מרוב הסקרים סוציולוגים כבר מזמן לא רואים את האמת. קשה להם מאוד בשנים האחרונות לחזות את תוצאות הבחירות. הציבור נוטה לא לענות לסוקרים, להטעות את המראיינים או פשוט להחליף דעה ביום הבחירות. יתרה מזו, חלק מהסוקרים לוקחים כל מיני מקדמי ביטחון, שלעתים מקשים עוד יותר על תהליך הניבוי. 

כך שאין פלא שיום הבחירות הפך מזמן ליום השחור של הסוקרים. בנימין נתניהו מול בוז'י הרצוג, דונלד טראמפ מול הילרי קלינטון ועוד מקרים רבים אחרים של ניצחון המועמד ההפוך מזה שחזו הסוקרים הוכיחו, שהסוקרים לעתים טועים לא רק במספרים מוחלטים, אלא אפילו במגמות. 

כשאנו עוקבים אחר הבחירות בארה"ב דבר אחד ברור - הקרב בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ רחוק מלהיות מוכרע. פלוס מינוס 3%, 6% או 8% של פער בסקרים לא מצביעים על שום דבר. תשאלו את הימין החדש שהיו חסרים להם כ-1,500 קולות כדי להיכנס לכנסת או את משה פייגלין ואורלי לוי אבקסיס, שהמפלגות שלהם היו עמוק מתחת לאחוז החסימה אחרי כל התחזיות החיוביות של הסוקרים. 

ולכן כל הערכות של הפרשנים והסוקרים בשלב זה לגבי תוצאות הבחירות בארה"ב הן מוקדמות מדי. שיטת האלקטורים היא מורכבת מאוד לסקירה ולכן מאית האחוז לטובת אחד המועמדים באחת ממדינות המפתח יכולה להפוך את כל התמונה בדיוק ב-180 מעלות. 

אז למה בכלל עושים סקרים אם כך? בשנים האחרונות הופכים הסקרים יותר ויותר לכלי השפעה על דעת הקהל או כמו שאמר לי אחד הסוקרים לפני שנים: סטטיסטיקה זה מדע מדויק, סקרים - מדע בדיוני. קרב הסוקרים שמתנהל כרגע בארה"ב הוא בעיקר קרב על הלבבות והמוחות של המצביעים. סוקרים שתומכים בביידן מראים לאורך כל התקופה, כי הוא מנצח ומאותתים לבוחרים שכדאי להצטרף לעגלה שלו, כדי לא לצאת מפסידים. הסוקרים שתומכים בטראמפ מבהירים שהוא צמוד מאוד לביידן או אף מנצח אותו וע"י כך מעודדים את המצביעים שלו ומדרבנים אותם "לעשות עוד מאמץ אחד קטן" כדי שטראמפ ישאר בבית הלבן. 

המצב עם הסקרים בארץ אינו שונה בהרבה מזה שבארה"ב. סקרים פומביים לעתים תואמים את האג'נדה של הסוקרים הרבה יותר מאשר את המציאות. כך למשל ברור כעת, כי מפלגת הליכוד נמצאת בעלייה ויש אליה זליגה מתמדת ממפלגת ימינה, אך רק סוקרים בודדים מוכנים להדגיש זאת באופן חד וברור. הרי זה מובן, שבמידה ובנט לא מצליח לקבל יותר מ-20 מנדטים כדי להפוך לרה"מ, לא תהיה לו ברירה, אלא להצטרף לנתניהו. ובדיוק את הנקודה הזאת מנסים לטשטש כעת כל אלו שמעוניינים להציג אותו כמועמד אמיתי לראשות הממשלה כדי למשוך אליו את מצביעי מרכז-ימין, מרכז ומרכז-שמאל. 

בכל אופן, בעוד זמן קצר נדע איזה מכון סקרים היה קרוב יותר למציאות בארה"ב ובהמשך, מיהו הסוקר שיצליח הפעם לנבא את תוצאות הבחירות בארץ. ובינתיים צריך לזכור רק דבר אחד: אסור לבסס את הבחירות שלכם על הסקרים, כי בסוף הייעוד שלהם הוא לשקף את המציאות ולא לבנות אותה.