חברת פייזר האמריקאית, אחת מהחברות המובילות במחקר ופיתוח חיסון לנגיף הקורונה, הנמצאת בשלב השלישי - ניסוי בבני אדם, דיווחה אתמול כי החיסון שלה היה יעיל ב-90% מהמקרים, במחקר שהקיף עשרות אלפי נבדקים. שר האוצר ישראל כ"ץ התארח היום (שלישי) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב־103FM והתייחס לסיכוייה של ישראל לקבל את חיסון נגד הנגיף: "ברגע שלארה"ב יינתן חיסון לקורונה - גם ישראל תקבל אותו".

חיסון ישראלי לקורונה - שגב הראל, הישראלי הראשון שקיבל את הזריקה. צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

השר ישראל כ"ץ בוקר טוב.
"פעם במקסיקו, כשישראל נדמה לי שיחקה שם, אז הטוטו נתן פרס גם למי שניחש אפס ניחושים. פחות או יותר, אם אתם קוראים את המאמר (הוא מתייחס למאמר של נחמיה שטרסלר), הוא פשוט שקר אחד מוחלט".  

כלומר, אף מילה לא נכונה.
"אף מילה לא נכונה, ולכן הוא ראוי לפרס של מקסיקו. אבל הסיום אגב נכון, שאני בהחלט מפעיל תוכנית סיוע נרחבת למובטלים. אני גאה בזה שמשרד האוצר מעניק רשת ביטחון כלכלית בהיקף נרחב לשכירים, לעצמאים, לבעלי עסקים. בעניין הזה יש לנו חילוקי דעות עם תפיסתו האנטי-חברתית שעד שהוא לא ייראה מיליון מובטלים ועצמאיים רצים ברחובות מחוסרי לחם, אז הוא לא יירגע".

בוא נפרק רגע את הדברים. מה לא נכון?
"רגע, אני לא רוצה לפרק. אני רוצה להוסיף שהבוקר הוא תקף כבר את איציק כהן - שהיה קודם סגן שר ועושה עבודה מצוינת - ולמה הוא תקף אותו?".

הוא עושה עבודה כל כך מצוינת, שלא נתת לאיציק כהן שום סמכות אצלך במשרד.
"זה בדיוק השקר, שאיציק כהן התראיין והזים את זה מבחירתו, אז מיד הוא תוקף אותו וכאילו נושך אותו כמוכה כלבת. הוא פשוט נושך אותו ונושך. הוא שיבח אותו אתמול, עכשיו הוא תוקף אותו על זה שהוא העז להגיד שיש לו סמכויות, ויחסים טובים ושעובדים על תקציב 2021. אני חייב לומר לגבי שטרסלר, כל הרפורמות שהובלתי כשר תחבורה - חיבור הרכבות בפריפריה, בגליל, בנגב, בעמק, השמיים הפתוחים בנמלים, הוא תקף אותן לחלוטין, ואמר שהן לא יעבדו, וכולן עובדות. זאת אומרת, מדד שטרסלר אומר, 'אם הוא משבח - תבדוק מה לא בסדר. אם הוא תוקף - תמשיך הלאה'".

הייתה פגישה בינך לבין נתניהו שבה הודעת לו שבסופו של דבר אתה תעכב את התקציב?
"כל מה שכתוב זה שקר גס, ואני לא עומד כאן לחקירה. יחסיי עם ראש הממשלה איתנים וטובים".

