הפרשן הכלכלי של ערוץ 13, מתן חודורוב, שוחח עם ענת דוידוב ב-103FM סביב הקלות הסגר, והדיונים על אפשרות לעוצר לילי. בהמשך, ביקש להתייחס לידיעה ממשרד האוצר, לפיה לאחר שעובד במשרד כינה את שר האוצר 'הורדוס' בהתכתבות עם אחד העובדים, השר בחר להתלונן למדלבליט לאחר שראה את הכינוי בטור עיתונאי שפורסם נגדו: "אנחנו רואים שפעם אחר פעם שר האוצר כ"ץ לא מצליח לחיות בשלום עם הדרג המקצועי הכפוף לו"

האם אנחנו בדרך לעוצר לילה או שככה וככה?
"ייתכן. הדיון במשרד רה"מ בהחלט עוסק באפשרות להכריז על עוצר לילי שיחל או ב-22:00-23:00 בלילה כמו כפי שמציעים במל"ל או מוקדם יותר ב-19:00-20:00 בערב כמו שדורשים במשרד הבריאות כי לדבריהם, עוצר לילי בלבד אינו אפקטיבי בצמצום התקהלויות חברתיות וצריך להתחיל אותו בשעה מוקדמת בהרבה על מנת לראות בלימה אמיתית בהיקף ההדבקה.

הרעיון הוא שאולי במקביל לעוצר כזה, אפשר יהיה להחזיר את מערכת החינוך או חלקים ממנה לפעילות, בייחוד כיתות ה'-ו' וכך לקזז את ההשפעה השלילית של החזרה לבתי הספר עם צמצום טווח התנועה של הישראלים בשעות הערב. לדיל כזה משרד הבריאות יוכל להסכים, זה יאפשר לראש הממשלה להראות שהנה, הוא מוכן להחזיר עוד ועוד תלמידים לבתי הספר, דבר שחשוב להם, להורים ולמורים שלהם, ובעיקר זוכה כרגיל להתנגדות במשרד האוצר מחשש שעוצר כזה יפגע בעסקים. דמייני לעצמך למשל טייק אוואי שמוכר בשעות הערב לקבוצות חברים שיוצאות לבלות כיוון שהם ייאלצו להיגמר".

ואנשים ישבו בבית. אגב, האם ההחלטה צפויה להתקבל היום?
"להערכתי לא כיוון שהיא מצריכה לכל הפחות אישור בקבינט הקורונה שמועד לכינוסו עדיין אין וגם זו נקודה מעניינת. אנחנו נמצאים בסך הכל מרחק של יום עבודה אחד לפני מה שהיה אמור להיות מכניסת השלב השלישי של ההקלות לתוקף, אין כרגע לא יום, לא שעה, לא מועד ולא זימון לאף אחד מהמשתתפים המיועדים בקבינט הקורונה ולכן ספק אם זה יקרה היום".

הבלאגן במשרד האוצר מגיע ולא בפעם הראשונה עד ליועמ"ש מנדלבליט, ואתן את זה בתקציר. עובד באוצר מצלם תכתובת רכילותית, כ"ץ מתלונן ליועמ"ש על ההדלפה, היועץ המשפטי של האוצר התכתב עם דוברת המשרד בישיבת הקבינט, כינה את השר "הורדוס". אחד העובדים שישב מאחוריה ככל הנראה צילם את זה וכ"ץ התלונן למנדלבליט אחרי שראה את הכינוי בטור של נחמיה שטרסלר. אז מה הסיפור? על מה אנחנו מדברים, על אסי מסינג והאם הוא בעצם בדרך החוצה?

"ברמה העובדתית כ"ץ באמת הופתע או שלא לקרוא את הכינוי הורדוס מאת הפרשן נחמיה שטרסלר בטור השבועי שלו שכולנו קוראים ב'הארץ', והוא הסיק מתוך הטקסט שההתכתבות בין מסינג, היועץ המשפטי ווייסמן הודלפה כביכול לשטרסלר על ידי מסינג למרות שהיה אפשר לשמוע את הכינוי הזה אני חושב מכל פקיד במשרד האוצר וללא רק מאסי מסינג.

