בית משפט השלום לתעבורה בחיפה יצא בפסק דין הקובע כי מענה או חיוג בטלפון נייד הנמצא במתקן קבוע או מונח במקום יציב המונע את נפילתו אינה פעולה אסורה. מדובר בהחלטה הנותנת בלימה ואיזון לפעולת האכיפה חסרת הרסן של משטרת ישראל סביב מתן קנסות לנהגים בעבירה של שימוש בטלפון נייד תוך ניסיון לאסור כל פעולה גם הבסיסית ביותר כמו מענה לשיחה.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין חזי כהן, לחץ/י כאן

מהו טלפון נייד ומהי דיבורית?
תקנות התעבורה קובעות כי טלפון הוא מכשיר המיועד לתקשורת אשר קיימים בו לחצנים לחיוג וכן דיבורית שהיא התקן המאפשר שימוש בטלפון בלא אחיזה בו ובלבד שאם ההתקן מצוי בטלפון, הטלפון יונח ברכב באופן יציב המונע את נפילתו. מכאן יוצא שאסור לדבר עם טלפון נייד כשהוא מונח על הרגל או בכל צורה שאינה יציבה ואינה מונעת את נפילתו. עוד יצא כי טאבלט ומכשירים שאין בהם לחצנים לחיוג אינם מהווים טלפון נייד כהגדרת החוק.

מהי עבירה של טלפון נייד? 
תקנה 28(ב) לתקנות התעבורה קובעת את האיסור לעשות שימוש בטלפון בזמן נהיגה.
התקנה קובעת כי כאשר הרכב בתנועה חל איסור לקרוא או לשלוח מסרונים וכן לאחוז טלפון או לעשות שימוש בטלפון שלא באמצעות דיבורית. בתי המשפט פירשו את המונח "תנועה" בצורה רחבה מאוד לרבות מצב שבו הרכב עומד בפקק או ברמזור אדום, אולם בפועל, קצין בכיר באגף התנועה הצהיר בתקשורת כי שוטרים לא אוכפים עבירת טלפון נייד כאשר הרכב אינו מצוי בתנועה.

האם מותר לחייג או לענות לשיחה? 
עד פסק הדין שניתן במסגרת תת"ע 12593-02-19 מדינת ישראל נ' הולצמן, המשטרה אכפה כל נגיעה בטלפון כעבירה ומשכך נרשם בגין כך קנס בסך 1000 שקלים ו-8 נקודות חובה. בפסק הדין, השופט אור לרנר מבית משפט השלום לתעבורה בחיפה ערך ניתוח מקיף ויסודי לעבירת שימוש בטלפון נייד תוך סקירה של החוק, שינויי החוק ברבות השנים וכן בפרשנות המתאימה לסעיפי העבירה השונים. מסקנתו של כב' השופט לרנר הייתה כי בניגוד לשליחת מסרון, שליחת מייל וכו', מענה לשיחה או חיוג בטלפון בזמן נהיגה הינן פעולות מותרות שהמחוקק התכוון להתיר. המשמעות הינה שפרשנות שכזו מצמצמת משמעותית את יכולת המשטרה לאכוף במצבים רבים ומגוונים שבהם נהג ענה לשיחה או חייג בזמן שהטלפון מונח בדיבורית שכן לא מדובר בעבירה.

השפעת פסק הדין על משטרת ישראל ובתי המשפט לתעבורה
חשוב לדעת ולהבין כי פסק דינו של בית המשפט לתעבורה בחיפה הינו פסק דין שאינו מחייב ואינו מנחה את בתי המשפט השונים ברחבי הארץ. משכך, בהחלט יכול להיות שבית משפט אחר יקבע מצב של מענה לשיחה או חיוג כעבירה מכוח "אחיזה" או "שימוש" בטלפון כהגדרת הסעיף לעבירה וכן יכול להיות כי פסק הדין יתהפך אם וכאשר יגיע לפתחו של בית המשפט המחוזי שיושב כערכאת ערעור על בית המשפט לתעבורה.

עורך הדין חזי כהן (צילום: צילום עצמי)
עורך הדין חזי כהן (צילום: צילום עצמי)

כיצד נכון להתנהל אל מול שוטר שעצר אותי ונותן לי דו"ח?
כאשר שוטר עוצר נהג בגין ביצוע עבירה לכאורה הוא מתעד את המפגש עם הנהג באמצעות מצלמת גוף וכן הוא מתעד את מהלך אכיפת העבירה באמצעות עריכת דו"ח שבו הוא מפרט את העובדות הרלוונטיות לעניין. השוטר יתעד גם את תגובתו הראשונית של הנהג ולכן חשוב מאוד לדבר עם השוטר בצורה קונקרטית ויש להימנע מאמירת תגובות מתחרטות ומתנצלות כמו מצטער, אני ממהר, רק נגעתי בטלפון לשנייה, תוותר לי, מבטיח שזו פעם אחרונה וכו' שכן הדבר יתועד על ידי השוטר הן ברישום התגובה בדו"ח והן באמצעות צילום מצלמת גוף ואמירה שכזו תהווה "הודאה בעבירה" שתשמש כנגד הנהג אם יחליט להישפט ולקבל את יומו בפני בית המשפט.

במידה ושוטר טוען שעברתם עבירה ורושם לכם דו"ח מומלץ להוציא טלפון ולצלם בווידאו את המפגש עם השוטר, השיחה איתו וכן דברים רלוונטיים אחרים לעבירה כמו מקום העצירה, הרכב, השוטר עצמו, מצב התנועה וכו' שכן צילום שכזה יכול להוות חומר ראיות משמעותי עבור הסנגור שיעשה בו שימוש לצורך הפרכת טענות השוטר לאחר מכן בבית המשפט לתעבורה. 

עו"ד חזי כהן עוסק בדיני תעבורה ומתמחה בעבירת שימוש בטלפון בזמן נהיגה ומחיקת נקודות. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7. אם קיבלתם דו"ח משוטר פנו לייעוץ ראשוני ללא התחייבות. במקרים דחופים ניתן לפנות ישירות לעו"ד חזי כהן בנייד: 050-9920250. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדיני תעבורה ורכב LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.