נשיא המדינה ראובן ריבלין החליט היום (שלישי) שלא להיעתר בשלב זה לבקשת החנינה של אריקה פרישקין, שרצחה את בעלה האנס, אך הודיע כי ישקול הקלה בעונשה בהמשך. זאת, לאור חוות הדעת המקצועיות שהוצגו בפניו בנושא. פרישקין נידונה ל-30 שנות מאסר וריצתה עד כה 17 מתוכן. 

ריבלין הוסיף כי הוא רואה חשיבות עליונה בהעלאת המודעות למאבק באלימות נגד נשים, ולמיגורה של התופעה בכל הכלים העומדים לרשותנו כחברה. הוא אף ציין כי קיים משקל מהותי בעיניו לעובדה שפרישקין עברה התעללות פיסית ונפשית במהלך חייה המשותפים עם הנרצח.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה. צלם: אבי קנר

עם זאת, הוסיף כי ישקול הקלה בעונש המאסר שנקצב לה, במידה ותוגש על ידה בקשה נוספת בחלוף כשישה חודשים, בכפוף לחוות הדעת המקצועיות של הצוות המלווה אותה במאסרה. זאת לאחר שהעמיק בחוות הדעת של הגורמים הטיפוליים המלווים את שיקומה של פרישקין בשירות בתי הסוהר. 

עורכת הדין מיכל פומרנץ, שמייצגת את פרשקין מטעם הסניגוריה הציבורית: "נשיא המדינה הכיר בנסיבות חייה הקשות של אריקה והתעללות הרבה שעברה שהובילו אותה לביצוע המעשה הטרגי. במהלך שנות מאסרה עברה אריקה הליכים טיפוליים ושיקומיים. למרות שהנשיא דחה היום את בקשת החנינה, לא נסגרו שערי התקווה עבור אריקה והנשיא בהחלטתו קרא לאריקה לפנות אליו לאחר שתעמיק את תהליכי השיקום. אנו מקווים ששירות בתי הסוהר ימשיך לסייע לאריקה בתהליכי השיקום שיובילו לשחרורה".

העובדת הסוציאלית תמר דהן, ממובילות המאבק לשחרור אירנה פרישקין, אמרה: "רק אתמול נשיא המדינה העלה פוסט ובו ציין שהוא ביקר במקלט לנשים נפגעות אלימות, ובאופן כללי מפרסם המון פוסטים עד כמה הנושא יקר וכמה הוא מגנה אלימות כנגד נשים. לאור כל זה היה מצופה שהאמירות יגובו במעשים ולהוכיח שהתמיכה תעשה צדק ולאכזבתי הרבה זה לא קרה."

עוד אמרה דהן, כי "האמירה היא לא שאינה צריכה לקבל עונש, אלא ש-17 שנים זה בהחלט מספיק לנוכח סיפור החיים הקשה והמורכב של אריקה. רק לאחרונה סערה המדינה עקב הסיפור של תהילה נגר שרוצחה קיבל עונש דומה על מעשה חמור הרבה יותר".

כאמור, פרישקין מגיעה מרקע קשה, כאשר בנעוריה נפלה קורבן לאונס מתמשך ואף ניסתה לשים קץ לחייה כמה פעמים. היא עלתה ארצה עם בעל וילד, שנפטר מסרטן כשהיה בן שלוש. לאחר מותו היא ניסתה לשים שוב קץ לחייה. היא הביאה יחד עם בעלה ילד נוסף, ולאחר שהשניים נפרדו האב קיבל משמורת מלאה על הילד ועזב עימו את הארץ. במהלך אחד האשפוזים שלה הכירה את דניאל טטרושווילי, והם חיו ביחד שבע שנים, בהן נהג להתעלל בה, להכות אותה ולאנוס אותה. פרישקין ניסתה להשיג עזרה, ואף שהתה מספר פעמים במקלטים לנשים נפגעות אלימות והגישה תלונות במשטרה.