חמישה ימים לפני יום הבחירות בארצות הברית, שני המועמדים לנשיאות עושים הכל כדי לשכנע את ציבור הבוחרים להצביע להם. דונלד טראמפ וג'ו ביידן יגיעו היום (חמישי) לעיר טמפה שבפלורידה - אחת המדינות המתנדנדות, ש-29 האלקטורים שלה עשויים להכריע את הבחירות לכאן או לכאן. על פי הסקרים האחרונים, המירוץ במדינה צמוד מאוד, כשביידן מוביל בקצת יותר מאחוז.

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בפילדלפיה. צילום: רויטרס

כמיטב המסורת של שני המועמדים בעידן הקורונה, טראמפ יערוך עצרת תמיכה גדולה באוויר הפתוח, ככל הנראה בנוכחות עשרות אלפי אנשים. ביידן, לעומת זאת, יקיים עצרת בסגנון דרייב אין, שבה הקהל יישאר במכוניות. אחרי המדינה הדרומית, ימשיכו השניים למדינות צמודות נוספות. אתמולף אחרי שהצביע בביתו שבמדינת דלאוור, אמר ביידן על טראמפ כי ככל שהוטא יישאר יותר זמן בתפקיד, כך חוסר האחריות שלו יגבר. טראמפ מנגד, תקף את יריבו ואמר כי הוא מתכנן להטיל סגרים כדי להתמודד עם הקורונה, ובכך הוא יפגע בכלכלה. 

העמדות של השניים באות לידי ביטוי בסקרים. כך, ביידן נחשב כמי שיטפל יותר טוב במשבר הקורונה, למרות טענתו של טראמפ שהתחלואה כבר בדרך למטה. מנגד, טראמפ מקבל ציונים טובים על ניהול הכלכלה האמריקאית. 

על פי הסקרים הלאומיים, מצבו של ביידן טוב יותר משל כל מועמד לנשיאות בשני העשורים האחרונים, כשהוא מוביל בפער דו ספרתי על פני יריבו הרפובליקני. רשת CNN פרסמה הלילה סקר עדכני, ממנו עולה כי ביידן זוכה לתמיכה של 54% מאלה שככל הנראה ילכו להצביע, לעומת 42% בלבד לנשיא המכהן.

אלא שהבחירות מוכרעות בקולות האלקטורים שמתקבלים בכל מדינה, ושם המצב צמוד יותר בחלק מהמדינות, ולשם שני המועמדים צפויים להגיע בימים הקרובים על מנת לגרום למצביעים לבחור בהם. על פי סקרים מדינתיים, טראמפ יצטרך לזכות בכל המדינות המתנדנות וכן להעביר אליו חלק מהמדינות שנוטות לעבר ביידן, כדי לזכות בכהונה שנייה בבית הלבן. 

עד כה הצביעו בבחירה מוקדמת 75 מיליון אזרחים אמריקאים. מדובר בקצב שיא ויותר ממחצית סך כל המצביעים בבחירות 2016. על פי ההערכות, מצביעים דמוקרטים נוטים להצביע מוקדם ואילו הרפובליקנים הולכים לקלפי ביום הבחירות עצמו, כך שקשה לדעת מי ירוויח מהמצב הזה.

טקסס כבר לא אדומה?

אלא שהקרב על הבחירות יכול להיות מוכרע במדינה אחת בלד, ובאופן מפתיע מדובר באוחת המדינות שבאופן מסורתית מצביעה לרפובליקנים - טקסס. השנה, כך נראה, יש לדמוקרטים סיכוי לנצח שם, כשעל פי הסקרים, טראמפ אמנם מוביל במדינה, אך בפער קטן של  קצת יותר מאחוז. כפי שזה נראה כעת, אם ביידן ינצח במדינת הכוכב הבודד ויזכה ב-38 האלקטורים שלה, ניצחונו מובטח.

בריאן סמית, פרופסור למדע המדינה, באוניברסיטת סנט אדוארדס, אומר שטקסס הםפכה למדינה מתנדנדת בגלל ההגירה ההיספנית הגדולה אליה. "רבין חשבו שהמפלגה הדמוקרטית תוכל לגבור על הרפובליקנית בגלל המצביעים ההיספנים שהגיעו למדינה ומשום שהערים הגדולות בטקסס מצביעות בדרך כלל לדמוקרטים. זה היה רק עניין של זמן".