צביקה יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, התראיין היום (שישי) בתכניתו של ניסים משעל ברדיו 103FM, בה התייחס להשפעת ניצחונם האפשרי של הדמוקרטים, בהובלתו של ג'ו ביידן על העולם הערבי בדגש על שלטון האייתולות באיראן: "נראה שאם ביידן ייבחר, איראן הולכת להרוויח מזה ובגדול. הערכה הייתה ששלטון האייתולות לא יחזיק מעמד בתנאים הנוכחיים שספגו ממשל טראמפ". 

בשבוע שעבר סיפרת לי שהאיראנים מתפללים חמש פעמים ביום להצלחת ביידן. הנה, כנראה שתפילתם נענתה.
"מה שאתה אומר זה בדיוק מה שנכתב הבוקר ברשתות החברתיות על הקרב בין סעודיה לאיראן. נכתב שכנראה שומעים את התפילות של השיעים יותר מאשר את התפילות של הסונים. עד כה באמת נראה שאם ביידן ייבחר, איראן הולכת להרוויח מזה ובגדול. הערכה היא ששלטון האייתולות לא יחזיק מהעמד בתנאים הנוכחיים, ואני מדבר על סנקציות, קורונה, והבידוד העצום שספגו ממשל טראמפ. אם טראמפ היה ממשיך זה היה עניין של זמן עד שהשלטון הזה היה נופל".

הנאום של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

"עצם זה שהם יודעים שביידן אמור להיכנס לבית הלבן נותן להם עוד זריקת מרץ להמשיך כי הם יודעים שאם זה יקרה שלטונם ימשיך לעוד כמה שנים טובות. זאת לאכזבתם של הרבה מהאזרחים באיראן שקיוו שהנה, תכף שלטון האייתולות ייפול, אבל כנראה שזה לא יקרה. זכייתו של ביידן משמע המשך שלטון האייתולות. זו בשורה לא טובה לאזור ניסים כי זה אומר שגם חיזבאללה ימשיך להיות חזק, וגם סוריה. אני לא יודע עד כמה ביידן יהיה נמרץ בכדי לבטל את כל החוקים שהעביר טראמפ, אבל עצם החזרת הסכם הגרעין והורדת הסנקציות כבר תיתן לשלטון האייתולות מרחב מחיה ונשימה ואנחנו נראה את זה פה באזור עם יותר מתיחות מול חיזבאללה".

מה האיראנים מצפים מביידן?
"מבחינת האיראנים היו פה ארבע של שיגעון והם דורשים לחזור לשפיות. הם רוצים שארצות הברית תיישר קו עם העמדה האירופאית שאומרת 'אנחנו מאמינים לאיראן'. הרי מה אמר להם טראמפ? 'חבר'ה על מי אתם עובדים? אני לא מאמין לכם', ולכן הוא ביטל את ההסכם. איראן רוצה להחזיר את האמינות שלה למשפחות העמים בקהילה הבינלאומית ושיאמינו להם. כי אם מאמינים להם זה אומר כסף. ניסים, בשבילם הסכם זה כסף. הסכם הגרעין מבחינת האיראנים זה כסף".

מטוסי קרב איראניים (צילום: REUTERS/MORTEZA NIKOUBAZL)
מטוסי קרב איראניים (צילום: REUTERS/MORTEZA NIKOUBAZL)

"אגב, ביידן אמר שהוא יחזור להסכם הגרעין אז הם רוצים שהברז יפתח והכסף יחזור לזרום. כסף לשלטון זה לא לעניים ולמסכנים באזורים מסוימים באיראן שמוכרים איברים בשביל לשרוד. הכסף ישמש להמשך פעילות הטרור של איראן באזור. אגב, תראה כמה חכמות היו האמירויות, הנסיכויות האלה הבינו שיכול להיות שהשלטון בארה"ב יתחלף. בעצם, הסכם ההגנה, אני קורא לזה הסכם ההגנה, איתנו נועד ליום כזה בו ארה"ב לא תגן עליהם יותר ותחזק את איראן. עכשיו לישראל יש עניין גם להגן על המדינות הללו. כל השאלה היא האם סעודיה תצטרף ותעלה לרכבת הזו".

זה יכול לעכב את הנורמליזציה שהייתה מתוכננת עם סעודיה?
"כן, אני חושב שכן. אם הסעודים כרגע יתנו לישראל את הנורמליזציה זו תהיה מתנה לטראמפ, אבל תשמע איך הם מדברים עכשיו ואומרים שחשבו שטראמפ יותר רציני וייקח את הבחירות האלה בהליכה. קשה למשטרים לא דמוקרטיים להבין את השיטה הזו. הם לא מבינים את הדברים האלה. מבחינתם אם אתה בעל החמולה ובעל השבט אז אתה צריך לבוא ולעבוד איתם. עכשיו טראמפ נעלם להם וזה לא שהם מרגישים נבגדים הם פשוט לא מבינים למה לתת לו מתנות". 

ג'ו ביידן בנאום טרום ניצחון (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן בנאום טרום ניצחון (צילום: רויטרס)


עוד משפט על הפלסטינים: הם מוחאים כפיים?

"הם מצפים לחידוש המשא ומתן עם ישראל וסגנית הנשיא של ביידן הצהירה שאת המשרדים של אש"ף יפתחו מחדש בוושינגטון, וחוזר הצבע ללחיים של הפלסטינים. יכול להיות שאפילו תקציבים יחזור לאונר"א. במוקטעה  הם רואים נס לנגד עיניהם".