חה"כ בוגי יעלון התראיין היום (שלישי) בתכניתם של בן כספית וינון מגל ברדיו 103FM, התייחס לטענתו של ראש המל"ל לשעבר, פרופ' נגל, כי הוא שותף לסוד שנתניהו לא יכול לחשוף בנושא פרשת הצוללות: "צר לי על פרופ' נגל שהסתבך במקום שלא לו, למעט בצע כסף אני לא יודע דבר על הפרשה".

ינון: הייתה לנו שיחה עם פרופ' נגל אתמול שטען שאתה יודע את הסוד בצוללות.
"צר לי על פרופ' נגל שהסתבך במקום שלא לו, זה לא מתאים לו ואסביר. למעשה, גם פרופ' נגל וגם עמידרור, שמתבטא בצורה שונה ויותר זהירה, לא היו בעניינים בתקופה המדוברת. עמידרור סיים את תפקידו כראש המל"ל ב-2013 ונגל החל את תפקידו בינואר 2016 כשכל ההתרחשויות לא היו בתקופה הזאת. לכן, נגל יכול להיות עד למה שקרה רק מ-2016, אך לא יכל להיות עד לעניין המכרז או לאישור מכירת הצוללות למצרים וכן הלאה. לכן חבל שהוא הסתבך בזה".

ההצבעה בכנסת על הקמת וועדת החקירה לפרשת הצוללות. צילום: דוברות הכנסת

"אגיד יותר מזה, יש עדויות בתוך העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון שגם ראשי מל"ל מודרו, לכן אני במקום נגל הייתי נמנע מלהתבטא. ראיתי שהייתה לו הערה ש-'אף פעם לא הייתה דרישה לתשע צוללות'. הוא לא היה נוכח בדיון ב-2015, כאשר נתניהו הפתיע את כל הנוכחים בחדר כשדרש שנעלה את מספר הצוללות לתשע. לכן אי אפשר להתעלם מזה שהוא רצה תשע צוללות. אני טרפדתי את זה. לא הבנתי מאיפה זה בא כשצריך חמש. אמרתי שאת השישית קנו מוקדם מדי".

ינון: האם אתה יודע את הסוד?
"צריך להבין את מקומו של נגל והיכולת שלו להעיד על דברים שלא היה נוכח בהם. פה מגיע עניין הצוללות למצרים. אני כבר סיפרתי שאני הופתעתי כמה פעמים. עמוס גלעד בא אליי ואמר שגרמניה הולכת למכור צוללות מתקדמות למצרים, משום שגם פה אתמול נגל החליק את הדברים, נכון הגרמנים לא צריכים אישור מאיתנו, אבל הם צריכים שאנחנו לא נתנגד. לשם כך הגרמנים לא יכולים למכור להם באופן כזה שכשאנחנו קונים, הם לא יכולים למכור את הציוד כי לנו יכולה להיות התנגדות, אני מגלה שמישהו נתן אישור.

"רה"מ מכחיש. עמוס גלעד נוסע לברלין והגרמנים מופתעים שיד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה. הנשיא מגיע לברלין ושומע את אותו דבר מהקנצלרית. פעם ראשונה שאני שומע שנתניהו מודה שהוא אישר את מכירת הצוללות למצרים היה אצל קרן מרציאנו והיא שואלת למה לא סיפרת? הוא לא מכחיש שלא סיפר, אלא אומר כי יש סוד שלא חלק איתנו". 

ינון: הוא טוען שיש סיבה ויש סוד ואתה יודע אותו.
"הסוד הזה, שבנימין נתניהו טוען שהוא הסתיר ממני, מהרמטכ"ל ומהקבינט הוא סוד שאני ניסיתי לברר. הסוד היחידי שגיליתי הוא כסף ולא משהו אחר. על דברים אחרים אני בכלל לא רוצה לדבר". 

ינון: אתה יודע על סיבה שבגינה מכרו את הצוללות?
"לא, למעט בצע כסף אני לא יודע שום דבר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך סרטון רה''מ לעמ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך סרטון רה''מ לעמ)

ינון: פרופ' נגל שאומר שיש סוד.
"אני יודע למה הוא מתכוון וזה לא בהקשר הזה. אני מציע שנפסיק להתעסק עם זה, והייתי מציע לנגל לא לדבר בעניין. האמת היא מאוד ברורה – אם נתניהו אמר שיש סוד שהסתיר אותו ממני, על מה נגל מדבר בכלל? יותר מזה, באותו אירוע אצל קרן מרציאנו הוא אמר שיש שלושה שיודעים את הסוד מדלבליט, נגל ועמידרור. והם הכחישו את זה".

ינון: אתה אומר שיש דברים שאתה לא רוצה להיכנס אליהם.
"נגל לצערי נופל בזה, היו לי הרבה הזדמנויות לפגוש אנשים שעבדו אצל נתניהו".

ינון: אין סיבה ביטחונית שהשפיעה על העניין עם מצרים?
"שבנימין נתניהו הסתיר מאיתנו. הסוד שנתניהו מתכוון אליו הוא לא הסוד שנגל מתכוון אליו ונגל סותר את הדברים של נתניהו שאמר שהסוד שהסתיר מאיתנו חלק עם נגל. יש פה את פרשת שחיתות הביטחונית החמורה ביותר בתולדות המדינה, אנשים לא ישנים בגלל זה, קוראים להקמת ועדה, ואם אתה רוצה שאתן הסבר על נגל? יש אנשים שמאבדים את עמוד השדרה נוכח שררה".

הדיון על הצוללות (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
הדיון על הצוללות (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

ינון: אפשר להגיד על כל אחד.
"מאחר והייתי שם בסביבה הזאת, זו סביבה מאוד בעיתית. הוא צריך לשמוח שהוא יוצא משם לא עם כתב אישום ולא שהוא הופך לעד מדינה".

בן: מה קורה בפוליטיקה?
"מה יהיה? אנחנו במציאות קשה מאוד, נעזוב את פרשות השחיתות וכו' מחדל הקורונה היה חייב להביא את נתניהו להתפטר. שמעת את פרופ' רוטשטיין אומר שאם הדיונים בקבינט הקורונה היו מבוססים על שיקולים בריאותיים היינו אחת מ6 המדינות המובילות, אבל הכול פוליטי. אין מדינה שהטילה סגר כמונו, אין. לומדים שם ויש עסקים, אנחנו עצרנו את הכול. אותנו צריך להשוות למדינת אי, אנחנו מפקחים על כל הנכנס והיוצא לארצנו".

ינון: יש שלום עם הרבה מדינות בזכות נתניהו.
"ההחלטות הנכונות היו לסגור את שמי המדינה והוא פתח את זה מאילוצים פוליטיים לאלה שהגיעו מישיבות ודרעי אמר ש-70 אחוז מההדבקה הגיעה הנה. צריך להשוות לקפריסין עם 25 נפטרים לניו זילנד לסינגפור ולטאיוואן. אנחנו עם 2,600. אנחנו המדינה באמת מבחינת הכנה לחירום, אם היו מפעילים את המערכת כמו שצריך, רשויות מקומיות אני צועק מהרגע הראשון. המערכת לא פועלת כמו שצריך, ראש רח"ל החל את תפקידו לפני שבועיים ואנחנו מתעסקים עם הקורונה מפברואר".