רגע לפני שניפרד באופן רשמי מטיולי המים, שלא לדבר על החשש שנחזור שוב להגבלות המרחק מהבית, כדאי לנצל את מזג האוויר כדי לבקר במסלולים הרטובים, או לכל הפחות במעיין אחד או שניים. השבוע אני רוצה לחזור לאחד המסלולים האהובים על משפחות באזור המרכז, כזה שמשלב מעיינות והליכה לאורך שביל מוצל המוקף בנופים ארצישראליים.

זהו מסלול מעגלי די פשוט, שמתאים גם למטיילים מתחילים מאחר שהוא קצר יחסית - רק קילומטר וחצי, והוא עובר בשבילים מוצלים באזור מטה יהודה ומגיע אל עין מטע ועין תנור, שתי נקודות יפהפיות ועשירות במים צוננים. אל כל אחד מהמעיינות ניתן להגיע במספר שבילים, אך אני בעד פשטות, ולכן אציע לכם לבחור בדרך הקצרה מכולן, היוצאת מחורבת חנות.

כל שעלינו לעשות הוא להחנות את הרכבים לרגלי חורבת חנות, ולצאת לדרך. אבל רגע לפני שנצא לדרכנו, כדאי לשים לב שאנחנו נמצאים בנקודת ציון חשובה מאוד, שכן החורבה שנמצאת מעלינו מוכרת גם בשם חאן מטע. החורבה עברה לאורך ההיסטוריה לא מעט גלגולים, החל בתקופה הביזנטית, אז היא שימשה ככנסייה. בשלב מאוחר יותר המבנה החליף בעלות, ובתקופה הממלוכית היא הייתה נקודת עצירה (חאן) שבה לנו העוברים והשבים בדרכם לירושלים. למעשה, כבר במקום שאנו דורכים עליו מצאו הארכיאולוגים שרידים היסטוריים המעידים על חשיבות המקום, ואם תסיטו מעט את החול שאתם עומדים עליו, תוכלו להבחין בחלקים מהפסיפס שנשאר מהכנסייה העתיקה. הכניסה לחורבה לא כרוכה בתשלום, אך חשוב להקפיד לשמור על האתר ולא לדרוך במקומות האסורים. בכל זאת, זהו פסיפס נדיר שבאופן מפתיע פתוח לכולם.

עין תנור (צילום: נורית הרץ)
עין תנור (צילום: נורית הרץ)

אחרי עצירה קצרה אך מרתקת בחורבת חנות, נמשיך בדרכנו אל עין מטע ועין תנור. השביל מאוד נוח, ועלינו לעקוב אחרי סימון השבילים הכחול עד לפיצול שבילים שמפגיש אותנו עם השביל השחור.

אנו עוזבים את השביל הכחול וחוברים אל השביל השחור. השביל מוביל אותנו לנחל שראה ימים טובים יותר, ומפריד בינינו לבין עין מטע. בקטע זה של השביל כדאי להיות ערניים לסביבה, להתמקד בצמחייה ובפריחה העונתית ובשרידי הטרסות החקלאיות שפעלו באזור. עד מהרה ניפרד מהשביל השחור, ונתאחד שוב עם השביל הכחול שמוביל עד לעין מטע.

עין מטע הוא מעיין קסום המסתתר תחת צלם של עצי התאנה. הוא מזמן לנו מספיק פינות אינטימיות שבהן ניתן לערוך פיקניק ולהתרווח כאילו אין לנו אף דאגה בעולם. כדאי מאוד להתחבר לטבע ולשלווה, לנשום אוויר צלול, ורק אז לצאת שוב אל הדרך, והפעם היעד הוא עין תנור.
למעיין הבא בטיול שלנו אפשר להגיע על ידי חבירה מחודשת עם השביל הכחול, שממנו נפרדנו כבר בתחילת הדרך. נחזור עם השביל עד לפיצול האחרון שבו עברנו, אך הפעם נבחר בשביל המסומן בסימון שבילים אדום. השביל האדום יוביל אותנו עד לנקבת המעיין.

עין מטע (צילום: יעקב שקולניק, קק''ל)
עין מטע (צילום: יעקב שקולניק, קק''ל)

עין תנור הוא מעיין נקבה שמימיו מגיעים כמעט עד הברך. הנקבה נחצבה כדי לאפשר למי המעיין לפרוץ בחופשיות יותר החוצה, וכדי להגיע אל מקור הנביעה צריך להיכנס ממש לתוך הנקבה. כדי לעשות זאת, ניאלץ להצטייד בפנס. השימוש בפנס מאפשר להיכנס ממש למוקד העניין, ועל הדרך הופך את החוויה לסופר מהנה עבור הילדים. בסיום הביקור נוכל לחזור עם השביל האדום בחזרה לחניון.

אופי הטיול: מסלול בדרגת קושי קלה, מתאים לכל המשפחה.
אורך ומשך הטיול: טיול של חצי יום, חשוב להצטייד בפנס.
העונה המומלצת: כל השנה.
איך מגיעים: נוסעים על כביש 375 ופונים בעקבות השילוט ליער מטע - שער חנות. 

מידע לרעבים


רוצים לאכול? מסלול הטיול מלא בפינות חמד יפהפיות לפיקניק, והרבה יצרני קולינריה מקומיים ישמחו למלא לכם סל פיקניק בכל טוב
מחלקת התיירות של מטה יהודה הקימה עמוד מידע באתר שלה, שמרכז את כל עסקי הקולינריה בחלוקה לפי אזורים, האוכל שהם מציעים, וכיצד ניתן להזמין מהם אותו ולאסוף במתכונת טייק אוויי. במטה יהודה גם יצרו סלי פיקניק שאותם אפשר למלא באוכל.

באזור מטע אפשר להזמין למשל ממסעדת "ג'פטו" שבצור הדסה, מתוך תפריט איטלקי עשיר ובו פיצות שנאפות במקום, מגוון מאפים איטלקיים שנאפים בטאבון כמו קלצונה, פוקאצ'ות ומאפה בלקני וכן פסטות וסלטים. את ההזמנות אפשר לבצע עד שעה מראש בטלפון: 02־588־9499.
ב"נפלאות הגריל הארגנטינאי" שבמושב שריגים, המתמחים בבשר ומשלבים בין המטבח הארגנטינאי למקומי, אפשר להצטייד בנתחי בשר שניצלים לאט או בבשר להכנה עצמית וכן בסלטים, בצ'וריסוס, בכנפיים בתיבול מיוחד וכן בסלטים, ביין ובבירה מקומיים. הזמנות יש לעשות 24 שעות מראש בטלפון: 054־4341282.

צידניות פיקניק (צילום: ניצן אוחיון)
צידניות פיקניק (צילום: ניצן אוחיון)

"הסבים שותים" הוא עסק בוטיק בצור הדסה, אשר משווק מוצרים שמיוצרים באזור. ניתן להרכיב כריכים בהתאמה אישית עם גבינות מיוחדות, ממרחים ומתאבנים ביתיים שלהם מצרפים בירות ויינות מיוחדים מתוצרת מקומית. הזמנות לפחות 24 שעות מראש בטלפון: 054־4874898.
מידע מלא על כל המקומות שבהם תוכלו לקבל סלסילה ולמלא בה פינוקים מקומיים ניתן למצוא באתר האינטרנט של תיירות מטה יהודה:
tour-yehuda.org.il.