קבינט הקורונה מתכנס: חברי הקבינט אישרו היום (שני) את הגדלת הקנסות על הפרת הנחיות הקורונה, למרות התנגדותו של שר הפנים אריה דרעי ושל חברי המפלגות החרדיות. ועדת השרים לענייני חקיקה הייתה אמורה להתכנס אחר הצהריים כדי לאשר את הצעת החוק להגדלת הקנסות, כאשר הכוונה הייתה להביא אותה עוד הערב להצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה, אך בשל התנגדות החרדים הדבר נדחה. 

שר הדיגיטל הלאומי, חבר הכנסת דודי אמסלם ביקש לדחות את הדיון למחר, על מנת לנסות להשיג הסכמות להעברת חקיקת חוק הקנסות בכנסת. לדברי השר אמסלם, "חשוב מאוד להגיע בעת הזו להסכמה רחבה עד כמה שאפשר, לטובת כל המעורבים בדבר".

לפי הצעת החוק, יוגדל הסכום המרבי של הקנסות שניתן להטיל בשני סעיפים שונים: הראשון - הפרת איסור הפעלה של מקום הפתוח לציבור או בית עסק – הקנס יוגדל מסכום של 5,000 שקלים כפי שקבוע היום, ל-10,000 שקלים; השני - קיום אירוע, מסיבה, כנס, טקס, פסטיבל, מופע בידור או מופע אומנות בניגוד לתקנות, יחד עם האיסור על פתיחת מוסדות חינוך – מסכום של 5,000 שקלים כפי שקבוע היום ל-20,000 שקלים. 

במפלגות החרדיות נרשמה התנגדות נחרצה להעלאת הקנסות. שר הפנים אריה דרעי הצביע בקבינט נגד ההצעה ואילו יו"ר ועדת חוקה, ח"כ יעקב אשר, איים כי יקבור את ההחלטה לכשתגיע לוועדה בראשותו להכנה לקראת קריאה שנייה ושלישית. סיעתו, יהדות התורה, הודיעה גם היא כי תתנגד לחוק העלאת הקנסות. בעקבות התנגדות הסיעה הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ייפגש עם נציגי הסיעה ובשלב זה חוק העלאת הקנסות לא יעלה להצבעה במליאה.

פעולות המשטרה לאכיפת תקנות הסגר. צילום: דוברות המשטרה

שר הפנים אריה דרעי  אמר לפני כן לחברי הקבינט: "אני מציע שאם כבר קונסים, מוסדות חינוך צריכים להיות ברמת הקנס הנמוכה. להבדיל ממסיבות ואירועים, שם אוכלים ורוקדים ויש שם מקדם הדבקה לעומת מוסדות חינוך שבהם לומדים בלבד. אין הגיון לקנוס מוסדות חינוך ברמת הקנס הגבוהה ביותר". 

"בכל הדוגמאות שהבאתם לקנסות מהעולם באף מקום אין קנס מיוחד על מוסד חינוכי", הוסיף דרעי. "מדינות אירופה שחזרו לסגר שני לא סגרו את מערכת החינוך. החריגו את מערכות החינוך. מדינות גדולות ומתקדמות באירופה ובצפון אמריקה הבינו שמערכת חינוך יש חשיבות ערכית גבוהה. אנחנו סגרנו את מערכת החינוך ואנחנו פותחים אותה בחזרה בהדרגה, איטית לטעמי".

"קטגוריה מפורשת של קנס למוסד חינוכי זו טעות נוראית והיא הגבוהה ביותר בסך 20 אלף שקלים. אני חושב שזו טעות לקבוע קטגוריה נפרדת למוסד חינוכי, ואני עוד לא מדבר על גובה הקנס הגבוה. לצערי כשמדברים על מוסד חינוכי מתכוונים אך ורק לתלמודי תורה. אני יודע שמאז שפתחנו את הסגר כל הערים החרדיות ירוקות ובמגזר הערבי אין תלמודי תורה אבל יש חתונות וחזרת אנשים מטורקיה ואנחנו רואים לצערנו עלייה בתחלואה". 

"אני פונה אליכם: מאז תחילת הדרך של הגל הראשון אני נושא בעול ולא בורח מאחריות. אני מבקש שתורידו את הסעיף של המוסד החינוכי כי זה לא מתאים למדינת היהודים ולא מתאים למדינת ישראל. לצערי עלולים להוציא מכאן דברים לא נכונים כאילו בגללי או בגלל לחץ החרדים לא תהיה אכיפה וקנסות. זה לא נכון, זה כמו סכין בלב".

אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גם יו"ר ועדת חוקה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), הודיע שיתנגד להעלאת הקנסות, והבטיח שיקבור את המהלך כאשר תגיע הצעת החוק להכנה לקריאה שניה ושלישית בוועדת חוק, חוקה ומשפט, שהוא עומד בראשה. "משרד הבריאות מנותק לצערי מהפרקטיקה ומהחיים, מדובר בהחלטה אומללה שלא תורמת דבר למאבק בתחלואה", מסר אשר.

"השר דרעי היטיב להסביר את הדברים בקבינט וחבל שעמדתו לא התקבלה. אנחנו נתנגד להצעה. אין שום היגיון להעלות קנסות כשהתחלואה יורדת, גם המשטרה כלל לא ביקשה את ההעלאה הזו - מה שמוכיח כי אין לכך שום הצדקה", הוסיף. "על משרדי הממשלה להתמקד במתווה הנדרש להפעלת המשק ולבנות אותו באופן שיהלום את שמירת כל כללי הבריאות, ולא לברוח לפינה הנוחה והקלה של אכיפה וקנסות שאולי טוב לנפנף בהן בתקשורת אך הן לא יועילו כלל לעצירת התחלואה". 

