ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על התוצאות של הבחירות לנשיאות ארצות הברית, ואמר: "אני זוכר את ג'ו ביידן כשהייתי במדים בראשית שנות ה-80, הוא הגיע עם הבן שלו בו, שמת ב-2015 לאחר שחלה בסרטן, והיה אז בן 15". לדבריו, הוא אדם שקודם כל חושב ואח"כ מבצע.

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

"הוא מענטש, מקשיב, ידיד של ישראל, עשרות שנים תומך בישראל ומאמין בביטחון ישראל עזר לנו בנושא היתרון האיכותי ובכיפת ברזל", הוסיף ב-103FM, "אפילו בעימות שהיה לגבי חופש הפעולה של ישראל לגבי איראן הוא ניסה לשכנע אבל לא הסתיר שמדינת ישראל היא מדינה ריבונית ובסוף היא תחליט".

ביידן הוא זה שמיתן את אובמה?
"בלי ספק הוא ניסה למתן חלק. אני חושב שגם אובמה היה סך הכול טוב למדינה, הוא עזר למתן אותו, כי הוא הכיר את ישראל מאוד והיה מאוד מעורב, אבל גם לא חלק על המדיניות. הוא אדם שחושב על ישראל בהקשר הזה ולא על צדק לפלסטיניים, אלא שטוב יותר לישראל להיפרד מהפלסטינים ולהיות עם גבול מוצק ומגובה ביטחונית, עם רוב יהודי מוצק לדורות. ביחד עם זה הוא אמר לא פעם שכשהוא טס מעל הארץ מעל כרתים מתחיל לו קרקור בבטן כי הוא לא יודע מה יחכה לו ותמיד הוא מקבל הפתעה מוזרה, שכונה חדשה מעבר לקו הירוק שהולכים לבנות".

הוא יכול לקחת אחורה מבחינת ההחלטות של טראמפ?
"אני לא חושב".

השגרירות תישאר בירושלים, ההכרה בגולן?
"הדברים האלה חיוביים אבל הם דברים מאוד סמליים הרי סך הכול לקחו בניין ששייך להם ושמו עליו שלט, זה לא באמת שהשגרירות עברה. ברמת הגולן לא השתנה דבר באופן מעשי. הוא לא יבטל שום דבר".

הקמת קונסוליה פלסטינית?
"יכול להיות, יכול להיות שמיד או לא מיד אני לא חושב שאנחנו במרכז החשיבה שלו. יש לו אתגרים עצומים בלהחזיר את חלק מהדברים שטראמפ להשקפתו קלקל. בישראל ובפיליפינים זה המקומות היחידים בעולם שטראמפ נהנה מתמיכה עצומה, בעוד שברוב העולם החופשי ויש אנחת רווחה גדולה מסיום תפקידו".

עד כמה סוגיית המזרח התיכון וישראל תדחה?
"אני חושב שהנושא הסיני יהיה במרכז, העלייה ואיך נכון להתמודד עם האתגר. עניין איראן הוא ינסה למצוא דרך לחדש באיזו דרך, את השיח עם האירנים ואני לא חושב שהוא אדיש. הפלסטינים ירגישו שינוי ביחס אליהם".

פתיחת השגרירות האמריקאית בירושלים (צילום: רויטרס)
פתיחת השגרירות האמריקאית בירושלים (צילום: רויטרס)

ארה"ב תחזור אחורה להסכם הגרעין עם איראן?
"אני רואה אותם מחפשים דרך להמשיך את התוצאה שאירן מתרחקת ולא מתקדמת לא בטילים. איך? ינסו לבדוק. ברגע שארה"ב יצאה מההסכם הוא לא התבטל, הוא המשיך להתקיים ואפשר לאירנים יותר גמישות".

איראן קרובה יותר לגרעין מאשר בתקופת אובמה?
"כן, זה מהתוצאות הפחות טובות של המדיניות של טראמפ".

ביידן יסיר את הסנקציות?
"לא חושב, הוא עוד לא נכנס לתפקיד, יש סדר עדיפויות גם בפנים וגם בחוץ, ויש בחירות באיראן. אני לא חושב שיהיו צעדים בקשר לאיראן לפני הבחירות שם, לכן צריך טיפה סבלנות. זו מכה קשה לנתניהו, כי יש דמיון שאי אפשר להתעלם ממנו וזו חלק מהסיבה שנמצאת בחצי עם. התמונה, האלמנטים המשותפים שלהם זה נרקיסיזם חזק, פופוליזם, מדיניות של פלגנות ושיסוי, ניסיון לרסק את המוסדות הכי מרכזיים של הדמוקרטיה".

מה ההערכה?
"כל הדבר הזה התאדה במהירות כזאת ואי אפשר יהיה להתעלם הממסר שזה מעביר תת הכרתית שבעבודה קשה ושימוש נכון בעובדה שיש משבר כלכלי אנושי חברתי אמתי הדברים האלה מחלחלים וזה נתן רוח גבית".