בעבר אתה הודעת שכן תעביר את התקציב עד 2021, ואחרי הפגישה עם נתניהו שינית את דעתך, זה לא נכון?
"פשוט שקר מוחלט. אני קבעתי לוח זמנים שראש הממשלה אימץ אותו, לאשרר את תקציב 2020 במהירות ולא להמתין לחוק ההזוי של הנדל וכחול לבן שעד 23 בדצמבר רק צריך להעביר אותו, ואנחנו עובדים במלוא התנופה. אני כבר קיימתי 10 ישיבות בעצמי על תקציב 2021, על המאקרו, על אופי התקציב שגם לא יהיו בו גזירות, וגם לא תהיה בו העלאת מיסים כי הקורונה גולשת ל-2021, וגם על עשרות חוקי הסדרים שהן רפורמות ענקיות, גם חלק שכבר גיבשנו ולא נתנו לנו להעביר תקציב 2020, ורפורמות נוספות שבקרוב ייוודע עליהן. זו התוכנית הכלכלית של מדינת ישראל -  צמיחה, תחרות, היערכות לאחר תקופת הקורונה, לאחר קבלת החיסון. כל הדברים האלה קורים, וכשהשר איציק כהן מעז להגיד את זה, הוא ישר נושך אותו".

מה קורה ב-23 בדצמבר?
"ב-23 בדצמבר אמור לעבור אשרור תקציב 2020, לפי החוק שכחול לבן יזמה עם הנדל והאוזר וכל האחרים".

השאלה אם זה קורה.
"מבחינתי זה קורה אפילו קודם".

ותקציב 2021?
"אני הצעתי להעביר את תקציב 2020. 411 מיליארד מתוך 412 כבר מבוצעים, כבר אישרנו, זה רק לאשרר. אני עובד במלוא הרצינות על תקציב 2021. לפי הדרך שצריך לעבוד על תקציב, ביחד עם חוקי הסדרים, רפורמות, אנחנו עובדים על זה יומם ולילה במשרד האוצר".

אז תן בבקשה לוח זמנים.
"כמו שהתחייבתי, ואני חוזר ומתחייב, במחצית הראשונה של דצמבר, זה עוד מעט, זה חודש ומטה. זה יובא לממשלה כבר לאישור".

מה זה עוד מעט? אנחנו בסוף השנה, יישארו ימים בודדים, אבל עזוב, זו כבר היסטוריה.
"ידידיי, אנחנו התחלנו את השנה באיחור עקב הבחירות, אחרי שלוש פעמים שלא עבר. אני הבאתי תקציב המשכי לשנת 2020, שמבוסס על 411 מיליארד, שמבוצע במלואו כרגע ומטופל. עכשיו אני עובד על תקציב 2021 לפי החוק. עד 31 במרץ חייבים להעביר אותו, אני מתכוון לעשות את זה קודם, עד אמצע פברואר. אני פרסמתי את לוחות הזמנים, בקרוב מאוד החוקים וחוקי ההסדרים והחוק יונחו".

כלומר, לוח הזמנים שלך זה סוף פברואר.
"לא, לא, לוח הזמנים שלי זה עכשיו לסיים במשרד האוצר במהירות את העבודה. להביא לממשלה בחצי הראשון של דצמבר את התקציב ואת חוקי ההסדרים, ולהעביר אותם בשיא המהירות".  

כלומר, אין בחירות, הכנסת לא מתפזרת בעצמה.
"מבחינתי הקשר שעושים בין התקציב, לבחירות, לרוטציה, הוא קשר פסול".

אבל זה הסיפור.
"זה הסיפור הפוליטי, אבל זה לא הסיפור התקציבי, וכל פעם קושרים את זה. אם כחול לבן רוצים להתווכח עם ראש הממשלה מבחינתם על רוטציה, על כל דבר, זה בסדר גמור, אל תקשרו את זה לתקציב".

אנחנו לא קושרים שום דבר, הם קושרים, אני קורא הבוקר ב'ישראל היום' שיש בחירות ב-2021, שהקמפיין כבר התחיל.
"לפי תיקון האוזר-הנדל, עד ה-23 בדצמבר צריך להביא את תקציב 2020, אבל אנחנו נביא את זה קודם".

אבל זאת הפרשנות שאתם נותנים להסדר האוזר-הנדל.
"מה הפרשנות האחרת?".

