חקירתו של יו''ר הקואליציה, חבר הכנסת מיקי זוהר, בחשד לסחיטה באיומים של היועמ''ש אביחי מנדלבליט, ממשיכה לעורר הדים בארץ. כזכור, ח''כ זוהר התראיין ב-103FM, בראיון בו תקף את היועץ המשפטי ואמר כי אם מנדלבליט לא יתפטר, יפורסמו הקלטות נוספות שלו. היום (ראשון), שוחח עו''ד והפרשן המשפטי קובי סודרי, עם אראל סג''ל ויריב אופנהיימר ב-103FM ואמר כי מטרתו של זוהר הייתה "הפחדת שווא של היועמ''ש". 

סג"ל: ברור שלא יגישו כתב אישום, מיקי זוהר הבהיר את דבריו. אתה אמרת שזו חקירה טובה להרתעה והאם לכך נועדה המשטרה?
"המשטרה מעצם טבעה נועדה לא רק לאכוף את החוק אלא גם מלהרתיע אנשים להימנע מעבירות. ח"כ מיקי זוהר למעשה אמר דברים שאין להם שום בסיס שלכאורה אין בהם אמת ומה הייתה המטרה שלהם? הפחדת שווא של היועמ"ש. ואני לא קורא לו בכוונה אביחי מנדלבליט כי הוא לא חבר שלי. יו"ר הקואליציה במדינת ישראל מדבר בריאיון פומבי ששומעים אותו עשרות לאפי אנשים, אומר משהו שאין לו בסיס דברים שאמורים להרתיע ולהטיל אימה על היועמ"ש".

אביחי מנדלבליט (צילום: רויטרס)
אביחי מנדלבליט (צילום: רויטרס)

סג"ל: הריאיון של אפי נווה אצל גיא פלג זה לא סוג של איום?
"יש הבדל".

סג"ל: אתה אומר שבגלל הסגנון של מיקי זוהר כי אתה יודע שאין לו חומרים.
"בואו נפריד בין הדברים. זה כמו שתגיד שאתה חייב לי כסף, יש הבדל בין המצב שאני מגיע אליך הביתה עם אדם בגודל וברוחב של 2 מטר ודורש את הכסף או שאתה מבין מה יכול לקרות". 

סג"ל: כמו שאברמוביץ' אומר שאם תמנה את יריב לוין אתה עוד שנה בכלא?
"כשאני מביע את עמדתי העקרונית בנושא אכיפת חוק אין לה צבע. לא צבע אור, לא צבע פוליטי ולא שום דבר. אני בעד העניין שאומר – יש לך דרישות? תדרוש בצורה לגיטימית, יש לך ביותר? תעלה אותה בצורה לגיטימית. אם ח"כ מיקי זוהר היה אומר שהיועמ"ש צריך להתפטר בגלל ההתנהגות שלו ובגלל הדברים שנחשפו והוא איש בלתי ראוי אין לי בעיה עם זה אפילו אם היה נוקט בלשון מעליבה אבל הוא לא עשה את זה".

יריב: העובדות די ברורות ולא צריך חקירה מתוחכמת כדי להבין. האם החקירה היא לא סוף פסוק לשיטתך?
"מובן שאין לי את החומרים ואני לא יודע מה ההסבר של ח"כ מיקי זוהר אבל ההחלטה אם להגיש כתב אישום נגד אדם, שהיא באמת הרבה יותר משמעותית ודרמטית מההחלטה לחקור אדם, יש לה הרבה מאוד השלכות רוחב נובעת משיקולים אחרים. לא פעם למרות שיש ראיות לכאורה לביצוע מעשה עבירה, לא נכון בשקלול כל הנסיבות להגיש כתב אישום נגד אדם".

סג"ל: כמה זמן זה יכול להישאר פתוח?
"להשקפתי? כמה שפחות".

סג"ל: אם יחזיקו אותו שנתיים שלוש בחקירה? יש לו חסינות מהותית.
"לא בסדר, לא בסדר. החסינות לא נועדה לאיומים אלא לפעולות במסגרת התפקיד ולעבירות שלא הייתה להן כוונה ותכנון אלא גלישה תוך כדי".

סג"ל: אתה פנית לפרקליטות בדרישה שהיה לך תיק דומה על האזנת סתר, מה ענו לך? לא אמרו שזה האזנת סתר אלא צו איסור פרסום.
"לגבי אותו סיפור, אין חולק שלפי הגדרת הפרקליטות התמליל שפורסם סווג על ידי הפרקליטות כהאזנת סתר, לא רק שיש עליו צו איסור פרסום הוא אסור בפרסום מכורח היותו תוצר של האזנת סתר".

סג"ל: אם מיקי זוהר היה חושב שיש אירוע פלילי בהאזנת סתר הזאת והוא מחליט להשתמש בחסינותו כדי להשמיע?
"להשקפתי לא. חסינות היא לא עיר מקלט לעבירות פליליות".

סג"ל: הדס שטייף פורצת טלפון ומקבלת את האישור? בסוף יש הגיון אחד והוא נכון לכולם.
"אתה מערב בין דברים, חסינות מהותית של חבר כנסת נועדה למצבים שתוך כדי הפעילות שלו ולשם הפעילות הוא גלש קצת כלומר הוא היה בהפגנה ובלהט ההפגנה הוא דחף שוטר, אנחנו לא מדברים על שימוש בחסינות בצורה מהותית לעניין הזה".

תגובת מיקי זוהר לכמאל מריח, קרדיט ערוץ כנסת