ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה היום (חמישי) לבג"ץ בטענה כי ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אין סמכות לקבוע הסדר ניגוד עניינים. "חלק מההגבלות לא מקובלות עליי", אמר. זאת לאחר שבמהלך השבוע האחרון, העביר מנדלבליט את ההסדר שנועד למנוע מנתניהו להשתמש בכוח כדי להשיג יתרונות במסגרת ההליך הפלילי שבו הוא מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. 

"הפגנת מחאה נגד בנימין נתניהו בירושלים. צילום: דוברות "קומי ישראל

במסמך נכתב כי נתניהו מקבל על עצמו את הנקבע בחוות הדעת בעניין עיסוק בתחום ההגבלות של משרד התקשורת, אך "אין כל מקום להגביל את ראש הממשלה בענייני חקיקה. ההגבלות שחלות על ראש הממשלה בענייני חקיקה הן ההגבלות על פי כללי האתיקה של חברי הכנסת. הגבלות אלו אינן עניין להליך דנן העוסק בהסדר ניגוד העניינים המנהלי".

נתניהו טען כי אין כל סיבה להטיל על ראש הממשלה מגבלות מעבר למגבלות החלות על שרים אחרים בעניין בחירת שופטים לבית המשפט העליון. "למותר לציין כי אם שופט מסוים יסבור כי אינו יכול להשתתף בדיון הנוגע לראש הממשלה משום שמונה בתקופת כהונתו של ראש הממשלה, חזקה עליו שיפסול את עצמו מלדון בעניינו ואין כל מקום להטיל על ראש הממשלה מגבלות בשל חששות כה רחוקים מסוג זה"
עוד טוען נתניהו  כי הסמכות לקביעת ניגוד עניינים אינה בסמכותו של היועץ המשפטי לממשלה אלא נתונה לשיקול דעת השרים וראש הממשלה וכפופה לחובת דיווח למבקר המדינה.

"במקרה שבו השר אכן מגיע למסקנה כי מתקיים ניגוד עניינים, חלה עליו חובת הודעה למבקר המדינה (ולא ליועץ המשפטי לממשלה). כלומר, הסמכות בדין לבדיקות ויישומם של הכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים ניתנה למבקר המדינה"

בתוך כך, היועמ"ש חוזר בו מבקשתו לדחות את עתירת התנועה לאיכות השלטון בנוגע לניגוד העניינים של נתניהו ומבקש מבג"ץ דחייה במועד מתן התשובה כדי להגיש לו את עמדתו בנושא, וזאת לאור עמדת נתניהו שהוגשה ביום חמישי האחרון שבה טוען נתניהו כי הוא דוחה חלק מההסדר שהציג לו מנדלבליט.

אביחי מנדלבליט (צילום: רויטרס)
אביחי מנדלבליט (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר היום, הגיב מנדלבליט בעניין ואמר כי מאחר שהועברה לראש הממשלה חוות דעת סופית למניעת ניגוד העניינים ופרסומה, הפכה מרבית העתירה לבלתי אקטואלית. לתגובה צורפו מכתביו של מנדלבליט אל שרי המשפטים, ביטחון הפנים והתקשורת, שסמכויות רלוונטיות מצויות בתחום אחריותם, על מנת ליידעם במגבלות המוטלות על ראש הממשלה בקשר לסמכויותיהם. 

במכתבים אלו הובהר, כי על השרים להימנע מלעמוד בקשר עם ראש הממשלה, או כל אדם מטעמו, בהתייחס לנושאים שבהם הוא מנוע מלעסוק. כמו כן, הובהר להם שבכל מקרה של ספק עליהם להיוועץ עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט ציבורי-מינהלי).

בכל הנוגע לסוגיית מינוי הבכירים, נאמר בתגובה כי השר אוחנה, מסר כי הוא קיים פגישות עם כל הניצבים במשטרת ישראל ועם חלק מהניצבים בדימוס, כהכנה לתחילת הליך מינוי מפכ"ל. עם זאת, הוא מסר כי הוא עומד שיוקם צוות בהשתתפות שני הצדדים לממשלה, בהתאם להסכם הקואליציוני, אך הצוות האמור לא הוקם עד עתה. 

בעניין זה היועמ"ש שב על עמדתו, לפיה הסכמות קואליציוניות אינן יכולות לגבור על חובת הממשלה והגורמים המוסמכים לפעול לאיוש משרות בכירות במינויי קבע – עניין אשר נבחן בהתאם לכללי המשפט המינהלי.