כשאתם נוהגים ללא ביטוח רכב, אתם מסכנים את ביטחונכם האישי, את הנוסעים שאתכם ואת הולכי הרגל בדרכים. כמו כן, אתם מעמידים את עצמכם בפני סיכונים רציניים ומיותרים – גם מבחינת אכיפה וגם מבחינה כלכלית. כפי שתגלו מיד, לנהיגה ללא ביטוח יש השלכות משמעותיות על המשך חייכם, אז חשוב שתקפידו לא לעלות לכביש בלי ביטוח רכב.

מהו הסיכון בנהיגה ללא ביטוח חובה?
צריך לומר כבר עכשיו – אין לעלות על הכביש ללא ביטוח בתוקף. שהרי, פקודת רכב מנועי אוסרת על שימוש ברכב שאינו מבוטח בביטוח חובה. העונשים על ביצוע העבירה משתנים ממקרה אחד לאחר בהתאם לנסיבות הספציפיות. לרוב, מי שנתפס נוהג ללא ביטוח רכב חובה, צפוי לעמוד לדין ולשלם קנס כספי גבוה. במקרים מסוימים, בהם מדובר על עבירה חוזרת, ניתן גם לשלול את רישיון הנהיגה לתקופה מסוימת ועוד. כל זאת, במטרה למנוע מהנהגים והנהגות לעלות על הכביש בלי ביטוח חובה ולסכן בכך את שלום הציבור כולו. 

מה הסיכון שיש בנהיגה ללא ביטוח מקיף או צד ג'? 
בשונה ממצב של נהיגה ללא ביטוח חובה, נהיגה בלי פוליסת ביטוח מקיף או צד ג׳, לא נחשבת למעשה בעייתי מבחינה חוקית, בגלל שאתם לא חייבים לרכוש אותם. אבל, בהחלט יכולות להיות לכך השלכות כלכליות רציניות. מדובר בביטוחי רכוש, המכסים אתכם כספית באירועים רבים, שבהם נגרם נזק לרכב שלכם או לרכושם של צדדים שלישיים.
 
אך כשאתם נוהגים ללא פוליסת ביטוח מקיף או צד שלישי, אתם לוקחים עליכם סיכון אדיר. אם למשל, כתוצאה מתאונה, שריפה, שטפון או ניסיון גניבה, ייגרמו נזקים לרכב שלכם – אתם אלה שתישאו בכל ההוצאות הכספיות בא הרכב אינו מבוטח בביטוח מקיף.
 
העלויות יכולות להסתכם בסכומי כסף לא קטנים בכלל. אותו הדבר אם בעקבות השימוש ברכב שלכם, ייפגע רכוש כלשהו של אדם אחר והרכב אינו מבוטח בביטוח מקיף או צד שלישי. גם אז, האחריות לשלם את תיקון הנזקים תהיה שלכם ואתם עשויים לשלם הרבה מאוד כסף, תלוי כמובן בנסיבות. 

אילו הוצאות צפויות למי שנוהג בלי ביטוח במקרה של תאונת דרכים?  
מעבר לסיכון שתתפסו כשאתם נוהגים ברכב ללא ביטוח חובה תקף, אתם נושאים גם בסיכון כלכלי רב. כפי שאתם בטח יודעים, ביטוח החובה לרכב נועד לכסות את נזקי הגוף שייגרמו לנהג הרכב, לנוסעים או להולכי הרגל, בעקבות מעורבות בתאונת דרכים. אולם, אם מתרחשת תאונה עם נפגעים בגוף ובנפש חו"ח, והרכב אינו מבוטח בביטוח חובה, או שהנהג יצא לדרך בלי רישיון בתוקף ו/או היתר מטעם בעל פוליסת ביטוח החובה, המקרה מורכב יותר.

במקרה זה, מי שישלם את הפיצוי הכספי לאנשים שנפגעו, לרבות פיצוי בגין אובדן יכולת השתכרות ונכות פיזית (מה שיכול להגיע לסכומים לא מבוטלים),  היא קרנית. קרנית היא קרן שהוקמה במיוחד מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כדי לתת מענה למקרים בהם אין להם ממי להיפרע. אבל שימו לב – קרנית יכולה לתבוע את הסכומים ששילמה לנפגעים, מאותם נהג או נהגת שנהגו ברכב בלי ביטוח חובה, וכן מהמבוטח, הבעלים של הרכב והמחזיק בו. בנוסף, מי שנהג ברכב ללא ביטוח ונפגע בעצמו באותו אירוע, לרוב גם לא יהיה זכאי לקבל פיצוי כספי מקרנית. אז כדאי שתזכרו – נהיגה ללא ביטוח היא צעד לא אחראי, לא נבון וממש לא משתלם, המסכן גם אתכם באופן אישי וגם את יתר האנשים הסובבים אתכם.

אילו הרחבות בפוליסת הביטוח יכולות לחסוך לכם בהוצאות? 
כמו שאתם כבר מבינים, ביטוחי הרכב מגנים עליכם במקרים רבים, גם מבחינה משפטית וגם בפן הכלכלי. מעבר לזה, כשיש לכם ביטוח מקיף לרכב או ביטוח צד שלישי, עם ההרחבות המתאימות, תוכלו בעת הצורך, גם לחסוך בעלויות. 

כך למשל, כיסוי עבור הוצאות הגנה משפטית בהליכים פליליים בעקבות מעורבות בתאונה. בנוסף ניתן למנות שירותי גרירה וחילוץ במקרה של תאונה או תקלה מכנית ברכב, הכוללים את התנעת הרכב, גרירה למוסך או תיקונים קלים . את שירות זה אתם יכולים לקבל במקום האירוע בכל שעה ביום והוא יכול לחסוך לכם לא מעט כסף. כיסוי נוסף שעשוי לעזור הוא כיסוי לשבר שמשות, המאפשר לכם להחליף את השמשות שניזוקו, כמו גם כיסוי למראות צד, פנסים ופגושים.