מה ההערכה שלך? שתום עידן טראמפ יביא לתום עידן נתניהו?
"ברור שעידן נתניהו יגיע לסיומו ואני מקווה שבהתאם, אני חושב שזה נתן רוח גבית למתנגדי נתניהו ולהפגנות, תחושה שלא מדובר בדבר בלתי אפשרי. רואים את זה בפאניקה שמוקרנת מנתניהו, ראיתי שלאחרונה הצוות הבישולים בבלפור, שבישל את הפריצה האיראנית במרכאות לטלפון של גנץ".

מה זה אומר בישל?
"אותה חבורה מבשלת איזה סיפור, אני אומר שיש קשר ככל הנראה".

אמרת בישלו.
"אני אומר שאותו מטבח שממנו יצאה הידיעות, הרי לא קיבלתי את הידיעות מהאיראנים".

מי בישל?
"מי שבישר עליהם זה עמית סגל ואני מציע שתעשה בעצמך הערכת מצב. אותו מטבח שבישל את הפריצה האיראנית לטלפון הנייד של גנץ ואותו מטבח שבישל את איומי דנה רון מאוסטרליה לתקוע כדור בראש לנתניהו".

בנימין נתניהו, דנה רון - פייק (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו, דנה רון - פייק (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

איך אתה אומר את הדברים האלה? איזה הוכחה יש לך?
"אני מציע שתפעיל את השכל הישר".

אני מדבר על עובדות.
"תפעיל את השכל הישר. אני חוזר ואומר שלפי דעתי, למיטב הבנתי הבשלנים במשרד רה"מ עומדים מאחורי הסיפור של דנה רון. החקירה של המשטרה לא נגמרה, היא נעצרה בלי שום סיבה אמיתית. אם היו רוצים, היו מבקשים למצוא את הגברת הזאת והיו מסתברות עובדות בלתי נעימות וזה לא נעשה".

זה קשור לדוח של פייסבוק שפורסם ביום שישי, ועוסק בתמיכה האיראנית בדגלים השחורים?
"כמובן".

איך?
"עזוב, אני אומר שהדברים האלה מתבשלים, הרעיון גאוני הזה, לא במובן שפייסבוק לא עשתה".

דו"ח רשמי של פייסבוק.
"תקרא ".

קראתי .
"תקרא את זה באנגלית ותבין שאף אחד לא טוען בפייסבוק שזה יצא מאיראן".

לקחו ממך את הכבוד של מימון ההפגנות.
"נכון, אתמול שיבחתי את צוות הבישול בבלפור על זה שהסירו ממני את העול של ניהול ההפגנות, והעבירו אותו לנשיא רוחאני, שיש לו יותר כסף. מה אני יכול להתחרות איתו בדברים האלה?".

בהמשך הראיון הוא התייחס לעצרת הזיכרון לרה"מ המנוח יצחק רבין ז"ל, שהתקיימה בתל אביב לציון 25 שנה לרצח. ברק נתבקש להתייחס לעובדה שאף נציג של מפלגת העבודה לא עלה על הבמה. "תפנה אליהם, לעמיר פרץ ותשאל", אמר.

העצרת לציון 25 שנה לרצח רבין (צילום: אבשלום ששוני)
העצרת לציון 25 שנה לרצח רבין (צילום: אבשלום ששוני)

אתה חושב שזה הפך לעצרת פוליטית?
"היא הייתה צריכה להיות פוליטית אבל הרבה יותר פוליטית, עם נציגים מכל מפלגות האופוזיציה וראוי להזכיר בתום 25 שנה מי עמד על המרפסת בכיכר ציון, מי הוביל את ההסתה ומסע הלוויה המפוברק ברעננה.נתניהו לא אחראי לרצח אבל בהחלט אחראי לאווירה שנוצרה לפני הרצח שהביאה לכך שיש לגיטימיות והיזמים הפעילים מאחורה היו רבנים קיצוניים והמבצע היה בן עוולה שטוב שיישר בכלא".

היית מצפה מעמיר פרץ להגיע לעצרת?
"אני לא, הייתי מצפה שאנשים פוליטיים שמבקשים היום את אמון הציבור כדי להוביל את המהלכים לחידוש מורשת רבין יהיו שם".

אתה רואה את עצמך עומד בראש גוש השמאל?
"אני לא עוסק בעצמי כרגע, אני בהחלט תומך בכל דרך שאני יכול במאמצים היום".

אתה מתאים מבחינת גיל.
"מבחינת המחאה שהיום ממוקדת בעיקר בשחיתות של נתניהו בריסוק מערכת המשפט ובניסיון לשתק את הכנסת. היא לא נוגעת עוד מספיק לא באסון הכלכלי והאנושי שנגרם ולא בתוצאות של הקורונה".

אם בארה"ב אפשר גם אתה יכול.
"מבחינת הגיל והיכולת אין ספק אף פעם לא הצטנעתי".

לא פוסל?
"אני חושב שביום כזה מול אירועים שקרו בעולם, אני לא חושב שאני נושא מתאים לדיון על מה שיקרה".