מנגד, שר הבריאות יולי אדלשטיין ביקש להעביר את החקיקה להגדלת הקנסות באופן מיידי: "אם לא נחוקק את החוק מהר, בעוד שבועיים-שלושה את החוק נצטרך לכפרות. אם תוך יומיים-שלושה לא יהיה חוק אחרי שלוש קריאות, אנחנו יוצרים מצב של 'רשע וטוב לו, צדיק ורע לו'. הרעים יחגגו והאזרחים למופת יסבלו ואנחנו כממשלה נראה בהתאם". אם מול רשת חנויות גדולה שמודיעה קבל עם ועדה שלא תקשיב להנחיה אין לנו את הדבר המינימלי של קנסות וכולם יסתכלו ויבינו את המסר שאנחנו לא מתכוונים לביזנס, אין לנו מה לצפות שאותו בעל עסק קטן יסתכל על זה וימשיך לשמור על ההנחיות. אני מציע להמשיך לדבוק בדברים שקבענו". 

חה''כ יעקב אשר - יו''ר ועדת חוקה ומשפט (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
חה''כ יעקב אשר - יו''ר ועדת חוקה ומשפט (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

במהלך ישיבת הקבינט דנו השרים גם באפשרות להקדים את פתיחת המסחר, אל מול המגמה המדאיגה העולה מנתוני התחלואה של הימים האחרונים.

לפני הדיון בקבינט הזהיר שר הבריאות יולי אדלשטיין בריאיון לגל"צ כי "נתוני התחלואה הבוקר מייצגים תחילתה של מגמה מדאיגה, שמפחיתים באופן משמעותי את הסיכוי לפתיחת החנויות". במהלך הדיון אמר אדלשטיין: "מציע לדבוק בהחלטות הקבינט לפיהן מתקדמים בהקלות כשמקדם ההדבקה יורד מתחת ל-0.8. אנחנו ממש לא שם".

פרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו חיזק את עמדתו ואמר במהלך הישיבה כי "מקדם ההדבקה מתקרב ל-1 ובחברה הערבית כבר יותר מ-1". גמזו גם המליץ לשרים להטיל סגר מיידי על מסעדה ובוקעאתא בעקבות הנתונים, והוסיף: "באוכלוסייה הכללית זו מלחמה מתמשכת. אנחנו מזהים מוקדי תחלואה אפילו במצב ירוק". ראש המל"ל, מאיר בן שבת, אמר בדיון כי "אפשר לראות סימנים להאטה עד לכדי בלימה בקצב הירידה שלנו בתחלואה". 

גם שר האנרגיה יובל שטייניץ הצטרף לקולות האזהרה: "כ-600 נדבקים ביום וכמעט הכפלה של אחוז הבדיקות החיוביות מ-1.7 ל-3.1? נורות האזהרה האדומות נדלקות. יש לשקול צעדים נוספים שלא פוגעים בכלכלה כמו סגר לילי או האטה בהמשך הפתיחה של הלימודים בבתי הספר ובמוסדות להשכלה גבוהה". הוא הדגיש: "אם לא נעשה כלום ולא נכביד על עצמנו בקטן - בסוף נאכל אותה בגדול".

מול משרד הבריאות ניצב שר האוצר ישראל כ"ץ שדרש להקדים את פתיחת ענף המסחר וחנויות הרחוב, על רקע איומי בעלי החנויות לפתוח בניגוד להנחיות. אתמול כתב כ"ץ בחשבון הפייסבוק שלו: "זה הזמן לקבלת החלטה על פתיחת חנויות הרחוב ביום שלישי הקרוב. הצורך והצידוק קיימים ומנומקים וגם התחלואה יורדת. התעקשות משרד הבריאות מיותרת וחסרת בסיס עובדתי ומובילה לאנרכיה והעדר פיקוח, שרק יגבירו את התחלואה. את מוקדי ההדבקה יש לאתר ולאכוף במקומות אחרים".

תמונת מצב התחלואה שקיבלו השרים (צילום: באדיבות המל''ל)
תמונת מצב התחלואה שקיבלו השרים (צילום: באדיבות המל''ל)

הבוקר עדכן משרד הבריאות ש-649 בני אדם אובחנו כחולים אתמול מתוך 21,894 תוצאות בדיקות שהתקבלו ולא נרשמו מקרי מוות ביממה האחרונה. עם זאת, שיעור הבדיקות החיוביות מאתמול בעלייה קלה, ועומד על כשלושה אחוזים. נתון מדאיג נוסף שהוצג לשרים הוא עליית מקדם ההדבקה R ל-0.8. 

מתמונת המצב היומית של מרכז המידע והידע למערכה בקורונה עולה כי הנתונים מעידים על "האטה עד כדי עצירה בירידה בתחלואה". עוד מציינים באמ"ן כי "לאור ההקלות בסגר מה-1 בנובמבר תיתכן האטה במגמת השיפור הנצפית בשבועות האחרונים. להערכתנו, לאור השהייה של כעשרה ימים מהדבקה לתוצאה, שינוי זה יבוא לידי ביטוי לקראת סוף השבוע הבא".