יעקב חגואל, היו"ר החדש של ההסתדרות הציונית העולמית, כיהן בתפקידים רבים - מנכ"ל תנועת הנוער בית"ר, יו"ר הליכוד העולמי, מייסד צוות המשימה למאבק באנטישמיות של ההסתדרות הציונית העולמית ולאחרונה סגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית. אולם כשהוא נשאל מה התפקיד שהכין אותו יותר מכל לתפקידו הנוכחי, הוא משיב ללא היסוס: "שנת השירות הלאומי שלי שביליתי באופקים, לפני שהתחלתי את השירות בצבא - היא הייתה הכי חשובה עבורי. נתתי מעצמי הרבה, וקיבלתי הרבה מאוד בתמורה. זאת הייתה שנה שהפכה אותי למה שאני היום. למדתי לתת מעצמי, להיות חלק מהעם היהודי ולהכיר במגוון של עמנו".

בתפקידו החדש כיו"ר ההסתדרות הציונית העולמית מתכוון חגואל להפוך את אחדות העם היהודי למטרה המרכזית של הארגון, ובו בזמן לכבד ולהבין את המגוון של הקבוצות השונות. "כראש הארגון, אני רוצה להגיע לכל יהודי, גם אם הוא גר בבואנוס איירס או במנהטן, בריו דה ז'ניירו, ביוהנסבורג, ביקיר, באיתמר או בנתניה - כל יהודי ויהודי הוא מקור הכוח שלנו".

חגואל נכנס לתפקיד כראש ההסתדרות הציונית העולמית בעת שהיהדות העולמית ניצבת בפני אתגרים רבים. נגיף הקורונה, וההרס הכלכלי הנלווה לו, הקשו על חיי הקהילה היהודית ברחבי העולם. החינוך היהודי תמיד היה יקר, אומר חגואל, אך כיום קשה עוד יותר, כאשר אנשים רבים איבדו את עבודתם ומתקשים להתפרנס ולכלכל את משפחותיהם. כל הבסיס של הקהילה היהודית מבוסס על תמיכה כספית, החל בשמירה על מרכזי הקהילה היהודית וכלה בתשלום דמי בית הכנסת. כל המוסדות הללו הושפעו לרעה מהמגיפה. חגואל מוסיף שהאנטישמיות גברה במידה רבה בעקבות התפשטות הנגיף. 

גם הנושאים היומיומיים המשפיעים על העם היהודי הם חשובים לא פחות ודורשים התייחסות מעמיקה. למשל היחסים המעורערים בין יהודי ישראל לבין הקהילות היהודיות בתפוצות. גם קצב ההתבוללות הגובר מעורר דאגה וכן היעדר זהות יהודית בקרב ישראלים המתגוררים בארה"ב ובקהילות אחרות. "מיליון ישראלים חיים בתפוצות", אומר חגואל, "שיעור הישראלים המנותקים מהקהילות היהודיות בסביבתם גדול משיעור הישראלים המחוברים אליהן. אין להם כמעט קשר עם קהילות יהודיות". 

כדי לסייע בתיקון המצב המדאיג, חגואל אומר כי ההסתדרות הציונית העולמית הקימה מחלקה מיוחדת שנועדה לסייע לישראלים החיים בתפוצות לשמור על קשר עם הארץ ועם היהדות, ובסופו של דבר להביא אותם הביתה - לישראל. "ארגונים רבים מתעלמים מהם", מוסיף חגואל, "אבל זהו תחום שהתמקדנו בו בעבר, ואנחנו רוצים להוסיף להתמקד בו גם בעתיד". 

חגואל אומר כי תיקון וחיזוק היחסים בין יהודים בישראל ליהודים המתגוררים מעבר לים הוא אתגר גדול לארגון ובכלל. "מדי שנה, 15 אלף צעירים מבקרים בישראל במסגרת תוכניות שונות. אחת הבעיות היא שהם רואים ישראלים רק דרך שמשת האוטובוס ולא מתקשרים איתם מספיק. אנו מתכוונים ליצור תוכניות שיעודדו אותם להיפגש ולתקשר עם ישראלים, למשל להיפגש עם ילדים מהעיר שדרות. אין לי ספק שהמפגשים האלה ייצרו גשר בין שתי הקבוצות". 

אלמנט נוסף שלדברי חגואל חיוני כדי לחזק את הקשר בין היהודים היא השפה העברית. היו"ר החדש מצר על כך שפחות אנשים בגולה יכולים לדבר ולהבין עברית. "אנו משקיעים סכומי עתק בחיזוק הבקיאות שלהם בשפה העברית", הוא אומר, "אנו רואים בכך יותר מלימוד שפה - זהו הבסיס שלנו כעם".

המשימה של ההסתדרות הציונית העולמית אינה מסתכמת רק בתפוצות - היא חלה גם על ישראל. חגואל מציין כי מחלקת ההתיישבות של הארגון פעילה בכל רחבי הארץ, עובדת עם הממשלה, מפתחת יישובים חדשים ותומכת ביישובים קיימים בנגב, בגליל וביהודה ושומרון. "אנחנו רוצים למשוך יותר אנשים ליישובים האלה כדי לחזק את הפריפריה של ישראל", הוא אומר. 

