רני רהב, איש יח"צ והבעלים של "רהב תקשורת", שוחח היום (חמישי) עם אריה אלדד ובן כספית ב-103FM על הביקורת כלפי הפרסומת החדשה של האגודה למלחמה בסרטן. בפרסומת, מוצגת דמותו הממוחשבת של ספי ריבלין ז"ל, כשהוא פונה לציפי שביט דרך הזום ומגייס אותה לכאורה, למבצע התרמה מקוון לאגודה. רהב: "הסרט מתעתע, וגם המחלה כולה. אבל בים העמותות הקיימות, דווקא הסרט הזה גורם סוף סוף לאגודה הזו לחזור לתהילתה".

רני, ראית את הפרסומת?
"בהחלט".

כולנו אוהבים את האגודה למלחמה בסרטן וכולנו חושבים שהיא עושה עבודת קודש, אף אחד לא נגדה. אבל מה אם הפרסומת הזו הייתה פרסומת פוליטית או פרסומת לקוקה קולה? כבר עכשיו מצטמררים. אני תורם קבוע לאגודה למלחמה בסרטן, וכשראיתי את זה, הצטמררתי ברמה המוסרית. מחר יביאו את ספי ריבלין לתשדירי הבחירות של 'הליכוד', כדי שהוא יגיד שישב עם בגין ושמיר לארוחת צהריים והם אמרו להצביע לנתניהו, או שיביאו את הרב עובדיה יוסף שיגיד, תצביעו לש"ס. אין גבול למה שהמפרסמים מרשים לעצמם?
"קטונתי על ידך ועל יד אריה אלדד, אתם שניכם מבינים בהרבה מאוד דברים וגם בתקשורת, אבל אם יורשה לי, אומר את הדברים הבאים: אם חלילה וחס היו מביאים את הסיפורים שאתה אמרת, ואני אפילו לא רוצה לחזור עליהם, זה באמת היה חמור מאוד. אבל משפחת ריבלין היקרה הרשתה להשתמש בדמותו של ספי ריבלין, שהיה באמת מהאומנים החשובים ומעמודי התווך של התרבות הישראלית, לטובת מטרה נעלה וחשובה כמו האגודה למלחמה בסרטן. תראה, האגודה למלחמה בסרטן היא אגודה חשובה, אבל מה שקרה במדינת ישראל זה שנהיו כל כך הרבה עמותות, כשכל אגודה היא חשובה, וכל אגודה עוזרת למלחמה מסוימת".

כולנו מסכימים עם מה שאתה אומר, אני הבאתי אותך כבעל מקצוע.
"האגודה למלחמה בסרטן הביאה הברקה מדהימה שמרגשת את כולנו. ספי ריבלין לא מת מות נשיקה, הוא מת ממחלת הסרטן הנוראית, ואני חושב שעצם העובדה שהוא יוצא ישירות מהעולם הבא או מהעולם החיצון או מהעולם שאיננו, הוא מזכיר לנו את עצמו, את הדיאלוג שלו עם ציפי שהיא מלכה של מדינת ישראל והייתה החברה הכי קרובה לו בעולם, אשר המוות שלו מאוד ציער אותה".

כל מה שאתה אומר נכון.
"זה באמת במקום, זה חשוב מאוד, וזה אכן מזעזע כי הוא מת מוות מזעזע".

נגיד, חס וחלילה, שמשפחת רבין הייתה נותנת אישור לתשדיר פרסום שאומר 'סלחתי לנתניהו ואני קורא לכם להצביע בשבילו'. זה היה לגיטימי? גם אם המשפחה היית המסכימה.
"ההשוואה עצובה ומשפילה. אין לזה קשר. סליחה שאני אומר לכם, אני לא שותף לדיאלוג הזה שלכם, הוא לא מתאים פשוט". 

מכיוון שאתה ידיד של משפחת רבין, ומכיוון שאנחנו רוצים להפסיק את ההקצנה בחברה הישראלית ולא לגרום פה שוב לשפיכות דמים מסוימת, היה עולה רעיון כזה, ומשפחת רבין שהיא משפחה ערכית הייתה אומרת 'לכו על זה'.
"יצחק ולאה רבין היו האנשים הכי קרובים לי בעולם, אחרי אשתי והבן שלי. אבל ההשוואה היא לא במקומה, היא לא נכונה, וצריך לעבור הלאה. אתה יכול להשוות את זה למשהו אחר אבל לא לזה".

השאלה הייתה שאלה עקרונית, מוסרית וערכית. האם מותר לעשות שימוש בקולות מעולם המתים, גם אם המשפחה הסכימה.
"בדברים חשובים כמו המלחמה בסרטן הכל לגיטימי, ומאוד התרגשתי לראות אתמול בטלוויזיה את הבת של ספי ריבלין שאומרת בכנות שבהתחלה היא קיבלה שוק מההצעה, אבל אחר כך הבינה שזה דבר חשוב למען החברה הישראלית, למען המלחמה הקשה בסרטן. אני חושב שכל הכבוד למשפחה, ואני אומר עוד פעם, הסרט הוא מתעתע, אבל המחלה האיומה הזו היא מתעתעת, ובים העמותות שקמו ב-40 השנים האחרונות, דווקא הסרט הזה גורם סוף סוף לאגודה הזו לחזור לתהילתה".

אף אחד בעולם לא היה מסביר את זה טוב ממך. תודה רבה שדיברת איתנו.