שחקן הקולנוע הסקוטי שון קונרי הלך היום (שבת) לעולמו בגיל 90. קונרי, זוכה פרס האוסקר ופרס גלובוס הזהב, זכור כמי שהיה הראשון שגילם את דמותו של הסוכן החשאי ג'יימס בונד בקולנוע.

לכתבה שפורסמה ב"מעריב" עם הגיעו של שון קונרי לגיל 90

קונרי נולד באדינבורו בשנת 1930, ובצעירותו שיחק כדורגל בקבוצה חובבנית ואף קיבל הצעה ממאמנה האגדי של מנצ'סטר יונייטד, מאט באזבי, להצטרף לקבוצה, אך דחה אותה: "ההצעה הייתה מפתה, אך קריירה של כדורגלן מקצועני עלולה להסתיים בגיל 30, והייתי כבר בן 23", אמר לימים. בנוסף עבד כחלבן ושירת תקופה קצרה בצבא הבריטי.

בשנות החמישים החל להופיע בתיאטראות הבריטים, לרוב בתפקידי משנה, ובמקביל שימש כמודל בסטודיו לציור. ב-1962 זכה בתפקיד המזוהה עמו מכל, כאשר נבחר לגלם את דמותו של הסוכן ג'יימס בונד בעיבוד הראשון של סדרת הספרים מאת איאן פלמינג לקולנוע, "ד"ר נו".

קונרי המשיך לשחק את בונד לאורך שנות השישים, כאשר סדרת הסרטים זכתה להצלחה גדולה, עד שפרש ב-1971 לאחר צאת הסרט "יהלומים לנצח". ב-1983 חזר לתפקיד בונד בסרט "לעולם על תאמר לעולם לא".

שון קונרי בתפקיד ג'יימס בונד (צילום: באדיבות יס)
שון קונרי בתפקיד ג'יימס בונד (צילום: באדיבות יס)

גם לאחר תפקידו כבונד המשיך קונרי לנהל קריירה קולנועית מצליחה. ב-1986 שיחק בסרט "שם הוורד", המבוסס על ספרו של אומברטו אקו, ועבורו זכה בפרס באפט"א לשחקן הטוב ביותר. כעבור שנה שיחק בסרט "הבלתדי משוחדים", עבורו זכה בפרס האוסקר ובפרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה.

ב-1996 קיבל את פרס גלובוס הזהב למפעל חיים. בשנת 2000 קיבל תואר אבירות מהמלכה אליזבת, לאחר שמשך שנים רבות נטען כי הוא לא זכה לכבוד זה בשל מגוריו ב"מקלט מס" בפלמה דה מיורקה.

בשנת 2006 החליט קונרי לפרוש ממשחק ועבר להתגורר באיי הבהאמה. ב-2008 הוציא לאור את ספרו האוטוביוגרפי "להיות סקוטי". קונרי היה נשוי לאמנית הצרפתייה מישלין רוקיוברון, עמה התחתן בשנת 1975. לזוג היה ילד אחד.

שון קונרי (צילום: רויטרס)
שון קונרי (צילום: רויטרס)

בשנותיו האחרונות קונרי הזדהה כתומך בעצמאות סקוטלנד, והביע תמיכה גם במפלגת העצמאות הסקוטית, לה גם תרם כספים. בשלב מסוים נאסר עליו לתרום כספים למפלגה, מכיוון שהתגורר מחוץ לבריטניה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "רעייתי שרה ואני שמענו בצער רב על פטירתו של שון קונרי, שחקן אגדי וחבר נפלא. תמיד נזכור את הכריזמה השקטה שלו ואת חיוכו החם. כמו מיליוני בני אדם ברחבי העולם נמשיך ליהנות מהופעותיו הבלתי נשכחות בסרטיו שעוד יוקרנו שנים רבות".