בגלל עמדתם הפוליטית. השופט בבית הדין הצבאי החליט לשחרר אותם, הצדיק את עמדתם, וקבע כי התלונה אכן היתה רק בגלל דעותיהם הפוליטיות. הם השתחררו מצה"ל בחודש שעבר.

"אני חושבת שזה אחד האירועים החמורים שנתקלתי בהם ב-26 השנים שאני מתעסקת במשפט צבאי", סיפרה עורכת הדין אפרת נחמני בשיחה עם ניסים משעל וגיא פלג, המייצגת שניים מהלוחמים, "בחברה משוסעת ומפולגת השירות בצה"ל חייב להיות אי שמנותק מכל אלה, אין שום דרך לנהל צבא, וודאי שלא יחידה לוחמת ללא רעות ואחוות לוחמים".

היא הוסיפה ב-103FM: "המקום בו המפקד מפורר עד דק את כל מה שלמדנו על דמות המפקד והופך את הסמכות להתעמרות ולנקמה ולשנאה גלויה לחיילים שכול חטאם הוא שהוא מנחש שהם שמאלנים. הוא גם מחזיק בדעות הומופוביות וחושב על חלקם שיש להם נטיות כאלו ואחרות. מעלה קריקטורות מבזות עליהם". הפרקליטה הדגישה כי "מפקד שמבזה את פקודיו לא יוכל להנהיג אותם בשדה הקרב וכל הבסיס של המערך הלוחם וצה"ל בכלל עומד עליו מתערער בנסיבות כאלה. בעיני זה מקרה חמור מאין כמוהו".

ב', אחד החיילים, שוחח גם הוא עם שני המגישים וסיפר על השתלשלות האירועים: "המעצר הפתיע אותנו מאוד, אני באופן אישי היית חודש וחצי בבית בגלל ניתוח שעשיתי, ידעתי שאני חוזר לשני  לילות בבסיס ויוצא לחופשת השחרור שכל כך חיכיתי לה. במקום להיות בבית ולעשות את מה שרציתי אני מוצא את עצמי בכלא". הוא הוסיף כי "אחרי החקירות אני מבין שכול הדבר הזה פוליטי לגמרי, באתי לחקירה רק עם טלפון ומטען כי הייתי בטוח שתוך כמה שעות זה ייגמר השטות הזאת אבל הייתי שם שבוע שלם".

לדבריו, החיילים היו בתחושות מאוד קשות, לא ידענו מה קורה בחוץ. "רק דיברנו עם עורכי דין כי שללו לנו שיחות עם ההורים בשלב מסוים", הדגיש, "לא ידעתי שאני כל כך סכנה לביטחון המדינה שאחרי שאנחנו עוזבים את הקו אף כוח לא מחליף אותנו בנקודות שהיינו בגדר".

העימותים עם הסמ"פ הם עימותים שאני מתאר לעצמי התחילו זמן מסוים לפני המעצר. חשדתם? הרגשתם שהוא לועג לכם? 
"קודם כל לפלוגה שלנו יש סטיגמה של שמאלנים בגלל שאנחנו באים ממסלול הנח"ל ומתנועות נוער ולצערי היום שמאלני זה כמעט מילה לבוגד. אנשים חושבים שאם אנשים מחזיקים בדעות פוליטיות מסוימות כנראה יעשו את המשימה פחות טוב, וזה לא נכון, אנחנו עשינו תמיד את המשימה על הצד הטוב ביותר. מהרגע שהסמ"פ הגיע לפלוגה היה איתו קשר רע, הוא התעמר בנו והתאכזר אלינו בכול מיני דברים כי לא היה לו מפקד ישיר באמת".

אתם הגשתם תלונה נגדו עכשיו כי הייתם עדים להתעמרות שלו בפלסטיניים?
"אני לא הגשתי את התלונה אבל שמעתי משהו כזה, אני ממש שבוע לפני שנעצרתי נפגשתי עם חבר מהפלוגה שפגש מישהו קרוב לסמ"פ ודיבר איתו ואמר הסמ"פ אמר שיש לו פלוגה של שמאלנים. שם נפל לי האסימון שהכול פוליטי ובחקירות עוד יותר, זה באמת הזוי. אני רק רוצה להגיד תודה לבן כספית שחשף את הסיפור ועזר לנו עם זה".