היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע היום (ראשון) לשר המשפטים אבי ניסנקורן על סיום עבודת המטה וכניסתו לתוקף של מתווה לוחות הזמנים החדש במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש).

המתווה גובש על ידי מנהלת המחלקה לחקירות שוטרים, קרן בר-מנחם, על דעת המשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים), מומי למברגר, בהמשך להכרזתו של שר המשפטים מאוגוסט האחרון, על צעדים שנועדו לייעל את עבודת המחלקה לחקירות שוטרים ולחיזוק אמון הציבור בה.

עניינו של המתווה הוא בצמצום משמעותי של לוחות הזמנים לטיפול בתיקים, בהם עולה חשד לכך ששוטר ביצע עבירה פלילית, הן באשר לזמני הטיפול במערך החקירות, והן באשר לזמני הטיפול ביחס למועדים הקבועים בפרקליטות המדינה.

על פי המתווה החדש, מח״ש תקצר מעתה משמעותית את פרקי הזמנים של טיפול בתלונות. על פי המתווה בירור תלונות וחקירתן במח"ש יסתיים תוך 75 יום, מערך התביעה במח"ש יקבל החלטה בדבר העמדה לדין של שוטר בתוך שישה חודשים מרגע הגשת התלונה, תלונות נגד שוטרים הנוגעות לפשעי שנאה, גזענות ופגיעה באנשים עם מוגבלויות יוגדרו "רגישות" וחקירתן תסתיים בתוך 30 יום בלבד, ובנוסף תיקים מסוג זה יזכו לקדימות בטיפול גם במערך התביעה, ותתקבל החלטה בעניינם בתוך שלושה חודשים. 

עוד הוחלט, כי הטיפול הכולל, החקירה והתביעה, בתיקים "רגישים" הנוגעים לאוכלוסיות מוחלשות ומודרות יסתיים בתוך ארבעה חודשים בלבד, וכי החלטה על גניזת תיק "רגיש" תיעשה באישור ראש מח"ש בלבד. 

השר ניסנקורן אמר כי "לצד השמירה על מערכות החוק והצדק, אנחנו מחויבים לדאוג לריסון הכוח השלטוני מול האזרח. עלינו לוודא שמי שניתנו בידיו סמכויות האכיפה לא ינצלן לרעה. זה הבסיס לזכויות הפרט של כל אזרח במדינת ישראל. אני מברך על החלתו של מתווה לוחות הזמנים עליו הכרזנו ועל הנוהל המיוחד לטיפול בחשדות לפגיעה באוכלוסיות שחוות גזענות ואפליה. בשבועות הקרובים נשלים את אזרוח מערך החקירות ונפתח במח״ש מוקד שירות לאזרח. כפי שהתחייבתי, אנו דואגים לייעל ולשפר את מערכות אכיפת החוק, כדי להבטיח שהציבור מקבל מאתנו את השירות הטוב ביותר".

במקרים בהם הדבר נדרש, נקבעו אורכות קצובות שניתן יהיה לאשר ע"י הדרגים המוסמכים. מדובר במתווה עבודה וככזה הוא כמובן אינו משנה מתקופות ההתיישנות הקבועות בחוק, אולם יש בו בשורה של ממש עבור הציבור נוכח הקיצור המשמעותי בזמני הטיפול, זאת מתוך הכרה בחשיבות שבשיפור השירות הייחודי והחשוב שנותנת המחלקה לחקירות שוטרים לאזרחי מדינת ישראל ותפקידה החשוב בשמירה על תפקודה של מערכת אכיפת החוק.

בתוך כך פורסם היום כי סגן ראש המחלקה לחקירות שוטרים, עורך הדין משה סעדה, הגיש את מועמדותו לתפקיד פרקליט המדינה.