כחול לבן אומרים, 'אנחנו דורשים לאשר את 2021 עד סוף דצמבר'.
"אבל זה בלתי אפשרי, גם הם יודעים את זה".

אוקיי, זה מה שאתה אומר, באוצר אומרים אחרת.
"באוצר אף אחד לא אומר אחרת. חבל סתם להיאבק ולתקוף אנשים שעושים את עבודתם, רק כי זה לא מוצא חן בעיני פרשני השמאל ושטרסלר. עם כל הכבוד, המחליף של שאול מרידור זה הסגן שלו, שהוא עולה עליו מבחינה כלכלית גם בהשכלתו. אגף התקציבים כולו עובד והכלכלנית הראשית, וכולם עובדים בצורה רצינית".  

אין שום גורם במשרד האוצר שאומר או שאמר בימים האחרונים שאפשר להביא את תקציב 2021 עד סוף שנת 2020?
"אפילו אחד לא אומר".

אז מה, הציטוטים האלה זה המצאות של תקשורת השמאל?
"חד משמעית, מדוע? אני אסביר. להגיד להעביר תקציב - זה לא אות מתה, זה להביא עשרות חוקי הסדרים, תוכנית כלכלית, רפורמות, שבצדק הייתם שואלים אותנו, מה אתם מביאים בלי זה? אנחנו לא יכולים להביא בלי זה, ולהכין את זה, ולהביא את זה, ולהעביר את זה. אנחנו כבר מתחילים לעבוד מול משרד המשפטים, לא מול השר, כדי לעבור על החוקים, לנסח אותם. אני מתחייב בחצי הראשון של דצמבר להביא תקציב של שנת 2021, ועשרות-עשרות חוקי הסדרים, גם רפורמות גדולות מאוד".

טוב, בוא נראה את זה.
"בדיוק, בואי נראה".

השאלה היא איך אתה יכול לעבוד בלי חשב כללי שזה דבר מאוד מאוד מהותי, ובכלל משרד האוצר מתפרק.
"משרד האוצר לא מתפרק. הוא עובד בצורה רצינית איתי ועם כל הצמרת, רק דבר אחד הוא באמת בעייתי. אין בעיה למנות ממלא מקום לראש אגף תקציבים, הוא עושה עבודה טובה, אין בעיה למנות ממלא מקום למנכ"ל שהוא גם מנהל רשות המיסים, הוא עושה עבודה מצוינת. אני לא יכול למנות ממלא מקום לחשב הכללי, מבחינת האחריות, אופי ניהול התקציב, הקשר עם חברות דירוג האשראי. כל הדברים האלה מחייבים חשב באופן קבוע. עשיתי תהליך, בחרתי מועמד טוב מאוד על דעת כל מי שבדק אותו, הם ציינו ושיבחו את כישוריו. פניתי לכחול לבן, 'תורידו את הווטו'".

אז מתי יהיה מועמד של קבע? מתי יהיה מינוי של קבע?
"אני הצעתי, זה מונח במזכירות הממשלה. פניתי לבכירי כחול לבן. 'תיתנו לאשר את החשב, זה לא עוד משהו, זה כמו רמטכ"ל באמצע מערכה'. הוא אחראי, יש לו סמכויות חוקיות שהן אפילו מעבר לסמכויות שלי".

אז איך אפשר לנהל את המערכה הזאת בלי רמטכ"ל?
"אני מקווה שבתקופה הקרובה התבונה תחזור ויאשרו את מינוי החשב כדי שאפשר יהיה לבצע את התקציב של שנת 2020".

בוא רגע ננשום, נעבור לקורונה. איך ישראל שמה ידיים על החיסון הזה של פייזר, וכמה זה יעלה לנו יותר עכשיו?
"אני בירכתי על הודעת חברת פייזר על הצלחת הניסוי ברמה של 90 אחוז. הם פונים ל-FDA לקבל את האישור, ואם זה יקרה, זו באמת נקודת מפנה דרמטית במאבק במגפת הקורונה. מדינת ישראל נערכה כמיטב יכולתה מול חברות שונות כדי לרכוש אופציות".

