שגריר ישראל לשעבר בוושינגטון ד''ר מייקל אורן, דיבר הבוקר (ראשון) עם גדי נס, בתוכניתו ברדיו צפון, ושפך מעט אור על הסיטואציה המורכבת בארצות הברית, ערב הבחירות: "ביידן לא בשיאו ולכן הציבור האמריקאי חושש מהאגף הקיצוני שהשתלט על המפלגה הדמוקרטית".

אם תשאל את הישראלים, הם רוצים את דונלד טראמפ. אבל אני מבין שמצבו לא משהו.
"ביידן מוביל עליו בסקרים, אבל זה לא חשוב. יש חמש מדינות ביניהן מינסוטה, פנסילבניה ופלורידה שמכריעות בבחירות. האבסורד שניתן לנצח בקול העממי, אך להפסיד בהכרעה האלקטורלית, אנשי טראמפ מייחלים שהוא ינצח באלקטורלי במדינת המפתח פלורידה".

ג'ו ביידן תוקף את טראמפ, קרדיט: רויטרס

הקול היהודי יכול להכריע לכאן או לכאן?
"יש לא מעט ישראלים שמצביעים בארצות הברית, אנשי ביידן אומרים שביידן יותר טוב. שהנסיגה מהסכם הגרעים רעה לישראל והסכם הגרעין לאיראנים טוב לישראל. ביידן הכריז שיחזור להסכם הגרעין בתנאי שהאיראנים יחזרו לרף העשרת האורניום". 

עד כמה זה עובד על הציבור?
"זה ישפיע על אלו שעוד לא החליטו מה לבחור שהם 15 אחוז מתלבטים. הסגנית של ביידן אישה שחורה והנשיא כל כך קשיש, בן 78 הכי מבוגר בהיסטוריה אז צפויים לו מהלכים שהוא קרוב לוודאי לא יסיים".

גם רייגן היה מבוגר?
"ביידן יותר מבוגר והוא לא בשיאו. אשתו וביתו נהרגו בתאונת דרכים ובן שנפטר מסרטן, הוא עבר תהפוכות ולכן הציבור האמריקאי חושש. הטעויות הקריטיות שעשה הן בערים הגדולות והקריאה לצמצם בכוח משטרתי. יש הרבה חששות מפלג שמאלני קיצוני של המפלגה הדמוקרטית".

יש כל מיני גורמים שעלולים להשפיע על המתלבטים. 
"ג'ו ביידן הוא פרו ישראלי. בין המועמדים היחידים שלא הכריזו על כך שיהיו מוכנים לצמצם בסיוע אמריקני וללחוץ לוותר על הפלסטינים. אבל בעניין הפלסטיני איראני - זה חשוב מאוד כי היהודים תורמים כסף ועדיין אכפת להם. עמדתו ברורה: שתי מדינות וחזרה לגבולות 67".