יעל פתיר, מארגון ג'יי סטריט ישראל, שפרסם סקר לפיו רוב יהודי ארצות הברית בחרו בנציג הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן, שוחחה היום (שלישי) עם אראל סג"ל ורועי עידן ב-103FM. היא דנה בעמדות הפוליטיות של היהודים המתגוררים שם, ואף נתנה את דעתה בהתנהלותו של ביידן מול איראן. 

למה השמאל היהודי בארה"ב תומכת בחזרה להסכם הגרעין?
"ג'יי סטריט תומכת בהסכם, גם הנשיא טראמפ עם הסנקציות שהוא הפעיל, היה ברור שחתר לחזור להסכם. גם אם טראמפ היה זוכה והייתה לו עוד קדנציה, המטרה של הסנקציות היו להוביל להסכם שימנע מאיראן להגיע לנשק גרעין. זו התפיסה האמריקנית. הדמוקרטים בעד ההסכם שהגיעו אליו, גם אם הוא לא הסכם מושלם. יש בו חורים וצריך לעשות בו תיקונים. הגישה של הנשיא ביידן, שבפעם הראשונה ג'יי סטריט תמכה במועמד לנשיאות, היא לחזור להסכם ולשפר אותו".

סך הכול הסנקציות של טראמפ נועדו להכניס את איראן למצב קשה שיוביל להסכם טוב יותר.
"ביידן לא חוזר לאותו מקום בו היה ממשל אובמה לפני ארבע שנים, המון דברים השתנו וזה יהיה ממשל אחר מהבחינה הזאת. אני חושבת שיש טעויות שלמדו מהם ויש דברים שיצטרכו לעשות אחרת כי האזור השתנה. בעניין הגרעין, אני לא יודעת להגיד מה הם יעשו, אבל כרגע איראן יותר קרובה לנשק גרעין משהייתה לפני ארבע שנים. היא מעשירה פי עשר יותר אורניום ויש פחות שיתוף פעולה עם האירופים בשנים האלה. אני מקווה שכל אלו יתוקנו, ואין ספק שיהיו הרבה אתגרים. ממשל ביידן יצטרך להחליט מה הוא עושה עם הסנקציות. כנראה טראמפ יעשה עוד סבב של סנקציות בנושאי הטילים וזכויות אדם".

איראן בעייתית, לא כל הסכם הוא טוב.
"הצמרת הביטחונית, ברגע שההסכם שהוביל אובמה עם חמש המעצמות נחתם, בירכו עליו ואמרו אנחנו נקבל אותו. זה יותר טוב מ'לא הסכם'".

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

הקשרים הטובים ביותר שיש הם עם המדינות הסוניות המתונות, ויש בזה ברכה לכל האזור. אתם לא מברכים על כך?
"מברכים, ובירכנו על הסכמי אברהם וגם הנשיא ביידן בירך עליהם ואני מאמינה שהוא ימשיך בדרך הזאת. אין ספק שמצבה של ישראל מהבחינה הזאת הרבה יותר טוב ושיתופי הפעולה שקרו מתחת לפני השטח עולים, ויש נורמליזציה. אני בטוחה שאתם שואלים יחד איתי – מה התמורות ומה מקבלות האמירויות ומה הובטח למדינות אחרות".

אני לא יודע מה הם מקבלים אבל בואי נהיה מספיק הוגנים, למה יהדות אורתודוקסית בארה"ב הצביעה עבור טראמפ והשאר עבור ביידן?
"היהדות האורתודוקסית בארה"ב היא מיעוט, שרובם תומכי רפובליקנים, ויש לכך שתי סיבות: האחת, עולם הערכים הדומה בנושאים שמרניים שהם לא נושאים שקשורים לישראל, הפלות, מיסוי. זה מאוד חשוב כי בסופו של דבר הם חיים בארה"ב"

הם רוצים יותר מיסים?
"בוודאי, יותר מיסים ויותר ביטוח בריאות, הגירה יותר פתוחה, יותר שוויון להט"בים".

זה לא מוזר אדם שמצביע שייקחו ממנו יותר מיסים?
"אדם שחושב שהמדינה צריכה לתת יותר לכל אזרחיה זה לא מוזר, זה חלק מתפיסת העולם".

המפלגות מתחלפות בתפקיד לתחושתי. 
הפועלים של פעם היו דמוקרטים, מאוד מאורגנים בארגוני עובדים והמעבר לטראמפ היה מתוך אכזבה גדולה מהאופן בו המפלגה הדמוקרטית דאגה לעובדים. יש שאלה של פוליטיקת זהויות, שמתקיימת כיום בשמאל האמריקני, שיש בה הרבה בלבולים. אני חושבת שביידן מייצג מהרבה בחינות שילוב, מגיע מהצווארון הכחול, תיקון שהמפלגה עושה. יש לנו משימה משותפת ליהודים פה ושם, להכיר יותר טוב, להבין ולהתקרב ולאחות את הפערים".