"החולים הבלתי נראים": יממה לאחר ההחלטה על פתיחת חנויות הרחוב וברקע הוויכוחים הסוערים בין משרד הבריאות למשרד האוצר על קצב החלת מתווה היציאה מהסגר, הצהיר היום (חמישי) פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו כי "למרות המורכבות הרבה, ההחלטה על פתיחת חנויות הרחוב ביום ראשון הקרוב היא הרע במיעוטו".

"יכול להיות שזה תדרוך האחרון שאני נותן כפרויקטור הקורונה" אמר גמזו בפתח דבריו, "זה השבוע הראשון של החפיפה ביני לבין מחליפי, פרופ' אש. אני אמשיך ללוות את כל ההחלטות כשההובלה תעבור לפרופ' אש, אך גם לאחר מכן אהיה זמין לייעוץ בהמון דאגה ואכפתיות למצב התחלואה בקורונה בישראל".

פרופ' גמזו בוועדת העבודה והרווחה

במשך דבריו התייחס פרויקטור הקורונה גם למצב התחלואה הנוכחי בארץ וציין כי "אנו עומדים על 600-700 מקרים ליום. נעצרנו במגמת הירידה המהירה שהייתה. עם חזרת האנשים למעגל החיים, העבודה והחינוך, ראינו עלייה חדה בתחלואה בישראל. העלייה במקדם ההדבקה מהווה בעיה גדולה להחלת השלב השלישי במתווה היציאה מהסגר שתוכנן ל-15 בנובמבר".

כמו כן טען גמזו: "רוב ההדבקות מתרחשות בשלב שאתה לא מרגיש חולה. אז יש הדבקה, כי אתה לא שומר על הכללים. המחלה מופצת על ידי ענן של חולים בלתי נראים. אותם "דני דינים" שלא מרגישים חולים. כשאני לא מזהה את הכמה אלפים שלא מרגישים חולים, הם מדביקים בכל מקום.

קורונה במגזר הערבי (צילום: רויטרס)
קורונה במגזר הערבי (צילום: רויטרס)

"מג'דל שאמס נמצאת בבידוד כבר עשרה ימים", הוסיף גמזו ואמר ביחס למצב התחלואה במגזר הערבי "ישנן ערים מהבהבות בחברה הערבים ואנחנו נדון בהן. האם תושבים והנהלת העיר משפתים פעולה? ברגע שנראה עיר שמתנהלת נכון נפעיל שיקול דעת, אך על ערים שילכו נגד ההנחיות נטיל לצערינו סגר וכתר הדוק".

ביחס למתווה פתיחת מערכת החינוך הדגיש הפרויקטור כי "משרדי הממשלה דנים במתווה שיאפשר את פתיחת כיתות ה'-ו' והכיתות הגבוהות". כמו כן הדגיש כי "כדי להבטיח את פתיחת מערכת חינוך בצורה הבטוחה ביותר צריך ללכת להיבדק. לא רק סגלי ההוראה, אלא כולם. המטרה היא מיליון בדיקות בשבועיים ואנחנו יכולים לספק את המספרים האלה. אני פונה לראשי הרשויות המקומיות - הבדיקות בידיים שלכם".  

כיתה ריקה (צילום: נועם ריבקין, פלאש 90)
כיתה ריקה (צילום: נועם ריבקין, פלאש 90)

בסיום דבריו התייחס גמזו לפרסום אמש על כך שהממשלה בוחנת שימוש במצלמות רחוב על מנת לאכוף את מגבולות הקורונה והדגיש כי "הממשלה ביקשה דרך לתמרץ אנשים לעטות מסכות. חיפשו טכנולוגיות ברמת הסקר. חלילה לא עבור אכיפה פרטנית".

כזכור, פרויקטור הקורונה ביקש שלשום במפקדת אלון שם התייחס גם כן למצב התחלואה בארץ לאחר יציאתו לדרך של השלב השני במתווה היציאה מהסגר. "לפני 100 ימים פגשתי את שר הביטחון בלשכתו וביקשתי ממנו להורות לצה"ל לקחת את האופרציה של קטיעת השרשראות", אמר פרופ גמזו והוסיף: "הרבה אנשים חשבו שצה"ל לא יכול לעשות את זה, אבל זו אופרציה שצה"ל יכול לעשות בצורה הטובה ביותר".