גל ראשון של קורונה, גל שני - ואנחנו עדיין לא רואים את הסוף. מידי יום, מצטרפים עוד ועוד אנשים פרטיים ועסקים לנפגעי הקורונה, גם אם בפועל הם לא נדבקו או חלו בה. את השפעותיו של אפקט דומינו כלכלי ומשפטי זה, חוו על בשרם כבר אלפי אנשים, עובדים שכירים ובעלי עסקים כאחד, שכן, כתוצאה מהמצב ישנם אנשים רבים אשר אינם מסוגלים לעמוד בהתחייבויותיהם, וכל אחד כזה, גורם לנפילתם של אנשים נוספים.

האם חוק חדלות הפירעון החדש, שנכנס לתוקפו בספטמבר בשנה שעברה, עשוי לסייע לכם ולמנוע התרסקות?

לפניה ישירה אל משרד עו"ד ונוטריון שמעון האן, לחץ/י כאן

חוק חדלות פירעון - קרש הצלה משמעותי למתמודדים עם קשיים כלכליים בשל משבר הקורונה
עד לפני זמן לא רב, עניין חדלי הפירעון (שאותם הכרנו בשם העממי "פושטי רגל") היה נושא שכמעט ולא דיברו עליו. באופן טבעי, כולם חששו מהגעה למצב כזה, ובאלו שהגיעו אליו, הן אם שלא באשמתם והן אם בשל התנהלות כלכלית כושלת, דבק אות קלון מסוים. אדם שהגיע למצב של פשיטת רגל התמודד לא רק עם ההשלכות הפיננסיות המשפטיות של המצב, אלא גם נשא בתוצאותיו באספקטים אחרים, רחבים יותר, ולכאורה, אף כאלה שאינם מקושרים ישירות למצב, למשל, פגיעה במוניטין העסקי, נידוי חברתי מסוים ואף לא מעט בעיות אישיות - משפחתיות. 

כניסתה של הרפורמה החדשה לתוקפה בספטמבר 2019, אמנם לא הפכה את המגיעים למצב של חדלות פירעון ללהיט עסקי או חברתי, אולם תקופת מגיפת הקורונה שהגיעה קצת לאחריה, כבר הפכה את מצבם של אלו לשכיח בהרבה יותר ולנדיר הרבה פחות, כך שחדלות פירעון, כיום, כבר אינה מהווה "גיבנת" תדמיתית, אלא עוד אתגר שאותו יש לעבור תוך צמצום הנזקים האפשריים למינימום.

הרפורמה החדשה, שבין מטרותיה המוצהרות נמצאת השגת האיזון האופטימאלי בין טובתם של החייבים לאינטרסים של הנושים, פתחה פתח לאלפי ישראלים המתמודדים עם השלכותיה הפיננסיות של הקורונה, וכיום, גם כאשר הם מגיעים למצב זה, אין המדובר בסוף סיפור, אלא בתחילתו של סיפור אחר, חדש ושונה.

האם אין המדובר, למעשה, בפגיעה מסוימת בזכויותיהם של הנושים?
ראוי לציין, כי בכל המדובר בחוק חדלות הפירעון החדש, אין המדובר באחיזה בקרנות המזבח המאפשרת לחייבים ולמסתבכים סדרתיים לחמוק מבלי לתת את הדין על מעשיהם, אלא בגישה המאפשרת לכל אחד מהצדדים להשיג את מטרותיו - לנושים - לקבל את המגיע להם, ולחייבים - לשקם את חייהם ולקבל הזדמנות נוספת ואמיתית לשוב ולעמוד על רגליהם.

