צה"ל תרגל השבוע את התוכניות למלחמה מול חיזבאללה בזירה הצפונית וסיים את נוהל הקרב למלחמה בזירה הצפונית. גורם צבאי בכיר הסביר כי "מטרת התרגיל היא לשפר את הכושר ההתקפי של הצבא, ביכולת התמרון של כוחות היבשה ותקיפת המטרות מהאוויר. הגורם הוסיף: "סיימנו ועדכנו את התוכניות האופרטיביות שלנו למלחמה בצפון".

סיכום תרגיל חץ קטלני (קרדיט: דובר צה"ל)

התרחישים להם נערך צה"ל: אלפי רקטות שנורות לעבר ישראל מלבנון ועזה אך גם ממדינות נוספות בהן פועלות מליציות פרו איראניות בסוריה ועירק. ירי של טילי שיוט לעבר מטרות אסטרטגיות בישראל וקרבות עם כוחות של חיזבאללה גם בשטח ישאל. ההערכה: גם אם חיזבאללה יצליח לכבוש שטח בישראל, זה יהיה לזמן קצר מאוד ובכל מקרה צה"ל יפעל במקביל גם בשטח לבנון.

"מג"ד מקבל תוך מספר דקות תקיפה ממטוס קרב לאחר שזיהה וביקש סיוע. הכפר שחטיבת הנח"ל כבשה בתרגיל הותקף מהאוויר לפני כניסת הכוחות אליו, בהיקף שעלה בתפוקה שלו פי שלוש מ- 50-6- מטרות ל-150 מטרות בתרגיל השבוע", אמר גורם צבאי בכיר.

התרגיל הגדול הסתיים לאחר חמישה ימים של אימון ובחן את התוכניות האופרטיביות של צה"ל למלחמה בדגש על הזירה הצפונית מול חיזבאללה בלבנון. בצה"ל הגדירו השנה מטרת נוהל הקרב והתרגיל לשפר את הכושר ההתקפי של צה"ל ביכולות התמרון והאש. לאחר נוהל קרב שהתקיים בשנה האחרונה, לפני כשבועיים אישר הרמטכ"ל את התוכניות האופרטיביות של הצבא למלחמה בלבנון.

התרגיל כאמור תרגל לחימה בכמה זירות נוספות כמו עזה וגם אירועים שהתרחשו בגבול עם סוריה ברמת הגולן, אך המיקוד המרכזי בו היה מול חיזבאללה בלבנון. יחד עם זאת בניגוד למלחמות קודמות, צה"ל תרגל גם את התרחישים שירי תלול מסלול וטילי שיוט נורים לעבר ישראל משטח מדינות נוספות.

תרגיל חץ קטלני (צילום: דובר צה''ל)
תרגיל חץ קטלני (צילום: דובר צה''ל)

"התרחיש היה מחמיר, הוא כלל גם לחימה מול עזה ומול גורמי פרוקסי, שלוחים של איראן, ממדינות שלא גובלות איתנו, אבל המיקוד מלבנון. תרגלנו ירי של אלפי רקטות לעבר ישראל ביממה, ניסיונות התקפה של חיזבאללה על מוצבים בקו המגע ופגיעה במתקנים אסטרטגיים של מדינת ישראל", תיאר גורם צבאי. 

בתרגיל המלחמה פורצת מול חיזבאללה לאחר שבעקבות מתיחות מתפתח יום קרב שלאחריו פורץ העימות הרחב. על פי ההערכות, כבר בשלבים הראשונים ינסה חיזבאללה לחדור לשטח ישראל ולכבוש שטחים, בעיקר על מנת להשיג הישגים תודעתיים. החטיבות המתמרנות של צה"ל כמו חטיבת הנח"ל למשל שתרגלה השבוע נערכת בפקודת שלה ובמקביל למשימות ההתקפיות מול כפרי חיזבאללה בחזית, כוחות מהחטיבה ילחמו גם בשטח ישראל על מנת להשיב במהירות את המצב לקדמותו, לאחר חיסול כוחות חיזבאללה שחדרו לשטח ישראל. 

בכל מקרה, ההערכה בצה"ל היא שגם אם חיזבאללה יצליח להשתלט על שטח בישראל, זה ימשך זמן קצר מאוד. החטיבות של צה"ל יוטלו למערכה בשלב מוקדם ויפעלו מול כוחות רדואן של חיזבאללה בשטח לבנון, על מנת לשבש את תוכניות חיזבאללה לשלוח את היחידות למשימות בשטח ישראל בניסיון להשתלט על יישובים או מוצבים של צה"ל ולהשיג הישג תודעתי חשוב.

הרמטכ''ל כוכבי בתרגיל חץ קטלני (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל כוכבי בתרגיל חץ קטלני (צילום: דובר צה''ל)

תרגיל חץ קטלני הוא התרגיל המטכ"לי היחידי שנערך השנה, לאחר שהתפרצות מגפת הקורונה פגעה גם בתוכנית האימונים בצה"ל שנאלץ לבטל חלק מתרגיליו. התרגיל מתרגל את כלל מפקדות צה"ל בשיח משותף של המפקדות מהמטה הכללי, הפיקודים המרחביים, חיל האוויר, חיל הים, המודיעין, התקשוב והלוגיסטיקה.

