המועמד לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, ג'ו ביידן, נראה קרוב לניצחון בבחירות לנשיאות בארה"ב שיערכו עוד יומיים. סגן הנשיא לשעבר מחזיק בהובלה ברורה ביחס לנשיא המכהן דונלד טראמפ בארבע מדינות מפתח, ביניהן אריזונה, פלורידה, פנסילבניה וויסקונסין, כך מתפרסם היום (ראשון) על פי סקר של ניו יורק טיימס ומכון סיינה. 

הסקר מלמד כי ביידן מגיע ליום הבחירות במצב טוב בהרבה מבחינה אלקטורלית בהשוואה להילארי קלינטון, ערב בחירות 2016. בעוד אז הגיעה קלינטון ליום הבחירות עם תחושת ניצחון, אך הבנה כי כנראה תאבד את מישיגן, ויסקונסין ופנסילבניה, הפעם הפער נראה גדול משמעותית מטווח הטעות בסקר. בנוסף, נראה שהדחיפה הרבה לביידן מגיעה מרבים בציבור האמריקאי שכלל לא טרחו לקחת חלק בבחירות הקודמות.

ג'ו ביידן תוקף את טראמפ, קרדיט: רויטרס

בוויסקונסין מקדים ביידן את טראמפ ב-11 נקודות ומקבל 52% לעומת 41% התומכים בטראמפ. בפלורידה, מדינת מפתח מרכזית, מוביל ביידן עם 47% לעומת 44% לטראמפ. בפנסילבניה עומד הפער על שש נקודות,  עם 49% תמיכה בבעידן ו-43% בטראמפ. לבסוף, גם במדינת אריזונה, אשר מצביעה למפלגה הרפובליקנית באופן מסורתי, ושמנהיג דמוקרטי לא ניצח בה מאז הנשיא לשעבר ביל קלינטון ב -1996, מוביל ביידן בשיעור של 6% על טראמפ, עם שיעורי הצבעה צפויים של 49% עד 43%.

הניו יורק טיימס ציין כי ביידן מגיע לבחירות בעמדה החזקה ביותר שהיה בה מועמד כלשהוא לנשיאות מאז בחירות 2008, אז זכה בהן ברק אובמה בגדול. באופן דומה, יכולתו של טראמפ לזכות בנשיאות מצטמצמת עוד יותר וסיכוייו להשיג 270 אלקטורים נראה כמו משימה מסובכת במיוחד. בכך, כל הפסד של טראמפ באחת ממדינות המפתח צפוי להביא אותו לכדי תבוסה משמעותית בבחירות הכלליות.

במישיגן, מדינה אחרת בה ניצח טראמפ בשנת 2016, מרבית הסקרים הציבוריים מראים שהוא צפוי להפסיד בפער משמעותי. בין בסיס התמיכה של טראמפ - לבנים ללא השכלה אוניברסיטאית ושמרנים כפריים - נותרה התמיכה איתנה, אך מתגמדת לעומת מה שנראה כמפגן תמיכה משמעותי בביידן הנובע מהצבעה גדולה של נשים, אפרו-אמריקאים, מצביעים בערים ובפרברים, צעירים, קשישים ומצביעים חדשים.

עם זאת, הדמוקרטים עדיין מודאגים מ"מצביעי טראמפ הביישניים "לכאורה - הנרתעים מלהביע את דעתם הפוליטית בפני חברות הקלפי, שככל הנראה מילאו תפקיד ניכר בניצחונו בשנת 2016.

"אם ביידן לוקח את טקסס או פלורידה נגמר הסיפור"

בתוך כך, שוחח היום פרופ' איתן גלבוע עם בן כספית ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM וניסה לעשות סדר בדברים. בין השאר אמר כי אנו עומדים בפני "הבחירות המטורללות ביותר שהיו בעידן המודרני. יכול להיווצר מצב לא נורמלי שבשלישי בערב טראמפ ייקח יותר אלקטורים מביידן, ואחרי יום יומיים ביידן יהיה הנשיא". עוד אמר כי הוא מעריך שבשנתיים הקרובות, לא משנה מי יבחר, הוא יעסוק בעיקר במדיניות פנים, לרבות ענייני בריאות וכלכלה, וענייני מדיניות חוץ שאינם הכרח, כמו ישראל לדבריו, יקבלו עדיפות נמוכה יותר.

בן: עוד יומיים זה קורה, פרופ' איתן גלבוע. מה שמעסיק את הפרשנים זה היום שאחרי?
"זה בדיוק ככה, זה די מדאיג כי במקום שיהיה לנו נשיא ביום שלישי בערב, מדברים יותר על היום שלמחרת. לבית הלבן אי אפשר להגיע לא מימין ולא שמאל, מדברים על גיוס משטרות, זה מאוד מעציב לראות שהדמוקרטיה הכי גדולה בעולם בזה מתעסקת ולמה? כי הם חושבים שיהיו כאלה שלא יקבלו את התוצאות וינסו להשתמש באלימות כדי לשנות את המצב".

אריה: זה הערכה שה יקרה בין אם יבחר ביידן ובין אם טראמפ?
"כן, יש בצד השני ראינו את המהומות שקשורות בהריגתו של האדם במיניאפוליס והם יכולים לעשות כל מיני צרות, ויש רפובליקנים שראינו איפה שנהרגה האישה, יש מכל הצדדים שאנשים שיכולים לעשות אלימות".

