התגובות בעולם המוסלמי: נשיא איראן חסן רוחאני התייחס היום (ראשון) לתוצאות הבחירות וההכרזה על ג'ו ביידן כעל נשיאה הנבחר של ארצות הברית, ואמר כי הממשל הבא בראשותו של ביידן צריך לפצות על הטעויות שעשה הנשיא היוצא דונלד טראמפ במהלך כהונתו בארבע השנים האחרונות.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן (מחמוד עבאס) בירך את נשיא ארה"ב הנבחר בהצהרה שפרסם מהמטה שלו ברמאללה: "אני מברך את הנשיא הנבחר ג'ו ביידן על ניצחונו ובחירתו לנשיא ארה"ב של אמריקה בתקופה הקרובה. אני מצפה לעבוד עם הנשיא הנבחר ועם הממשל שלו".

טורקיה, שנמנעה מלהגיב אמש לתוצאות הבחירות, התייחסה היום לראשונה לבחירתו של ביידן כשסגן הנשיא מסר כי "טורקיה תמשיך לעבוד עם הממשל האמריקאי החדש".

לצד מנהיגי מדינות העולם מיהרו אמש גם מנהיגים נוספים ממדינות המזרח התיכון לברך את הנשיא האמריקאי הנבחר. הראשון לברך מקרב מנהיגי האזור היה עבד אל-פתח א-סיסי, נשיא מצרים. א-סיסי היה גם הראשון לברך את דונלד טראמפ, לאחר בחירתו לפני ארבע שנים.

רבות כבר נשאל בקרב פרשנים ומומחים על אודות עמדתו של א-סיסי בנוגע לאדם שאותו היה מעדיף לראות בבית הלבן בינואר 2021. היחסים בינו לטראמפ בארבע השנים האחרונות היו אולי מהטובים שידעו נשיא מצרי ואמריקאי בשנים האחרונות, ובשיאן אף אמר טראמפ על א-סיסי שהוא "הדיקטטור האהוב עליו מכל". ספק רב אם ביידן, או כל נשיא דמוקרטי, או כל נשיא שאינו דונלד טראמפ, יהיה מסוגל לקבל בשלווה קביעה כזו.

הנאום של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

א-סיסי, באופן טבעי, ירצה מאוד לשמור על יחסיו הטובים עם הבית הלבן גם בתקופת נשיאותו של ביידן - יחסים ששווים לו מיליארדי דולר מדי שנה. מנגד, קשה לראות כיצד הנשיא האמריקאי הנבחר יוכל לקבל בלב שלם את מדיניות הפנים הדכאנית שמפעיל א-סיסי ברחובות מצרים. על רקע איום הטרור מבית הקיים תמיד והמלחמה הבלתי נגמרת בלוב, נראה כי המשך הסיוע האמריקאי למצרים הכרחי אף יותר מתמיד. יחד עם זאת, הולכת ומתלקחת המחלוקת הפנים אפריקאית הגדולה סביב סכר התחייה המוקם בימים אלו על מי הנילוס באתיופיה. במצרים הגדולה, שם מתרבה האוכלוסייה בכמיליון בני אדם מדי שמונה חודשים, מוטרדים מכך מאוד וירצו לקבל רוח גבית מוושינגטון בעניין. 

לצד הברכות מא-סיסי, מנהיגה העליון של איראן, עלי ח'אמינאי, לא חסך את ביקורתו הארסית מהליך הבחירות האמריקאי. בחשבון הטוויטר שלו כתב: "הסיטואציה בארה"ב ומה שהם עצמם אומרים על הליך הבחירות הוא לא פחות ממדהים. זוהי דוגמה מובהקת לפניה המכוערות של הדמוקרטיה הליברלית בארה"ב. מעבר לעתיד לבוא, דבר אחד כבר ברור והוא שקיעתה המוחלטת של ארה"ב מבחינה פוליטית, אזרחית ומוסרית".

רבות כבר נכתב טרם הבחירות בארה"ב בנוגע להשפעתן על מדיניות החוץ מול איראן בפרט ועל פעולותיה העתידיות במזרח התיכון בכלל. בין השאר, נטען כי האיראנים ממתינים בסבלנות ליום בו יעזוב טראמפ, שנוא נפשם, את הבית הלבן. בשנתיים האחרונות הפעיל הנשיא היוצא לחץ עצום על איראן מבחינה כלכלית, על רקע נטישתו את הסכם הגרעין שחתם עליו אובמה, קודמו בשנת 2015. לצד הסנקציות הכלכליות החמורות שנקטו בוושינגטון נגד טהראן, התגבר יותר מאי פעם איום המלחמה בין שתי המדינות. ביידן מנגד, הכריז באופן שאינו משתמע לשתי פנים שהוא מעוניין להקל את הלחץ ולשוב לשולחן המשא ומתן עם האיראנים, במטרה להשיג הסכם משופר מזה שחתם עליו אובמה.

קשה לקבוע באופן חד משמעי האם יוצאים כעת במחולות ברחובות טהרן, לאחר בחירתו של ביידן. המנהיג העליון ח'אמינאי היה ונותר מקבל ההחלטות הכמעט בלעדי במדינה, ושיקולים וגורמים רבים עתידים להשפיע על החלטותיו בעניין. בנוסף, חשוב להזכיר כי בחודש יוני 2021 צפויות להיערך באיראן בחירות לנשיאות. התקופה הקצרה שבין חודש ינואר, אז ייכנס ביידן לבית הלבן, לבין חודש יוני, אז יערכו הבחירות, נראית כפרק זמן קצר מדי על מנת להגיע להסכם גרעין חדש ומשופר. מנגד, פרק הזמן הזה בהחלט יכול להספיק לחימום היחסים בין המדינות, והכנת הקרקע לשיחות עתידיות, לאחר הבחירות באיראן. לבחירתו של ביידן בהחלט יכולות להיות השפעות על זהות הנשיא האיראני שיבחר, כאשר הצד הפרגמטי הדוגל ביותר דיפלומטיה ופחות אלימות בהובלת הנשיא רוחאני ושר החוץ זריף, צפוי לקבל מכך זריקת עידוד משמעותית.

בתנועת חמאס אמנם לא בירכו את ביידן, אך כן בירכו על נפילתו של הנשיא טראמפ. ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה אמר אמש: "כך אנחנו יכולים להתמודד בצורה הטובה ביותר עם עסקת המאה, תכנית הסיפוח ומדיניות הנורמליזציה של הנשיא טראמפ". גם ח'אלד משעל, מבכירי הארגון, לא הסתיר את שמחתו: "הרוע התרחק מאיתנו עם הסתלקות ממשל טראמפ״. עוד אמר כי הוא "קורא לאבו מאזן להיות זהיר" וכן קרא לו לא להסתנוור מבחירתו של ביידן ולמהר לשוב לשולחן המשא ומתן עמו. בנוסף לבכירי תנועת חמאס, אמר יועצו הבכיר של אבו מאזן, נביל שעת': "טראמפ היה הגרוע ביותר - זה הישג להיפטר ממנו".