הכותב הוא רונן קפלוטו, מנהל ההשקעות הראשי, קסם קרנות נאמנות. 

מסורתית, נהוג לייחס לזהות הנשיא הנבחר משקל רב מהשפעתו האמיתית על מצב השווקים. מבלי להפחית כמובן מהשפעתו של המנהיג על תוואי הכלכלה בשנים לבוא והשפעת המשנה של המדיניות על כיוון השוק. חשוב לזכור כי גורמים רבים, ביניהם כאלו שאינם פרי מדיניות, משפיעים לעיתים לא פחות.

בין אם מדובר במדיניותן של מדינות אחרות, שותפות סחר גדולות למשל או להבדיל, מגפות בקנה מידה עצום. מאלו וגם מאלו היו לנו בתקופת הכהונה האחרונה של טראמפ, והשפעתן על כיוון השוק, בניתוח לאחור כמובן, הייתה לעיתים לא פחות חשובה. לעיתים אם כן, המציאות מכתיבה את הכיוון ולא רק התנהלותם או מדיניותם של המנהיגים. 

ארבע השנים האחרונות היו רוויות אירועים באופן חריג. אירועים שבאופן רגיל מתרחשים אחת למספר שנים רבות, התנקזו לתקופת כהונתו של טראמפ. המהלכים והתנודות שעברו על שווקי המניות בתקופה זו היו רבים ומספיקים לכמה קדנציות. הבה ננסה לסכם. 

הנשיא דונלד טראמפ טוען להונאה בבחירות. צילום: רויטרס

נתחיל באלמנט ההפתעה. כזכור, בבחירות הקודמות בהם התמודד טראמפ מול הילארי קלינטון חזו הסקרים ניצחון לקלינטון. התוצאה הסופית היוותה הפתעה. שווקים לא אוהבים הפתעות ואכן ביום היוודע התוצאות מדדי המניות ירדו בחדות. משהפנים השוק את המצב החדש והחל להתאהב בהבטחותיו של הנשיא הנבחר לקיצוץ מיסים אגרסיבי, החל גם מהלך עליות שערים. אגב, המועמד שנגדו היום, מבטיח מדיניות הפוכה, שכוללת העלאת מס חברות והשקת תכנית פיסקאלית רחבת היקף. הפעם השווקים לא נבהלו. מדיניות הפוכה, תוצאה דומה.

מלחמת סחר שהייתה לא פחות ממלחמה "קרה" ליוותה אותנו לאורך הקדנציה האחרונה של הנשיא. התנודתיות הרבה שהביאה הייתה מורגשת אך השווקים, כמאמר האמרה, עולים על חומות של פחד וכך היה, בניגוד אולי להגיון או לצפי של משקיעים רבים. 

דוגמא נוספת לחיזוק הטענה הוא הליך הדחה שהתקיים נגד הנשיא. נראה כי מדובר באקט אישי גרידא, אמנם לא חריג מאוד בפוליטיקה האמריקאית (קרה בעבר מספר פעמים) אך בדיעבד, השפעתו על תנועת השווקים ועל כיוון התנועה הייתה זניחה.

ואז הגיעה הקורונה. ללא ספק האירוע המשמעותי יותר בתקופת הכהונה. יש הסבורים כי נשיא אחר בתפקיד, היה מתנהל אחרת ומכאן משפיע על השווקים, אולי, בצורה אחרת. אך גם במקרה זה, עיקר ההשפעה על כיוון ועוצמת תנודת השוק נבעה מעצם האירוע ולא בהכרח מהאישיות שבראש המדינה. 

על אף הנטען עד כה, חשוב לסייג מעט. טראמפ הוא ללא ספק אישיות ססגונית ביותר. מנהיגים כמוהו בהחלט משפיעים יותר על השווקים ממנהיגים אחרים. כמות ציוצי הטוויטר של הנשיא לאורך הקדנציה הייתה עצומה והמתאם בין כמות הציוצים לבין נקודות בהן השוק שבר שיאים הוא גבוה, ולמרות התנודתיות שאפיינה את התקופה, בסיכומה, השוק עלה יותר מאשר עלה בארבע השנים שקדמו להן ואף מעל הממוצע רב השנים. נתון מעניין נוסף שניתן להפריך, הוא כי נהוג לחשוב שממשל רפובליקני עדיף לשווקים. בדיקה מראה שבעשורים האחרונים אין מתאם מובהק בין השניים. 

ועוד מילה על וודאות ותוצאות (שבוודאי כבר ידועות בעת פרסום טור זה), מאז 1950 בשנה שלאחר בחירה מחדש של נשיא, השוק עלה בכ- 9.6% בממוצע, כמעט כפול מהמספר הממוצע (4.8%) בשנת החלפת נשיאים בבית הלבן.

המידע המוצג מסופק ע"י קבוצת קסם (להלן: "קסם") מקבוצת אקסלנס השקעות בע"מ (להלן: "אקסלנס") כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.