למה לא נערכתם מול פייזר, אחת מענקיות התרופות בעולם?
"יש חברות מתקדמות ומשרד הבריאות מנהל, החשב הכללי רק אשרר והעביר את המשאבים לעניין אחרי שגורמים בכירים החליטו. יחד עם זאת, אני פניתי לשגריר ארה"ב בישראל שידבר עם נשיא ארה"ב שייתן התחייבות שברגע שלארה"ב יהיה את החיסון..."

איזה מהם?
"הקיים, והוא קיים לפחות עד ינואר. שברגע שלארצות הברית יהיה – יהיה לישראל".

אנחנו לא במקום הראשון שלהם.
"גם חברת פייזר חתמה עם הממשל האמריקני שברגע שיהיה לה חיסון היא תספק באופן מידי 600 מיליון מנות לארה"ב, והיא חתמה עם 6-5 חברות שהיא משקיעה בפיתוח שלהן לכן הסיכוי הכי גדול שלנו הוא באמצעות ארצות הברית לקבל".

טראמפ תקף את פייזר שאמר שפרסמה את תוצאות הניסוי רק לאחר הבחירות כדי לגרום לו להפסיד בהם. ספק אם הוא יצליח לשכנע אותם.
"אני פניתי לסטיב מנוצ'ין, לשר האוצר האמריקני לפני מספר שבועות וביקשנו לפעול על מנת שישראל תוכל לקבל עדיפות". 

אז משרד הבריאות פישל כאן?
"אני בכלל לא אומר את זה. אתמול פניתי אליו עוד פעם בפורום הכלכלי המשותף שקיימנו ב'זום' לעשות מאמץ ולאפשר לישראל לקבל ביחד עם ארצות הברית. היא תקבל ראשונה מכל חברה והם 300 מיליון אנחנו תשעה מיליון יתנו לנו חמש מיליון מנות. אני חושב שנוכל לחסן את בעלי הסיכון והמקצועות החיוניים. משרד הבריאות עושה את שלו בגיבוי חזק מאוד של ראש הממשלה ופועלים בכל דרך להשיג את החיסונים ואני מעריך אותם על המאמצים האלה, מגבה את המאמצים. הציר הזה שאני מדבר עליו, הוא ציר נוסף שיכול לסייע, מדובר בידיד גדול של ישראל, שר האוצר של ארה"ב, ואני מקווה שהוא יסייע".

מה קרה עם אילת בסוף ועם ים המלח?
"אני נאבקתי על פתיחת חנויות הרחוב והן נפתחו ואני חושב שהן עובדות למופת. יש החלטה שביום שלישי הבא הקניונים ומרכזי המסחר והשוקים ייפתחו אם המדדים הרפואיים יאפשרו. לגבי אילת וים המלח הייתה החלטה בממשלה שתמכתי בה לחוקק חוק מיוחד להפוך אותם לאזורים ירוקים. שר הבריאות מוביל את המאמץ הזה, ואני מבין שברגע האחרון גובש נוסח שמבחינתו נראה לו מאוד בעייתי. אני מבין שהיום יושבים רה"מ כדי לסכם את הדבר הזה ולאפשר להם להחזיר את התיירים והישראלים באופן מבוקר לתוך המלונות".

זה לחץ פוליטי.
"אני לא הייתי שם. אני לא יודע מה בדיוק היה שם, אני לא רוצה לשפוט. אני לא יודע מה זה לחץ פוליטי".

זה בדיוק מה שהיה - החרדים דרשו.
" הוא עצמו חלק מהיוזמה. גם לי יש איתו ויכוחים, והם לגופו של עניין, שהוא מייצג היבט אחד ואני אחר אבל צריך למצוא את הסינתזה, לאפשר לשמור על הבריאות ולהפעיל את הכלכלה. אחד בלי השני זה לא דבר טוב".