אדם שנפגע בתאונת דרכים כנהג רכב, נוסע או הולך רגל ובעקבות התאונה נגרם לו נזק נפשי או גופני זכאי לקבל פיצויים מחברת הביטוח שביטחה את השימוש ברכב המעורב בתאונה. במקרים של תאונות דרכים קשות שגרמו למות הנפגע, עזבונו יהיה זכאי לקבל את הפיצויים במקומו. 

לפי הוראותיו של חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (להלן: "החוק"), תאונת דרכים היא "מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה". שימוש ברכב מנועי כאמור עשוי להיות כניסה ויציאה מרכב, נסיעה, חנייה, גרירה, דחיפה ועוד. בהתאם לחוק, כל נזק גוף שנגרם לנפגע בתאונת דרכים יזכה אותו בפיצויים מחברת הביטוח שביטחה את השימוש ברכב. זאת בכפוף לקיומה של תעודת ביטוח חובה בתוקף המכסה את השימוש ברכב ולקיומו של רישיון נהיגה תקף של נהג הרכב, המתאים לסוג הרכב המעורב בתאונה.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד דניאל גינת, לחץ/י כאן

חוק פיצויים לנפגעי תאונות הדרכים קובע משטר של אחריות מוחלטת
החוק קובע משטר של אחריות מוחלטת ביחס לנפגעים בתאונות דרכים, כלומר אחריותה של חברת הביטוח לפצות את הנפגע בתאונה היא מוחלטת ואינה תלויה בשאלת אשמתו או אחריותו לתאונה. בפועל, ייתור הצורך בקיום דיונים משפטיים בשאלת האשמה והאחריות לתאונה מקצר ומייעל את ההליך המשפטי בתביעות פיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו עקב תאונת דרכים.

לצורך הוכחת התביעה וקבלת הפיצויים מחברת הביטוח, הנפגע יצטרך להוכיח כי האירוע שבו הוא נפגע עונה להגדרת המונח "תאונת דרכים" שבחוק, קרי, שמדובר ב"מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה". נוסף על כך, הנפגע יצטרך להוכיח שנגרם לו נזק גוף בעקבות התאונה.

הגשת בקשה למינוי מומחה רפואי לצורך הערכת הנזק
הניסיון מלמד כי גם כאשר בית המשפט מחליט כי האירוע שבמסגרתו נפגע התובע עונה להגדרת המונח "תאונת דרכים" כמשמעו בחוק, עשויים להתעורר חילוקי דעות בין הצדדים בשאלת הנזק שנגרם לנפגע בעקבות התאונה. על כן, הנפגע צריך לצרף לתביעתו בקשה למינוי מומחה רפואי בתחום הרלבנטי לפגיעה ולצרף אליה מסמכים רפואיים, כתב ויתור על סודיות ותצהיר. בהמשך, בית המשפט יעיין בחומר הרפואי ויכריע האם ניתן לראות בו ראשית ראיה לקיומה של נכות רפואית.  

אם בית המשפט יחליט לאשר מינוי של מומחה רפואי מטעמו, הוא יקבע גם מי מהצדדים יישא בעלות חוות דעתו של המומחה. לאחר המינוי, המומחה רפואי יקבל לידיו את כל המסמכים הרפואיים הרלבנטיים ביחס לנפגע, יערוך לו בדיקה קלינית וייקבע את אחוזי הנכות שנגרמו לו בעקבות התאונה. 

יובהר כי הפיצוי הסופי שיקבל הנפגע מחברת הביטוח יהיה גבוה יותר ככל שהנזק שנגרם לו בעקבות התאונה הוא משמעותי יותר. במקרים שבהם נקבעו לנפגע אחוזי נכות בעקבות הפגיעה בתאונה, הפיצויים שיקבל בסופו של ההליך המשפטי עשויים להסתכם במאות אלפי שקלים ויותר.

עורך הדין דניאל גינת (צילום: משרד עו''ד דניאל גינת)
עורך הדין דניאל גינת (צילום: משרד עו''ד דניאל גינת)

תאונת דרכים שאירעה בדרך לעבודה או בדרך חזרה ממנה 
במקרה שאדם נפגע בתאונת דרכים במסגרת עבודתו, בדרכו לעבודה או בדרכו מהעבודה חזרה לביתו, מדובר בתאונת דרכים שנחשבת גם כתאונת עבודה. לפיכך, במקרה כזה הנפגע יצטרך למצות את ההליכים מול המוסד לביטוח לאומי ובמקביל או לאחר מכן לפנות בתביעה נגד ביטוח החובה של הרכב.

במקרים שבהם נקבעה לנפגע דרגת נכות על ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי, מדובר ב"קביעה על פי דין" אשר תחייב את הצדדים בתביעה של הנפגע נגד חברת הביטוח שביטחה את השימוש ברכב בביטוח חובה, תוך ייתור הצורך במינוי מומחה רפואי מטעם בית המשפט.

עם זאת, במקרים חריגים הצדדים יכולים לבקש לסתור את קביעת הנכות שנעשתה על פי דין ולבקש למנות מומחה רפואי מטעם בית המשפט. בית המשפט יקבל את הבקשה במקרים שבהם נמצא פגם משמעותי בעבודת הוועדה הרפואית או במקרים שבהם לא היה בידי הוועדה רפואית ממצא רפואי כלשהו שעשוי היה להשפיע על קביעת הנכות ושיעורה. 

בכל מקרה של מעורבות בתאונת דרכים עם נפגעים רצוי לפנות בהקדם לאחר התאונה לעורך דין מקצועי ומנוסה בתחום נזקי הגוף ותביעות פיצויים מכוח החוק. עורך הדין ייבחן את נסיבות המקרה, יגבש אסטרטגיית פעולה משפטית מתאימה וילווה את הנפגע לאורך כל ההליך המשפטי עד למיצוי מיטבי של זכויותיו.

עורך דין דניאל גינת עוסק בתחום נזקי הגוף, תאונות דרכים, תאונות עבודה, תאונות תלמידים, תאונות רחוב, תביעות ביטוח רכוש ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתאונות דרכים LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.