במקביל לתרגיל ובהתאמה לתרחישיו ערכו בחיל האוויר ובחיל הים תרגיל חילי גדול וכך גם במערכים מסייעים נוספים. בנוסף, נערך השבוע תרגיל לאוגדה 162 על פי תרחישי התרגיל המטכ"לי, היחידה הרב מימדית (רפאים) וחטיבת הקומנדו. לאור מגבלות הקורונה אמנם הוחלט לבצע את התרגיל, אבל היקף האנשים שלקחו בו חלק צומצם, כך שהתרגיל היה קטן יותר בהיקפו מאשר בשנים קודמות. 

עד לשלב זה לא ידוע על מקרה של הדבקה במהלך התרגיל, למרות שבצה"ל לוקחים בחשבון שעוד יכולים לעלות להתגלות מקרים מהתרגיל בימים הקרובים. על מנת לעמוד בהנחיות שנקבעו נקטו בצה"ל בצעדים נוספים כמו הצבת מצלמות בחמ"לים ובחלק מהמפקדות, פעמיים ביום נעשתה הפסקה בין המשמרות המתחלפות, שנוצלה לניקיון אוורור וטיהור החמ"ל, כך שלא היה כלל מגע בין הקפסולות השונות והחפיפה נעשתה מרחוק. 

באוגדה 162 התייצבו לתרגיל כשבעים וחמש אחוז מאנשי המילואים של האוגדה, ובצה"ל הביעו שביעות רצון מנתון הגיוס, ועודדו את המפקדים להיות קשובים לחיילי מילואים בעלי משפחות וילדים צעירים שיבקשו להשתחרר בגלל התלות בהם בבית בקופת הקורונה.

מפקדת האוגדה פעלה מעשרים חדרי חמ"ל לעומת עשר בדרך כלל על מנת למנוע צפיפות ובאמצעות אמצעים טכנלוגיים, בעיקר מצלמות. במהלך התרגיל הופעלה בפעם הראשונה היחידה האדומה, יחידת ביום אויב חדשה של זרוע היבשה, שתפקידה לדמות באופן טוב יותר מאשר בעבר האויב ודרך פעולתו בשטח. 

בחיל האוויר סבורים כי התרגיל, לצד פעולות נוספות שנעשו בשנה האחרונה, חיזקו מאוד את הקשר בין חיל האוויר לצבא היבשה בניהול הקרב. בצה"ל צופים כי במלחמה הבאה יהיה אתגר גדול מאוד להגן על שמי המדינה וצופים שמעבר לטילים ורקטות האויב מזירות שונות, יעשה גם שימוש בטילי שיוט וכלי טייס לא מאויישים. 

בהקשר הזה נלקחה בחשבון גם האפשרות של איומים שיופעלו כנגד ישראל מכוחות פרו איראניים הפועלים על אדמת סוריה ועיראק ואולי אפילו ירי טילים ארוכי טווח מאיראן עצמה. במהלך התרגיל שולב גם מטוס האדיר, ובחיל האוויר טוענים כי השילוב שלו בתוכניות האופרטיביות של צה"ל למלחמה מראות כבר עכשיו על קפיצת מדרגה מבצעית. 
    
היחידה הרב מימדית (יחידת רפאים), היחידה החדשה של צה"ל, תרגלה לראשונה אימון יחידתי במתאר צפוני. בצה"ל סבורים כי מעבר לתפקידה כיחידה שתלחם בשדה הקרב, המטרה המרכזית שלה היא להוות כמעין מעבדה להטעמת שיטות לחימה וטכנלוגיות חדשות לכל היחידות הלוחמות בצה"ל, ובאופן שמתבצע שיתוף הפעולה בין היבשה חיל האוויר המודיעין וחילות נוספים.

גודלה מקביל אומנם לגודל של גדוד, אבל בגלל האמצעים שברשותה, והעובדה כי כמות הקצינים המסייעים ממודיעין ועד חיל אוויר גדולה במיוחד, מרכז האש של היחידה הזאת, טוענים בצה"ל, הוא בעל יכולות של מרכז אש אוגדתי. היחידה התאמנה במרחב הכפר כאבול בגליל המערבי שדומה לכפר לבנוני וההערכה שבשל היכולות המיוחדות של יחידת רפאים, התפוקה של היחידה בתרגיל היה גדול בהיקף הפגיעה באויב פי 2 מאשר גדוד אחר בצה"ל. 

היחידה שמפעילה אמצעים מתקדמים המאפשרים שילוב אפקטיבי טוב יותר בין הלוחמים לכוחות האוויר בשילוב אנשי מודיעין ותקשוב היא אומנם בעלות ייחודיות, אבל בצה"ל מדגישים כי החשיבות שבאמצעות היחידה הזו ניתן יהיה לפתח יכולות דומות ומתקדמות גם בחטיבות הסדירות של צה"ל גם אם באמצעות משאבים מצומצמים יותר.