עד רגע כתיבת שורות אלו הביא נגיף הקורונה למותם של 2,483 ישראלים. כל מוות כזה הוא אובדן אישי, משפחתי וגם ציבורי. מוות בבידוד, ללא יכולת להיפרד מיקיריך ברגעיך האחרונים, מעצים את הטרגיות - והוא כבד מנשוא. בשל המגבלות, גם אי אפשר לחלוק כבוד אחרון לנפטרים באופן מלא. 

השבועות האחרונים היו קשים במיוחד עבורי. איבדתי שני ידידים קרובים, והתקשיתי להיפרד מהם כפי שהייתי נוהג בימים כתיקונם. מיכאל שטראוס ז"ל היה איש שאהב את החיים ועשה כמיטב יכולתו למצותם. הוא ידע ליהנות מפרי עמלו ומיגיעתו ארוכת השנים. סב ואב שטיפח את משפחתו והעפיל לפסגת עולם העסקים, בזכות כישרונו והשקעתו הרבה.

מיכאל היה אדם קפדן ודייקן, שמורשת בית הוריו הייתה נר לרגליו, ואותה הנחיל למשפחתו, ללא עכבות או היסוסים. אדם שצורכי הקהילה היו עבורו שליחות קדושה. הוא טיפל וטיפח את העיר עכו ללא לאות, וראה בה בת טיפוחים אישית. הוא נהג להתגאות ביחסי השכנות בעיר, במוסדות התרבות שהיה מעורב בהקמתם, ותרם מהונו וממרצו הבלתי נלאה לקידומה ושגשוגה. נהריה הייתה העיר שבה הקימו הוריו מחלבה צנועה, ומיכאל הפך אותה לחברת מזון אדירה וחובקת עולם. הוא אהב מאוד את הים, ובהפלגתו האחרונה גם מצא את מותו.

ידיד קרוב נוסף שאיבדתי הוא יהודה בארקן ז"ל. גדלתי איתו בנתניה, ועבורי הוא היה יהודה ברקוביץ'. חייכן, נמרץ ופעלתן. היינו עובדים יחד בקייטנות העיר בחופשות הקיץ, וכבר אז הייתה לו כריזמה סוחפת ויכולת יצירתית רבה. סרטי המתיחות שהגה ויצר היו תמיד מקוריים ומשעשעים. והוא הוכיח יכולות משחק מרשימות. גם אם סרטיו לא תמיד זכו לשבחי המבקרים, הוא הצליח לקלוע לטעמם של ההמונים, שנהרו לצפות בהם ולצטט קטעים מתוכם. חלקם הפכו לנכסי צאן ברזל ומשודרים בכל חג ומועד, וכך גם הצעירים, שלא חוו את תקופתו, נהנים מהם עד היום.

יהודה לא זכה לחיים קלים וחווה משברים קשים, שאותם הצליח לעבור בסיוע של חברים ובני משפחה. הייתי נפגש עמו באירועי התרמה ומכירות פומביות שהנחה, ולמרות הקושי הוא תמיד היה ברוח טובה, עולצת ומבדחת. משני ידידיי קשה הפרידה, ובטוחני ששניהם ידברו בזכותנו בעולם שכולו טוב.

מיכאל שטראוס ז''ל (צילום: משה שי, פלאש 90)
מיכאל שטראוס ז''ל (צילום: משה שי, פלאש 90)

בשבוע הבא נציין 25 שנים לרצח המתועב של יצחק רבין ז"ל. הצבר הנצחי עם החיוך הביישני והסומק שהיה עולה בפניו בצניעות וענווה.
זכיתי להיות כפוף לו ולעבוד במחיצתו עד לתשעה חודשים לפני הירצחו. הכרתי איש נעים הליכות, בעל יושרה יוצאת דופן, אדם שרגיש לכפופים לו, אך נחוש והחלטי.

לאחרונה רבים מנסים להשוות בין תקופת ההסתה שהייתה בארץ טרם הרצח לימינו אלו, ימים של מחאות והפגנות. ההשוואות אינן במקומן. אז הייתה הסתה על רקע מדיני ואידיאולוגי, ואילו כיום המוחים מבקשים להחליף ראש ממשלה שלטעמם של רבים אינו מתפקד כראוי.

סכנת רצח של מפגין או של אישיות פוליטית לא חלפה, ותמיד ישנו חשש שיבוא אדם שיחשוב שבידיו לשנות מהלכים ומדיניות. אל לנו להיות אדישים לסכנה. חשוב שנתריע ונגנה אלימות מילולית ופיזית משני עברי המתרס. עלינו להמשיך לשמר את מורשת רבין - מורשת של חזון, יושר אישי וערבות הדדית. 

הכותב הינו ראש השב"כ לשעבר ונשיא חברת C.G.i למודיעין עסקי

[email protected]