ועדת החוקה אישרה היום (רביעי) פה אחד להעביר את הצעת "חוק איי התיירות" לקריאה שנייה ושלישית. למרות התנגדות משרד הבריאות, הממשלה תהיה רשאית להכריז על אזורים נוספים כאיי תיירות ובמסגרת כך תוכל לבחון הקלות לאטרקציות, עסקים ופעילויות נוספות באזורי איי התיירות. עוד הממשלה תהיה רשאית לשקול להקל על מי שיישא "אישור החלמה".

לפי החוק, הממשלה תידרש לקבוע פטורים מבדיקות בכניסה לאיי התיירות לתושבי אזורים עם מוגבלות ולילדים בהתאם לדרישות הממשלה. הכרזת קבינט הקורונה על "אי תיירות" תיכנס לתוקף לאחר 24 שעות כדי לאפשר היערכות לכלל הגורמים.

ח"כ יעקב אשר בדיון בוועדת החוקה על הארכת תוקף מצב החירום. צילום: דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, קבע בנוסח החוק כי "הממשלה רשאית להכריז על העיר אילת או על אזור עין בוקק - חמי זוהר או על אזור אחר בישראל שהוא רשות מקומית נפרדת או אזור מבודד במועצה אזורית, כאזור תיירות מיוחד, אם התקיימו לגביו התנאים המפורטים ולאחר ששקלה את הפגיעה בזכויות כתוצאה מההכרזה" 

עוד התייחס אשר לאפשרות להחיל את ההקלות על ערים נוספות: "תהיה חובה לממשלה לפעול בשוויוניות - הסכמתי להצעה שהגיע גם ממשרד הבריאות שיהיה כתוב אילת וים המלח ותינתן אפשרות לחשוב. אנחנו כוועדת החוקה לא יכולים להיות לא שוויוניים. אני לא בא ומכתיב או משנה משהו אלא אומר שנקבל אם הממשלה לא תקבע ערים נוספות לאחר שזה נבדק. אתם יכולים להסתייג ואנחנו רוצים להעביר את החוק הזה".

חופשה באילת בחגים (צילום: depositphotos)
חופשה באילת בחגים (צילום: depositphotos)

עו"ד נינא כהן קרן, מהייעוץ המשפטי של משרד הבריאות טען כי "לשאלה איזה אזורים ייקבעו בהכרזה, יש סיבה של ייחודיות גיאוגרפית, ניתוקם מאזורים אחרים, היכולת לנטר ולשמור על סטריליות ייחודיות לשני האזורים הללו ולכן ביקשנו שהנוסח יישאר כממשלתי".

גם עו"ד איל זנדברג ממשרד המשפטים ציין כי "ברגע שייקבעו בחוק אמות מידה, הממשלה תהיה חייבת להפעילן בצורה שוויונית לכל אזור שמתברר שיתקיימו בו התנאים. לכן, האמירה שניתנת לממשלה גמישות לא מדויקת, כי תהיה לה חובה. אם הנוסח מוביל בדיוק לאילת וים המלח אומר שנוספה מהות אך לא יישובים".