מאות אלפי תלמידי כיתות א'־ד' ישובו היום (ראשון) לספסל הלימודים, לאחר שבועות ארוכים שבהם נאלצו ללמוד מהבית באמצעות תוכנת הזום. במסגרת המתווה יפוצלו הכיתות לקפסולות, כך שכמות התלמידים לא תעלה על 20 בכיתה, למעט החרגות שיאפשרו לעד 10% מהכיתות ללמוד בקבוצות של עד 24 תלמידים, תוך מתן עדיפות למוסדות הנמצאים באזורים בעלי שיעור תחלואה נמוך. התלמידים יידרשו להסתובב עם מסיכות על פניהם לאורך כל יום הלימודים, הן בשיעורים והן בהפסקות. בצהרונים יוכלו המוסדות לערבב את התלמידים לקבוצות של עד 28 תלמידים משלוש קבוצות שונות.

שר הביטחון בני גנץ על תחילת הניסויים בבני אדם בחיסון לקורונה. צילום: דוברות משרד הביטחון

הורים רבים זועמים בעקבות ההחלטה להציג מתווה מעורבב ולא אחיד. "זה אבסורד לפצל כיתות אבל לערבב את הצהרונים. אני לא מבינה את ההיגיון לומר לילד שלי שאסור לו לפגוש את החברים מהקבוצה השנייה לאורך שעות היום, ואילו בצהרונים מותר לו לפגוש שתי קבוצות נפרדות", טוענת לאה רבינוביץ' אם לתלמיד בכיתה ב'. רבינוביץ' מוסיפה: "היו למשרד החינוך ולממשלה שבועות להתכונן, אבל הם פשוט העדיפו לריב אחד עם השני במקום לשבת ולדון איך לפתוח את מערכת החינוך בצורה בטוחה".

במקביל, מאות הורים ותלמידים הפגינו ביום שישי האחרון בקריאה לממשלה לפתוח את כל כיתות א'־ו' כבר עכשיו ואת חטיבות הביניים והתיכונים תוך חודש לכל היותר. מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, פרסם הודעה שבה כתב: "כולנו מוחים נגד שמונה חודשים של לימודים בזום, כאשר מתווה החזרה לכיתות ה' עד י"ב אינו נראה גם באופק. אנחנו זועקים את האבסורד שבו עשרים אנשים מכל הגילאים יכולים להיפגש בגינות לכל מטרה, אך ילדינו האבודים אינם יכולים להיפגש במרחב הפתוח עם מורות ומורים שייתנו מענה מקצועי, רגשי ונפשי". 
שיף הוסיף: "אנו גם דואגים נוכח מתווה החזרה של כיתות א' עד ד' המערבב קפסולות בצהרונים ואינו חושב בהיגיון וביצירתיות".

ההורים גם דורשים מענה לפן הרגשי־חברתי של כל הילדים במערכת החינוך, וכן פתרון ומענה לילדים ומשפחות בסיכון בריאותי, כולל אי־אכיפת נוכחות חובה, פתרון מלא לבגרויות בתיאום האחראים על ההשכלה הגבוהה, חזרה של כל כיתות העל־יסודי בתוך חודש לכל היותר, בכפוף לנתוני התחלואה, וכן חזרה מיידית של החינוך המיוחד ללמידה מלאה בכל מוסדות החינוך. ההורים מציינים כי אם המצב לא ישתנה הם ימשיכו להפגין עד שיחול שינוי משמעותי במצב.

אלא שעל אף החששות, רומי פרידמן, תלמידת כיתה ג' במועצת אזורית גלבוע, מספרת בהתרגשות על הגעגוע לחבריה לכיתה: "במהלך הסגר לא פגשתי כמעט אנשים. אפילו את סבא וסבתא לא יכולתי לפגוש. סוף־סוף אני יכולה לחזור לבית הספר. חשבתי שלא אתגעגע לבית הספר, אבל החברות היו חסרות לי מאוד ואני שמחה שאפגוש אותן". גם אמא של רומי, תהילה, סבורה כי החזרה היא הצעד הנכון: "אין ברירה, חייבים להבין שהנגיף לא ייעלם מחר בבוקר, ואני לא רוצה לחשוב שחייה החברתיים של רומי ייפגעו. להיות חודשים ארוכים ללא מסגרת נורמלית זה פוגע מאוד בנפש של הילדים. גם אם זה לא המתווה המדויק ביותר, לפחות מתחילים כאן כיוון חיובי".

חיטוי בית ספר, ארכיון (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חיטוי בית ספר, ארכיון (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתוך כך, ארגון המורים הודיע ביום שישי האחרון כי בעקבות היענות משרד החינוך לדרישותיו בנוגע למורים בסיכון המלמדים בחינוך המתוגבר (החינוך המיוחד בכיתות של אגף השחר של ילדים בסיכון), סכסוך העבודה שהוכרז עליו לפני כשלושה שבועות לא יופעל.

ההבנות שהושגו מול משרד החינוך: לגבי מורים בסיכון שאינם יכולים להגיע לבית הספר - הממונה על החינוך המתוגבר במשרד בחינוך יוכל לפנות למנהל בית הספר לשבץ את המורה לעבודה מקוונת מהבית; פורסמה רשימה של 500 מרכזי יום עבור ילדי מורים עובדים ברחבי הארץ; ומשרד החינוך הקצה כ־160 מיליון שקל עבור מוצרי מיגון והיגיינה למורים ותלמידים.