בנות סובלות יותר משקרים: מחקר חדש, שערכו חוקרים מאוניברסיטת Xinyang Normal בסין, מצא כי "שקרים לבנים", כלומר, שקרים בלתי מזיקים, שהורים רבים מספרים לילדיהם, עלולים להוביל לחרדה מוגברת אצלם בשלב מאוחר יותר בחיים - ובייחוד אצל בנות.

המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Children and Youth Services Review ובחן 912 מתבגרים בני 10־17, הראה כי אמירת שקרים לבנים של הורים, כמו "אכילת גזר תעזור לראות טוב יותר בחושך", אשר נועדו לרוב לעודד התנהגות טובה בקרב ילדיהם, גורמת לחרדות ויכולה להשפיע בהמשך החיים גם על מערכות היחסים של הילדים עם הוריהם.

ילדים משחקים בבובה, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
ילדים משחקים בבובה, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

המשתתפים, שנשאלו לגבי שקרים לבנים שנאמרו להם כשהיו צעירים, מילאו לאחר מכן שאלונים פסיכולוגיים שבדקו את הקשר שלהם עם הוריהם ואת רמות החרדה שלהם. הממצאים חשפו כי אלו שהוריהם סיפרו להם בעבר שקרים לבנים נטו שלא לסמוך מאוחר יותר בחייהם על טענות נוספות של הוריהם או של אנשים אחרים. זאת ועוד: מתבגרות שהוריהן שיקרו להן בילדותן, סבלו פסיכולוגית יותר ממתבגרים, וגם הקשרים שלהן עם הוריהם היו חלשים באופן משמעותי. עורכי המחקר טוענים כי "לבנים יש סובלנות גבוהה יותר לשקר", וכי "בנות עשויות להגיב באופן רגשי יותר להתנהגות הוריהן", בהתייחס לעובדה שבנים מפגינים התנגדות נמוכה יותר לשקר לבן מאשר בנות.