המדינות אזרבייג'ן וארמניה קרובות להפסקת אש בחבל נגורנו-קרבאך, כך נודע היום (ראשון) ממקור מכוחותיה של טורקיה. העסקה תחייב את ארמניה לוותר על שטחים נרחבים, תוך הצבת כוחות שמירה על שלום מרוסיה ומטורקיה באזור. "העסקה מונעת משבר הומניטרי, תוך כיבוד הזכויות הלגיטימיות של אזרבייג'ן באזור", אמר המקור. 

בהתאם לטיוטת העסקה, שנדונה בשיחת טלפון בין ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן לבין מקבילו הרוסיה, ולדימיר פוטין, נכללת נסיגה של ארמניה מחמישה אזורים בחבל, מתוך שבעה, תוך הסכמה הדדית על יתר תנאי הפסקת האש. בנוסף, ארמניה תצא משני האזורים הנוספים בתוך 15 ימים מההסכם. 

לחימה בגבול ארמניה-אזרבייג'ן (צילום: רויטרס)

ההסכם לא כולל את נסיגת באקו מהטריטוריות שכבשה, אך תעצור את המתקפה בחבל שנשלט באופן חלקי על ידה. עוד נמסר בנושא, כי כוחות אזרבייג'ן בשטח דחקו בצד הארמני לשקול את מעורבותה של רוסיה כמתווכת, תוך גיבוי מצד טורקיה, על מנת להפסיק את העימות. 

בנוסף, על פי הטיוטה, שני הצדדים צפויים להסכים על הקמת נתיבים שיאפשרו הגעה לאזור החבל. האחד, יאפשר את ההתניידות מארמניה לנגורנו-קרבאך, וארמניה בתמורה, תאפשר יצירת נתיב נוסף, שיחבר בין העיר נחיצ'יבאן לבאקו. 

החבל התנתק מאזרבייג'ן כבר בשנת 1990, והוביל לעימות מתמשך שגרם למותם של עשרות אלפי בני אדם. האזור ההררי הוחזק בידי הכוחות הארמניים במשך שלושה עשורים, מלבד ארבעה אזורים, בהם מועצת הביטחון של האו"ם הפצירה בהם לסגת.