גורמים באוצר שאיתם שוחחתי הגיבו לסיפור הזה די בתדהמה, איזה מן מקום עבודה זה שואלים שם, שעובד מצלם עובדים אחרים, צילומי מסך פרטיים מתוך התכתבויות בסמראטפון ואחר כך רצים להתלונן אצל השר, יש פה סוג של משטרת מחשבות ובאמת אם את שואלת אותי האם לגיטימי ששר ייעלב מהעובדה שעושים שימוש בביטוי מגלומני כמו הורדוס בהתכתבויות פנימיות ,אז כן זה לגיטימי ואנושי להיעלב, אבל האם הסתמסות כזו בין שני פקידים בכירים ככל שיהיו, מצדיקה פנייה ליועץ המשפטי בכסות בעייתית של חקירת הדלפה לכאורה של עיתונאי, אותו עיתונאי שיכול היה לשמוע את התואר הזה הורדוס מכל פקיד אחר? אני חושב שמישהו פה קצת נסחף.

אני לא חושב שמישהו רוצה לחיות במידנה בה הסתמסויות בין שני עובדים מתועדות, מצולמות על ידי עובד שלישי, נשלחות לשר ומתגלגלות לחקירה אצל היועץ המשפטי לממשלה, ואכן מנדלבליט די מגלגל את כולם מכל המדרגות בשעה האחרונה כשהוא מודיע שהנושא הזה הוא לא עניין לא לחקירה פלילית ואפילו לא לבדיקה משמעית אלא מקסימום לשיחה של ליבון עניינים ויישור הדורים בין היועץ המשפטי מסינג לבין השר".

אביחי מנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אביחי מנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

וזו לא בפעם הראשונה שהסיפורים של משרד האוצר ושל כ"ץ מגיעים ליועמ"ש מנדלבליט.
"זה העניין ענת, אנחנו רואים שפעם אחר פעם שר האוצר כ"ץ לא מצליח לחיות בשלום עם הדרג המקצועי הכפוף לו, זה קרה לו גם עם שאול מרידור ראש אגף התקציבים שלא הסכים לשפיכת כספים ללא מטרות ברורות, אחר כך זה קרה לו עם מנכ"לית המשרד שהוא עצמו מינה, קרן טרנר".

שהלכה איתו במשרד התחבורה כברת דרך.
"לגמרי, אבל גם היא ראתה שהשר לא מעוניין לאשר תקציב ב-2021 בלוח זמנים הגיוני כיוון שכנראה רה"מ לא נתן לדבר הזה עדיין אור ירוק, בין לבין הלך הביתה גם החשב הכללי רוני חזקיהו, שוב במחאה אם כי יותר ה שקטה ומסוגננת על כך שאין עדיין תקציב ואפילו הכנות ממשיות לתקציב".

נכון הוא כאילו סיים את התפקיד אבל היה בזה אקט של מחאה ובינתיים כ"ץ לא יכול למנות חשב ואי אפשר לנהל את המשרד בלי חשב, אי אפשר לעשות כלום.
"יותר מזה, אי אפשר לנהל את תקציב המדינה ולהעביר חוק מאושר בכנסת בלי חשב, ועכשיו אנחנו מגיעים גם לשומר הסף, היועץ המשפטי שביחד עם עוד עובדת ותיקה, הדוברת, הסתמס אולי באופן שלא כל כך מחמיא לשר הממונה וזה מה שקורה. אני באמת מתקשה להיזכר בתקופה כזו במשרד האוצר בה הדרג המקצועי ולשכת השר היו כל כך צהובים זה לזה.

בימים האלה היינו מצפים מכולם לשנס מותניים כדי לנהל את משבר הקורונה. יש איזה עניין כלכלי קטן שהשאיר מיליון ישראלים בלי עבודה ומדינה שלמה בי תקציב כבר שנה שנייה ברצף, ובמקום לטפל במצב החירום הכלכלי הזה הולכים ומצלמים ובודקים מי הסתמס עם מי, למה וכמה, וזה מגיע ליועמ"ש וואו, זו באמת טלנובלה שאפילו במונחים של משרד האוצר לא האמנתי שנגיע אליה".