אתגרים מיוחדים דורשים גישה ייחודית
השפעה נוספת שהייתה לכניסתו של חוק חדלות הפירעון לתוקף הייתה הצורך של משרדי עורכי הדין להתמחות בטיפול בפונים אליהם בעניין זה. מובן למדי, כי תחולת הרפורמה החדשה דרשה ממרביתם היערכות מיוחדת, כמו גם שינוי של אותה זווית ראייה ארכאית הנוגעת לטיבם של האנשים המגיעים למצב זה. יוצא דופן מכך הוא משרד שמעון האן, שמאז היווסדו מיקד את פעילותו בטיפול במקרים מסוג זה. באופן טבעי, בשל המצב החדש במשק, נפתחה במשרד עו"ד שמעון האן מחלקה מיוחדת המתמחה בטיפול בתיקיהם של חדלי פירעון עד לקבלת ההפטר. מאז כניסת החוק לתוקפו ועד היום, טיפל המשרד כבר במאות פונים, כשהוא מייעץ, מייצג ומלווה אותם בדרכם אל קבלת ההפטר המיוחל.

עורך דין האן מספר על ראיית עולם מיוחדת, שניתן לומר, כי בשל ניסיונו האישי, הקדימה את רוח הרפורמה החדשה בתחום חדלות הפירעון בלא מעט שנים:

"אני מגיע בדיוק מהמקום הזה, גם אני הייתי "שם", כשהעסק שלי, "על הנייר" רשת שנראתה גדולה ומבוססת, קרסה בזמן משבר לאומי. החובות הצטברו, הריביות לא הפסיקו לעלות והנושים שהתדפקו על הדלתות (ואי אפשר שלא לומר שהצדק היה עימם), אף הם לא הוסיפו ליכולתי לראות ולו שבריר אור בקצה המנהרה. מדובר בתקופה שבה, בניגוד לימינו, לא הציבור ואף לא החוק לא התייחסו באהדה כלשהי ל"פושטי רגל", והגישה הרווחת אל אדם כזה הייתה "טעית, באשמתך או שלא באשמתך - עכשיו, תשלם!". ואני, גם כבעל עסק וגם כאדם פרטי - שילמתי את המחיר..."

עורך הדין שמעון האן (צילום: משרד עו''ד שמעון האן)
עורך הדין שמעון האן (צילום: משרד עו''ד שמעון האן)

מה בעצם השתנה?
כיום, בתור עורך דין המתמחה בתחום חדלות פירעון ובייעוץ ובייצוג אנשים הנקלעים לאותו סוג קשיים שבהם הייתי שרוי, אני מסוגל לומר, שככלל אין זו בושה להיות חדל פירעון, אבל כיום במיוחד, כי אף אחד לא היה מסוגל לצפות מראש את הקורונה ואת השלכותיה על הכלכלה הישראלית והעולמית.

חשוב לי להבהיר כי גם כאן, כמו בתחומים אחרים בחיים, התזמון משחק תפקיד משמעותי, ולמרות שאולי אדם המגיע למצב כזה חש מעצור נפשי כלשהו מפני פניה אלינו, חשוב להגיע אלינו לייעוץ מוקדם ככל שניתן, על מנת למנוע התדרדרות מיותרת של המצב.

אין מישהו המודע יותר ממני לקונפליקט, לבושה ולקושי שאותם חשים אנשים הפונים לקבלת ייעוץ ועזרה משפטית מקצועית, אבל, בחלק גדול מהמקרים, הגעה אלינו בשלבים המוקדמים של ההסתבכות, יכולה לפתוח פתח למשא ומתן עם הנושים, ואפילו להביא לפשרה שתניח את דעת כל הצדדים, ללא צורך להגיע למצב של חדלות פירעון.

משרד עו"ד שמעון האן מתמחה בדין העסקי ומטפל בתיקי חדלות פירעון של אנשים פרטיים ושל עסקים שנקלעו למשבר ואינם יכולים לעמוד בהתחייבויותיהם. בשל משבר הקורונה מטפלת המחלקה המיוחדת במשרד, מידי יום, בעשרות מקרים של אנשים שחוו התרסקות כלכלית, וכעת, הם מתקשים לשוב לשגרת חייהם הפרטית או העסקית. המחלקה מציעה להם ליווי משפטי וסיוע צמוד, עד להסדרת הנושא מול הנושים, או, לחילופין, עד לקבלת ההפטר. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לחדלות פירעון LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לחץ להתייעצות עם עו"ד ישירות באמצעות וואטסאפ