פרופ' שוקי שמר, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, הבהיר בשיחה עם סיוון כהן בתכניתה היום (חמישי) ב-103FM שהוא בהחלט יכול לצפות "שאנחנו מתקרבים לסגר שלישי, משום שהמדינה לא יודעת לשלוט בהתקהלויות גדולות". פרופ' שמר מתח ביקורת על העובדה שרבים ממשיכים להיפגש ולא נמנעים מהקפדה על כל הנחיות הריחוק החברתי. לעומת זאת, אמר שמר כי אין נתונים המלמדים על הדבקה במפגשים של אחד על אחד, כאשר יש הקפדה על ההנחיות כמו אצל רופא שיניים ומספרות, ולכן הוא אומר שאין סיבה לסגור מספרות ומכוני טיפוח.

אנחנו מדברים על השלכות הקורונה, מה קורה עם הנגיף עצמו? עליה מטרידה. שומעת פרופסורים שמדברים על גל שלישי ורביעי.
"כשפתחנו את הגל השני דיברתי על הגל השלישי. אנחנו צריכים לזכור שאנחנו מכירם את הנגיף, לא מספיק אבל הוא עקשני. הוא ימשיך להתפשט ובלי שנעשה את הפעולות הנכונות להיפטר ממנו לא ניפטר עד שלא יהיה חיסון, אבל נעבור מגל אחד לשני וכדומה. כל ההגבלות שמוטלות עלינו, כל המטרה שלהן היא להאט את קצת ההדבקה. תסתכלו על כל העולם לא חשוב מה הייתה השיטה בעולם המערבי בגרמניה, באיטליה, בספרד, בצרפת, כולם מגיעים אחרי פרק זמן מסוים להתפרצות נוספת".

חיסון ישראלי לקורונה - שגב הראל, הישראלי הראשון שקיבל את הזריקה. צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

זו החלטה טובה לפתוח את המסחר ביום ראשון?
"כל ההגבלות, אין בהן צדק יחסי כזה או אחר. כולן באות כדי להוריד את רמת התחלואה וכשאתה עושה פעולה מסוימת בניהול הסיכונים אתה מסתכן שהתחלואה תעלה, כאן צריך לראות באיזונים ובניהול האיזונים בין כלכלה ורפואה מה עושים אבל אני טוען, הדברים האלה ולא שאני מזלזל בהם הם חשובים אבל הם כאפס מול חוסר היכולת שלנו כמדינה למנוע התקהלויות וחתונות, למנוע מפגשים חברתיים. תראו מה קורה בשבתות גם בפארק הירקון, יער בן שמן, הצפיפות".

לא רק הטענות כלפי מגזרים וקבוצות, בשטחים פתוחים גם שם זו בעיה?
"בהחלט. פארק הירקון אם אנשים רק עושים פעילות ספורטיבית זה בסדר אבל אם הוא הופך למפגש חברתי של עירוב של בני משפחה שלא במסגרת אורגנית אחת או ילדים שנפגשים עם הילדים, עושים פיקניק או ביער בן שמן כשהולכים, מתחבקים ומתנשקים, אוכלים בצפיפות. כמובן שאזור פתוח עדיף מאשר אזור סגור אבל הייתי מציע לכולם לעשות את המפגשים בלי ארוחות, שיביאו רק שתיה. המחזות וסיפורי המקרה והחולים הם כל כך קשים ופתאום אנשים לא יודעים מאיפה זה בא להם. אדם חולה ונמצא במחלקת קורונה, המחלה קשה ואפשר להימנע. אם רק היינו מקפידים על עטית מסכות ומרחק".

שומעים על יותר ויותר מקרי הדבקה חוזרת.
"באופן כללי חלק מהחולים שיש להם מחלות שונות כמו סרטן מחלות לב וריאה יכולים לחלות בקורונה וכאשר הם חולים ומשתחררים בדיקת הפי סי אר או הבדיקה שבודקת אם הם נושאים את הווירוס נמשכת הרבה זמן. זה לא שהם שוחררו בריאים ואח"כ חולים, ולכן קשה לדעת אם החלימו או לא. אין ממצאים בדוקים לראות שאנשים שנדבקו פעם אחת אכן חלו בפעם השנייה אבל צריך לשמור על כל הכללים כאילו אפשר להידבק שוב. אנחנו נדע את הדברים האלה אחרי שנעשה מעקב ומחקר על הרבה מאוד חולים".

כרגע להכין את עצמנו גם לסגר שלישי כשלא יצאנו מהשני עדיין?
"לצערי כן כי ההחלטות של משרד הבריאות נכונות שהיציאה תהיה הדרגתית כדי למשוך זמן ולהרחיק את הסגר השלישי מאיתנו אבל כחברה וכמדינה אנחנו לא מצליחים לאכוף, אין יכולת אכיפה, לבטל כל חתונה עם מאות אנשים וכל מפגש בהר הבית עם 12,000 אנשים".

מה נתוני ההדבקה במסעדות? בבתי מלון?
"לצערי אין נתונים, אני רוצה לומר ששאלתי למה סגרו מספרות, האם יש נתון שמישהו נדבק אחד במדינה ממספרה. אין. ברשת שלנו של מכבי-דנט אני בודק אם יש הדבקות, הרי רופאי שיניים, אין הדבקות. כלומר, כשעושים את זה אחד על אחד ומקפידים על עטית המסכות בצורה נכונה אין הדבקות. הדבקות חלות בהיקפים גדולים ויש תורה שלמה על מה זה מפיץ על. בואו נקפיד כולנו אם אנחנו לא רוצים לחלות על מסכות וההורים על סבא וסבתא ובכך נמנע את המחלה הנוראית הזאת".