לימון וסוכר

אולי מפתיע אך רמת המתיקות של הפרי אינה מעידה בהכרח על כמות הסוכר בו. פירות הדר מכילים חומצת לימון (חומצה ציטרית), ולכן הם חמצמצים. הלימון מכיל אחוז גבוה, יחסית להדרים אחרים, של חומצת לימון, שממסכת את הטעם המתוק, ולכן נדמה כי הוא מכיל מעט סוכר. אם נשווה בין שני ספלי תה הממותקים באותה כמות סוכר ובאחד מהם גם פרוסת לימון, טעמו של התה עם הלימון יהיה פחות מתוק.
כדאי לזכור כי מומלץ לצרוך פירות וירקות בשלמותם. כוס מיץ מכילה שלושה־ארבעה פירות סחוטים, כלומר כמות לא מבוטלת של סוכר, וחלק לא מבוטל מהסיבים התזונתיים, התורמים לבריאות, לא נשאר במיץ. ואם במיצים עסקינן, עדיף לשתות את המיץ סמוך ככל האפשר לזמן סחיטת הפרי, כיוון שאיכות הוויטמינים יורדת עם הזמן.


בלי פרצוף חמוץ


ללימון איכויות תזונתיות וקולינריות רבות. לא בכדי הוא נפוץ במטבחים של תרבויות שונות. השימוש הוא בבשר הפרי, במיץ ובקליפה. משלבים אותו בתבשילים מתוקים ומלוחים, בסלטים, במרקים, במאפים, במשקאות (קלים ואלכוהוליים) לתוספת טעם. הוא מוסיף טעם לרטבים, וגם משמש לריכוך הבשר ולנידוף ריח הדגים.

לימונים (צילום: אינג אימג')
לימונים (צילום: אינג אימג')


מיץ לימון מונע זמנית השחמה של פירות חתוכים כמו תפוח ואבוקדו, שכן חומצתו פוגעת בפעילות האנזימתית בשטח החיתוך החשוף ומהווה מעין חומר משמר. בתעשיות המזון נפוץ השימוש בחומצת לימון כחומר משמר, בנוסף לשימוש כחומר טעם, והיא תסומן על גבי האריזה כ־330E. חומצת לימון במצב גבישי מכונה מלח לימון.

אנחנו בעד הלימון, על שום יתרונותיו התזונתיים וגם על שום טעמו שמקפיץ כל מנה. לעתים בזכות השימוש בלימון ניתן להפחית את כמות המלח (הנתרן) לתיבול.


יתרונות תזונתיים


רוב הלימון, כ־90%, הוא מים. השאר הם סוכרים פשוטים (גלוקוז, פרוקטוז וסוכרוז) וסיבים תזונתיים.
בדומה לשאר פירות ההדר, הלימון עשיר בוויטמין C, כ־50 מ"ג ב־100 גרם. עם זאת יש פירות וירקות עשירים ממנו בוויטמין זה, כמו פלפל (300 מ"ג ב־100 גרם) או קיווי (100 מ"ג ב־100 גרם). השימוש בלימון הוא בעיקר כמיץ, כיוון שהוא חמוץ מאוד, ולכן לא נאכל בשלמותו. בדרך כלל את הלימון צורכים טרי וכך לא הולך הוויטמין לאיבוד, כפי שקורה לו בבישול, שכן ויטמין C נהרס בחום ובאור. בגלל החשיפה לאור כדאי לצרוך אותו סמוך לרגע הסחיטה.


ויטמין C ותהיה לי בריא


התפיסה כי יש קשר בין צריכה גבוהה של ויטמין C והתקררות, צינון או קיצור תקופת מחלה התפתחה בשנות ה־70, בעקבות מחקרים שערך הכימאי האמריקאי לינוס פאולינג, שאף זכה בפרס נובל לכימיה ב־1954. היום ברור כי ויטמין C חשוב למערכת החיסון, אך מחקרים עדכניים מצביעים על כך שלא נדרשת צריכה של תוספי תזונה המכילים ויטמין C כדי למנוע הצטננות או לקצר את משך הצינון במבוגרים, כאשר אין מחסור של הוויטמין בגוף. פרט לתפקיד במערכת החיסון, ויטמין C חשוב לרקמת החיבור, מסייע להגלדה של פצעים ולרקמת העור.
נוכחות של ויטמין C מעלה את זמינות הברזל וספיגתו ממזונות שמקורם בעולם הצומח כמו קטניות, דגנים מלאים ואגוזים.

הלימון מכיל גם פיטוכימיקלים ונוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים) המגינים על תאי הצמח. פירות וירקות מהווים מקור עשיר לפיטוכימיקלים ונוגדי חמצון. מחקרים רבים מצביעים על קשר חזק בין צריכת ירקות ופירות להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, סוכרת, סוגי סרטן מסוימים וגם ליתר לחץ דם, אירוע מוחי, קטקרט ועוד.


לימון וירידה במשקל


אחד המיתוסים המיוחסים ללימון ולפרי הדר נוסף, האשכולית, הוא כי אכילה או שתייה מהמיץ שלהם מסייעות לירידה במשקל. עם זאת אין מחקר מדעי שתומך בכך. לעומת זאת, צריכה של מים רגילים בתוספת פלחי לימון או מיץ לימון יכולים לסייע לתחושת שובע ולעידוד השתייה. באופן זה תורם המשקה בעקיפין להפחתה בצריכת קלוריות ממזון וממשקאות עתירי סוכר, ועשוי להוביל לירידה במשקל ולקידום הבריאות.