העיתונאי נדב איל, עורך חדשות החוץ של חדשות 13, התייחס הבוקר (חמישי) לסוגיית החיסונים בראיון בתכנית של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM. אייל הסביר כי "כרגע המגפה בישראל דועכת", והוסיף: "חיסון של מודרנה יהיה במקרה הטוב בסוף הקיץ, של פייזר - לא לפני סוף הסתיו".

בפתח הראיון נשאל איל על מאמר ב"דה מרקר", בו נטען כי "הניהול הכושל של נתניהו אילץ את ישראל לפנות לחברת פייזר". בהתייחס לכך אמר איל כי הוא "לא מסכים עם המאמר ב'דה מרקר'. אני חושב שהניהול לא היה טוב, אבל לא הצלחתי להבין מה אומר המאמר ב'דה מרקר', כי אין מה לזחול ל'פייזר'. כל המאמר מציג את זה כאילו 'פייזר' היא כליל השלמות ומוכנה לתת לנו הכול, והבעיה היחידה היא שהרמנו עליה קשיים ביורוקרטיים, על החברה המסכנה הזאת, שכל מה שהיא רוצה זה להיטיב עם עם ישראל ולתת לנו את החיסון כמעט בחינם. אז אני לא מסכים עם כל מה שנכתב שם - אני חושב שהתמונה קצת יותר מורכבת. אני גם חושב באופן אמיתי - למרות שהמשא ומתן התנהל רע מאוד, שמי שניהל אותו עד עכשיו זה משרד הבריאות, זאת האמת, ולא ראש הממשלה. ראש הממשלה נכנס כי זה באמת לא נסגר".

לדברי איל, "אף מדינה בעולם לא חותמת על הסכם עם כל חברות התרופות, חוץ מקנדה - שהיא באמת מדינה הרבה יותר עשירה ממדינת ישראל. אבל האמת היא שישראל באמת ניהלה משא ומתן עם 'פייזר', הייתה גרירת רגליים מצד אחד, מצד שני, הגורמים הישראליים שהיו מעורבים במשא ומתן, אמרו לי שחלק מהבעיה הייתה שתאריך ההתחייבות של 'פייזר' לאספקת המנות לא היה מספיק ברור מצד אחד, ומצד שני, אני מזכיר שאנחנו חתומים עם חברה אחרת - מודרנה".

רגע ההודעה למשתתף הנבחר לקבל ראשון את החיסון לקורונה

שאמורה להודיע ממש בימים הקרובים גם...
"נכון, והיא מפתחת חיסון בגישה זהה".

גם שתי מנות לכל אדם?
"כנראה שתי מנות, אבל הנקודה כאן זה לא שתי המנות, הנקודה כאן זו השיטה שלא ניכנס אליה - MRNA, ויש רק שתי חברות כאלה בעולם, וישראל חתמה עם 'מודרנה'. עכשיו, בשבועות הקרובים ייצאו כל מיני תוצאות של כל מיני ניסויים קליניים, אז אתה יודע, הייתי אומר שיש פה הרבה אינטרסים שמושכים להרבה כיוונים. עכשיו, ברור לחלוטין שמשרד הבריאות גרר פה רגליים כהרגלו, ולא חתך - זה נכון, זה בהחלט נכון, אבל מצד שני, גם היו דברים אמיתיים. אתן לך דוגמה - יש את הנושא של החבות המשפטית, אם ייגרמו נזקים כתוצאה מהחיסון - הנושא הזה, הוא נושא אמיתי. זאת אומרת, הנושא של תאריך האספקה, זה נושא אמיתי. וגם בעולם היום נמתחת ביקורת די חריפה על 'פייזר' בעקבות המכירה של המניות של המנכ"ל שלה, שמכר את המניות שלו..."

באותו יום שפורסמה ההודעה.
"נכון, וזה לא שידר המון אמון בשוק. בקיצור, אין צדיקים בסיפורים האלה, ונתניהו לא ניהל את זה בעצמו בצורה כל כך שערורייתית. אבל יש עניין אחד שהוא כן חשוב - העניין הוא שישראל לא קבעה לעצמה מדיניות חיסונים. לדוגמה, מי יחוסן קודם, איזה אוכלוסיות, איך זה הולך לעבוד, אם אנחנו באמת צריכים חיסון, שהוא חיסון שדורש קירור עמוק כמו של 'מודרנה' ושל 'פייזר', האם יש לנו את שרשרת האספקה".

אני לא הבנתי את הנקודה הזאת, אני אגיד לך למה, כי בימים אלה ממש יש מערך לאומי לחיסון מפני שפעת, וקופות החולים מתעדפות - קודם כל צוותים רפואיים, אחר כך ילדים, אחר כך אנשים עם מחלות רקע וגילאים מבוגרים. למה את אותה הנוסחה הזאת, אי אפשר לאמץ לעניין הקורונה?
"אני לא חושב שזה כזה סיפור גדול, אני חושב שאתה צודק גיא, זה קצת יותר מורכב בעניין של הקורונה. אנחנו לא רוצים להתיר את זה בידי הקופות, אני אגיד לך גם למה - כי יש הבדל מחיסוני השפעת, מבחינת של עד כמה יש מצוקה של המשאב הלאומי הזה, ובחיסון קורונה, תהיה יותר מצוקה. לכן, אנחנו רוצים שכן תהיה מדיניות לאומית".

על עוד כמה זמן בעצם אנחנו מדברים? עוד חצי שנה, שנה?
"אנחנו מדברים פה על זמנים, שבמקרה הטוב - אם מדובר ב'מודרנה', אז במקרה הטוב בסוף הקיץ, זאת אומרת, יוני עד אוגוסט, ואני כאן די אופטימי. במקרה של 'פייזר', אנחנו לא מדברים על לפני סוף הסתיו, אולי תחילת שנה הבאה, אלה ההערכות המקובלות בעולם".  

יש לנו עוד זמן איך שלא נהפוך את זה, ועד אז נצטרך להמשיך להתמודד עם מה שיש לנו - אולי עם סגר לילי, כל מיני דברים חדשים שעומדים לבוא עלינו, זה המצב.
"דבר אחד שחשוב לומר - מקדם ההדבקה בישראל, לפחות בשבועיים האחרונים, די יציב, למרות פתיחת הלימודים. חשוב להגיד את זה, כי משרד הבריאות מאוד חושש שזה ייצא משליטה, והוא צודק, אבל כרגע אנחנו נמצאים מתחת ל-1. המשמעות היא שכרגע בישראל - ככלל, לא בכל מקום - המגפה דועכת והיא לא גדלה. חשוב להגיד את זה, לא כל פעם זה הכי גרוע".