בן: הנשיא אומר שיזייפו את הבחירות, מכין את התשתית לכך שיתייצב אם יפסיד ויגיד גנבו לי את הבחירות אני לא הולך לשום מקום.
"הכול יכול להיות בהחלט, הבחירות הכי מטורללות שהיו בעידן המודרני. קורה כאן משהו שלא הרבה אנשים חזו אותו וזו ההצבעה המוקדמת שנעשית בכמה צורות. יש יותר מ-90 מיליון אנשים שהצביעו בדרך הזו, עליהם אי אפשר להשפיע ולתת לצורך השוואה -בבחירות הקודמות ב-2016 היו רק 50 מיליון, היום יש כמעט כפול במדינת טקסס שהולכת להיות מדינת מפתח".

בן: בד"כ רפובליקנית.
"אבל טראמפ מוביל שם בכלום, בטקסס הצביעו נכון להיום יותר אנשים מאשר בכול הצורות ב-2016".

בן: בפלורידה?
"זה מעניין מפני שאנחנו יודעים ממחקרים קודמים שבבחירות המוקדמות האלה יש נטייה לטובת הדמוקרטים, אם זה יישמר יכול להיווצר מצב לא נורמלי שבשלישי בערב טראמפ ייקח יותר אלקטורים מביידן, אחרי יום יומיים ביידן יהיה הנשיא".

בן: את ההצבעה המוקדמת סופרים רק אחרי?
"ספירת ההצבעה המוקדמת בהרבה מדינות לא מתחילה לפני שמסתיים יום הבחירות, יש מקומות שהתחילו לספור ויש כאלו שלא".

בן: טראמפ דיבר על פלורידה.
"יש עוד מדינות, המפתח פה, יש כמה מדינות מפתח – מישיגן, ויסקונסין. בעיני טקסס זו מדינה חשובה ואם ביידן לוקח את טקסס נגמר הסיפור או את פלורידה, לא משנה מה קורה בשאר המקומות. אבל ההנחה היא שאם טראמפ יפסיד, השאלה מה יקרה בחבר האלקטורים, ביום שלישי יבואו בעשר בלילה תחנות הטלוויזיה שמשדרים מכל מדינה, מי שמגיעים ל-270 אלקטורים הוא המנצח. לטראמפ אין סיכוי לנצח בניצחון סוחף אלא רק בנקודות כל המגמות מראות שביידן מנצח. אני חוקר אבל אי אפשר לשלול ניצחון של טראמפ ואני שומע מהדמוקרטים אומרים -אנחנו מפחדים פחד מוות כי אנחנו חוששים מתסריט 2016".

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בפילדלפיה. צילום: רויטרס

אריה: ביידן משקיע סכומי עתק ביממות האחרונות.
"היקפים עצומים, מאות מיליונים של דולרים וגם פה קרתה תופעה שאני לא זוכר כמוה, הרפובליקנים הם בעלי ההון בד"כ, בחודש האחרון הדמוקרטים לוקחים את הרפובליקנים ביחס של 1:2 מבחינת המשאבים וטראמפ התלונן על זה. זה סימן נוסף לכך שבעלי ההון לא מאמינים שטראמפ יצליח לנצח. הוא מסתובב עם עצרות ההמונים וביידן מפציץ את תחנות הטלוויזיה והרשתות החברתיות, שופך כסף בלי הכרה".

אריה: סטנפורד פרסם מחקר ש-30 אלף איש נדבקו בעצרות של טראמפ.
"ביידן כל הזמן מדבר רק על הקורונה, כישלון הקורונה וטראמפ מנסה לדבר על הכלכלה וזה לא עובד לטובתו כי הבורסות ירדו".

בן: חדשות רעות לטראמפ אדלסון, שפך הרבה כסף ברגע האחרון?
"הוא שופך גם אבל טראמפ מתלונן עליו ואדלסון מקדיש מאמץ לסנאט, לקונגרס, יש גם בחירות לקונגרס ויש מצב סביר ובדקתי את זה יש סיכוי הרבה יותר גבוה שהדמוקרטים ישתלטו על שני בתי הקונגרס ושם הוא שופך את הכסף כדי למנוע מצב כזה".

בן: אם ביידן מנצח והדמוקרטים משתלטים על שני הבתים, מה יהיה על ישראל?
"אני חושב שיש הפרזה, השמיים לא יפלו יהיו שינויים מסוימים".

בן: זה לא טראמפ; אריה: לא יהיה סיפוח?
"לא יהיה סיפוח אבל גם אצל נתניהו לא יהיה סיפוח. אני חושב, יהיו שינויים אבל לא כאלה. החשש הגדול צריך להיות מאיראן כי ביידן רוצה הסכם חדש ויהיה מוכן להוריד חלק מהסנקציות. בשנה שנתיים הקרובות לא משנה מי נבחר הוא לא יתעסק עם ענייני חוץ אלא עם משבר הבריאות והכלכלה של הקורונה. הוא יעסוק בענייני חוץ רק אם הוא יהיה מוכרח והנושא הישראלי הוא לא הכרח".

בן: אין סיכוי שיבטל את ההכרה?
"לא, הוא אמר גם. הוא לא יחזיר את השגרירות, אבל אמר שיפתח מסלול לאמריקנים במזרח ירושלים. יש אובססיה לדמוקרטים להתנחלויות, אבל לא יגעו בסיוע הצבאי לישראלי".