ג'ו ביידן נשא הלילה (ראשון) נאום לאומה האמריקאית, לאחר שזכה בבחירות לנשיאות ארצות הברית וגבר על יריבו, הנשיא המכהן דונלד טראמפ."ניצחנו עם הכי הרבה קולות אי פעם! 74 מיליון קולות", פתח ביידן את הנאום. "אני שומע קולות של תקווה מרחבי המדינה והעולם. אני נשבע להיות נשיא מאחד. כזה שלא רואה ארצות כחולות או אודומות, רק את ארצות הברית. העם העניק לנו ניצחון גדול עבור המדינה". 

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

הנשיא הנבחר פנה גם למצביעיו של טראמפ ואמר: "אני מבין אתכם בלילה הזה. גם אני הפסדתי כמה מערכות בחירות במהלך חיי. אנחנו לא אויבים. בואו ניתן אחד לשני הזדמנות. כדי שנוכל לראות התקדמות בחיינו אסור לנו להסתכל על המתחרים לשנו כאויבים". בהמשל אמר עוד ביידן: "קיבלנו את המנדט להילחם ביושרה במאבק בקורונה, להצמיח את המדינה שלנו". 

הנשיא הנבחר התייחס בנאומו למטרות שהציב בפני הממשל שלו, כאשר המרכזית שבהן היא המלחמה בקורונה. "הייתי מאוד רוצה שהקבינט שלי בממשל ייראה כמו אמריקה. מגוונן. חלק מהמנדט שקיבלנו הוא לטפל גם בנושא האקלים והגזענות. המלחמה בהתפשטות הקורונה היא חשובה כל כך. אמנה קבוצה של מדענים ומומחים, שתפעל יחד איתה ותיאבק בהתשפטות הנושאה של הנגיף. אנחנו לא נחסוך דבר במלחמה נגד הקורונה". 

ביידן בנאום הניצחון (צילום: רויטרס)
ביידן בנאום הניצחון (צילום: רויטרס)


אחת הבעיות איתן ביידן צפוי להתמודד היא בעיה פוליטית. כפי שזה נראה כרגע הרפובלינקים ייתפסו את הרוב בסנאט, דבר שעשוי להגביל את צעדי הממשל שלו. בנאומו אמר ביידן: "אני דמוקרט גאה, אבל אני אמשול כנשיא אמריקאי ולא כדמוקרט. אנחנו יכולים להחליט שאנחנו משתפים פעולה בין המפלגות. קיבלנו מנדט מהעם כדי להפעיל שיתוף פעולה בין-מפלגתי. 

ביידן דיבר גם עלה ערכיה של ארה"ב בתוך הרגע הזה אותו הגדיר היסטורי: "יש רגעים בחיי האומה שלנו שבהם אנחנו עושים בחירות לגבי מי אנחנו, לגבי הזהות שלנו. אין שום דבר שאנחנו רוצים להשיג ולא נוכל". במהלך נאומו הוא חזר על סלוגן הבחירות של הנשיא ה-44 ברק אובמה, שתחתיו כיהן כסגן הנשיא - "כן, אנחנו יכולים", "Yes, we can".

ג'ו ביידן ואשתו ג'יל על הבמה לאחר נאום הניצחון (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן ואשתו ג'יל על הבמה לאחר נאום הניצחון (צילום: רויטרס)


קמלה האריס, סגנית הנשיא הנבחרת, פתחה את ליל הניצחון: "אנחנו האנשים, יש לנו את הכוח לבנות עתיד טוב יותר. וכשהדמוקרטיה הייתה בסיכון במערכת הזו, אתם בחרתם ביום חדש עבור אמריקה. אני מודה לצוות הקמפיין שהביאו הכי הרבה אנשים מאי פעם למערכת הזאת. האומה שלנו חייבת לכם תודה גדולה. ולאומה האמריקאית, תודה שבאתם במספרים שוברי שיאים כדי להשמיע את קולכם. אני יודעת שהזמנים מאתגרים, היגון, הבעיות, ההתמודדות הקשה. אבל ראינו את הכוחות שלכם. בבחירות האלה בחרתם בתקווה, באמת. אתם בחרתם בג'ו ביידן כנשיא הבא של ארה"ב".

קמלה האריס, סגנית הנשיא הנבחרת. צילום: רויטרס

קמלה האריס בנאום הניצחון (צילום: רויטרס)
קמלה האריס בנאום הניצחון (צילום: רויטרס)

"כמה מדהים שג'ו בחר לשבור את הגבולות ולמנות אישה לתפקיד סגנית הנשיא. ואני מבטיחה שאני לא אהיה האחרונה. לכל הילדות ברחבי המדינה, תחלמו ותראו את עצמכן כפי שלא ראיתם. דעו שתמיד נהייה איתכן. אני מבטיחה להיות סגנית נשיאה טובה כמו שג'ו היה לאובמה. אני אתעורר כל בוקר בשבילכם", אמרה האריס. 

ביידן בן ה-77, הנשיא המבוגר ביותר בהיסטוריה של ארה"ב, ניצח לאחר מערכת בחירות סוערת ודרמטית שהסתיימה בקרב מתוח וצמוד במיוחד בינו לבין טראמפ. במשך יומיים המתינו בדריכות ברחבי העולם לתוצאות האמת, עד להכרזה אמש על ניצחונו של המועמד הדמוקרטי. טראמפ הודיע כי הוא לא מקבל את תוצאות הבחירות, והבטיח כי יפעל משפטית נגדן כבר ביום שני.