שיתוף פעולה נוסף באגן המזרחי של הים התיכון: המרכז הבינתחומי הרצליה ועיריית פאפוס שבקפריסין חנכו אמש (שבת) את מכון פאפוס לחדשנות בטקס חגיגי בנוכחותם של נשיא קפריסין, ניקוס אנסטסיאדיס, ונשיא המרכז הבינתחומי ומייסדו, פרופ' אוריאל רייכמן, ועם ברכתו של הנשיא ראובן ריבלין.

המכון, אשר יפעל בקמפוס חדשני בעיר פאפוס החל משנת הלימודים הבאה, הוא פרי חזונו של פרופ' רייכמן ליצירת שיתוף פעולה אזורי, מתבסס על יצירת קשרים ויחסים בין אנשים בני אזרחויות ולאומים שונים.

המוסד האקדמי החדש, שיעניק תארים מתקדמים של תואר שני במנהל עסקים עם התמחות בחדשנות ויזמות ותואר שני בניהול משאבי מים, מיועד לסטודנטים שמבקשים לקדם מיזמים ורעיונות פורצי דרך, תוך התמקדות באתגרים האזוריים של מים, אנרגיה וביטחון מזון. המטרה היא לאפשר מקום מפגש בין בוגרי אוניברסיטאות מכל האזור על מנת ליצור שיתוף פעולה.

אמש התקיים טקס חנוכת המכון, כאשר נשיא קפריסין אנסטסיאדיס הוביל את המשלחת הקפריסאית הבכירה שכללה גם שרי ממשלה. באירוע השתתפו גם ראש העיר פאפוס, פנודאס פנודוס, אנשי אקדמיה מקפריסין ומישראל, דיפלומטים ואנשי עסקים. הנשיא ריבלין, השר להשכלה גבוהה, זאב אלקין, וראש עיריית הרצליה משה פדלון שלחו ברכות מצולמות.

הסרת הלוט במכון פאפוס (צילום: פטרוס סטיליאנקיס)
הסרת הלוט במכון פאפוס (צילום: פטרוס סטיליאנקיס)

"אני גאה לחנוך את המכון, מוסד שיספק את ההשכלה האקדמית הטובה ביותר בתחומי החדשנות הטכנולוגיה והיזמות, וייתן דחיפה נוספת לפיתוח ולצמיחת הכלכלה של פאפוס, ושל קפריסין בכלל", אמר הנשיא הקפריסאי, שהעלה על נס את שיתוף הפעולה המתקדם עם ישראל. "כדי לממש את הפוטנציאל של יחסי שתי המדינות אנחנו לא רוצים לראות רק הסכמים ושיתוף פעולה בין ממשלות, אלא גם את אזרחי המדינות עצמם, עובדים ויוצרים יחד".

גם הנשיא ריבלין, ששלח ברכה מצולמת, הדגיש את החברות העמוקה בין העמים והביע תקווה כי המכון יתרום לשלום האזורי. "תודה שהפכתם את החזון למציאות", אמר. "עם הנהגת המרכז הבינתחומי הרצליה, המכון הזה יהפוך למרכז של שיתוף פעולה בין מדענים, סטודנטים וחברות סטארטאפ, ויפגיש בין סטודנטים מישראל, קפריסין והמזרח התיכון כולו".

נשיא ומייסד המרכז הבינתחומי, פרופ' אוריאל רייכמן, ציין כי המכון יוכל לסייע לאווירת השלום ששוררת באזור. "אנו מקווים שהסטודנטים יצרו ביניהם קשרי חברות, שבסופו של דבר יובילו אותם לא רק לשתף פעולה בתפקידיהם המקצועיים, אלא יהפכו אותם לכוח המקדם קידמה אזורית ויוצר תרבות של שלום", אמר בטקס. "אני אישית מאמין ביצירת מערכות יחסים וחברויות באמצעות השכלה ומחקר. למטרה זו בדיוק הוקם מכון פאפוס לחדשנות, ואין מקום מתאים לקידומה יותר מקפריסין, אי נייטרלי ומסביר פנים, השוכן בלב האזור שהוא ערש התרבות האנושית".