ביד קשה: אחד מרוצחי נהג המונית דרק רוט הוא ארבל אלוני. זה היה רצח מתועב. שני הרוצחים, אלוני ומשה בן־איבגי, היו אז בני 14. עונש מוות איננו נהוג אצלנו, ועל כן אלוני נידון למאסר עולם. הוא שוחרר אחרי 21 שנות מאסר. האם שב למוטב? האם התחרט על מעשהו הנפשע? חלילה. באחת מחופשותיו מהכלא, כאשר ריצה את עונשו לאחר הרצח, שדד מכולת. לאחר מכן ביצע בעודו יושב בכלא מעשי הונאה.

לפני כחמש שנים, לאחר שהשתחרר מהכלא, הבטיח לחזור למוטב. הקים חברה, הציע עזרה לאנשים לאחר שהבנקים סירבו להעניק להם הלוואה, גבה מהם סכומי כסף ולא עשה למענם דבר בתמורה. זו הדרך שבה הוא ושותפיו הכניסו לכיסם עוד שני מיליון שקלים. לאחרונה הוא הורשע ונידון למאסר בן שנתיים וארבעה חודשים.

מהומות בסיום הדיון בבית המשפט העליון

אין ספק שהוא עבריין סדרתי. ספק אם יוכל להשתחרר מעבריינות כפייתית. אישיותו בוודאי זקוקה לטיפול נפשי שאותו איננו מקבל. החברה סולדת ממעשיו, ועל כן הוא נכנס ויוצא מבתי הכלא. האם יש פתרון למעשיו הנפשעים? כמותו ישנם לא מעטים. מערכת השיפוט בישראל נוהגת ברכות כאשר מדובר בעבריינים כבדים. רוצחים משתחררים מהכלא לאחר כ־20 שנות מאסר. עבריינים סדרתיים יוצאים ונכנסים בשערי הכלא ושבים למעשיהם הנפשעים. הגיעה העת לאמץ סגנון ענישה אחר. תקיף יותר.

הבה נתבונן בארצות הברית. שם עונשי המאסר המוטלים על עבריינים כבדים אינם מאפשרים, כמו אצלנו, יציאה קלה וחזרה לעולם הפשע. עבריינים החוזרים לסורם נכלאים לשנים רבות. שלא לדבר על רוצחים. קראתי לאחרונה על רוצח סדרתי שנידון ל־100 שנות מאסר. כלומר, הוא והשופטים יודעים בבירור כי לא ייחלץ מהכלא לעולם. אצלנו לדאבון הלב כל עבריין וכל פושע יודע בבירור כי המאסר שיוטל עליו יהיה קל. לא אחת התבשרנו על עבריינים שביצעו מעשים חמורים ונידונו לעבודות שירות בלבד. הגיעה העת ששופטי ישראל יבינו כי מדובר בתופעה שיש לשים לה קץ.

משפט פלילי (צילום: שאטרסטוק)
משפט פלילי (צילום: שאטרסטוק)

לא ייתכן שכל מבצע רצח, שוד, גניבה או מעשי מרמה, ידע כי עונשו יהיה קל יחסית. שופטי ישראל נוקטים מסורת ארוכת שנים של הבנה ורכות, שבעקבותיה פושעים רבים חוזרים לסורם. רוצחו של ראש הממשלה יצחק רבין יושב בכלא מאז הרצח. כאשר נכתבות השורות הללו, מתגנב ספק ללב אם אומנם יבלה את כל חייו בין כותלי הכלא. האם ייתכן שיחלפו עוד שנים אחדות, ושופטים רכים וקשובים יקצבו חלילה וחס את עונשו? הבה נקווה שאכן ישב עד סוף ימיו ויינמק בכלא. וקריאה לשופטי ישראל: היו תקיפים יותר. חדלו מיד רכה המביאה עלינו אסון וכליה.