נוסף לכך מציין חגואל כי ההסתדרות הציונית העולמית מקדישה חלק מזמנה גם לשיפור הפריפריה החברתית בישראל, ולסיוע לאוכלוסיות חלשות יותר הנמצאות בצפון הארץ, בדרומה ובמרכזה.

תוכל להרחיב מעט על התוכניות לפריפריה?
"אחד הדגלים של ההסתדרות הציונית העולמית היא הפעילות בפריפריה, והיא באה לידי ביטוי בכל הפעילות של הארגון - החל בהפעלת גרעיני שנת שירות בפריפריה, דרך פרויקטים שמפגישים לפעילות בת שבוע צעירים מחו"ל עם צעירים מהפריפריה, פרויקטים להעצמת הציונות שפועלים בכל הארץ וכלה בכנסים בנושאי חברה, מדינה וכלכלה שכמדיניות עקבית נערכים בפריפריה. כמו כן להסתדרות הציונית העולמית יש חברה־בת הנקראת תרבות לישראל, והיא הוקמה במטרה לקדם תוכניות תרבות שנתיות ביישובי הפריפריה, לעודד ניוד של אירועי תרבות איכותיים, לסייע, לייעץ ולתמוך בקיום סדרות תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואומנות פלסטית".

כיצד מעודדים את הפעילות הכלכלית בפריפריה?
"החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית העולמית, שפועלת בפריפריה, מסייעת להקמת יישובים, מקומות עבודה, אזורי תעשייה ופיתוח, ובחצי שנה האחרונה אף חנכה את היישוב החדש מיטל, הממוקם בגלבוע, וכבר החלה באכלוסו. כאן המקום לציין שכחלק מפעילות הארגון אנו עוסקים בעידוד עלייה לישראל, ופעילות זאת מתורגמת להעצמת הכלכלה הישראלית".

השראה מבגין

"הארגון שלנו, שאותו הקים בנימין זאב הרצל, שם לו כמטרתו העיקרית את הקמת המדינה היהודית, בד בבד עם בניית חברה טובה יותר וצודקת יותר", אומר חגואל ומוסיף כי להסתדרות הציונית העולמית יש תפקיד חשוב בחיזוק הרוח הציונית בישראל, גם בקרב אלו שחיים במדינה ועשויים להחשיב את עצמם כפוסט־ציונים. "אנו רוצים לחזק את הערכים הציוניים בקרב היהודים שחיים בישראל", הוא מציין. 

חגואל אומר כי ההסתדרות הציונית העולמית היא ייחודית בקרב כל הארגונים היהודיים, משום שהיא מייצגת יהודים ברחבי העולם. "עלינו לזכור שאנחנו לא ממשלת ישראל ואנחנו לא ארגון פילנתרופי", הוא מדגיש, "אנחנו 'הממשלה' של העם היהודי - אותו קונגרס שכינס הרצל בבזל לפני 123 שנה". 

לפני כשלושה שבועות התאספו 740 נציגים מרחבי העולם היהודי לקונגרס הציוני העולמי, שהתקיים השנה באופן וירטואלי בגלל מגבלות הקורונה. היו שם חרדים, חילונים, רפורמים, שמרנים, אשכנזים, ספרדים, שמאלנים, ימנים - מגוון רחב של זרמים ודעות מ־34 מדינות. "אין דבר כזה בכל העולם היהודי - מקום שאליו אנשים באים ומדברים ציונות", אומר חגואל ומספר שבהסתדרות יש מפלגה חרדית שהביאה מספר רב של מנדטים מארה"ב, מכיוון שהם רוצים להיות חלק מהמטרייה הציונית. אני רואה בכך ברכה גדולה, ורוצה בעצמי להרחיב את המטרייה הציונית כך שתכסה חלקים נרחבים ככל האפשר מהעם היהודי. אם אנחנו רוצים להיות 'הממשלה' של העם היהודי, עלינו להציג את המגוון הרחב שיש בו". 

המגוון של הקבוצות המרכיבות את ההסתדרות הציונית העולמית, אומר חגואל, הוא שמצדיק את קיומה 72 שנים לאחר הקמת מדינת ישראל. "בסיוע להקמת המדינה השגנו את אחת המטרות העיקריות שלנו", אומר חגואל, "אך יש אתגרים רבים שאפשר לעמוד בהם רק באמצעות ארגון המייצג את כל היהודים. אין ארגון אחר שמייצג את העם היהודי כולו, שיכול להתמודד עם אתגרים כמו עידוד עלייה, מאבק באנטישמיות, התבוללות, חיזוק הגאווה היהודית והזהות היהודית".

אף שממשלת ישראל היא שותפה חיונית ברבים מהאתגרים הללו, אומר חגואל, היא לא יכולה ולא צריכה להוביל את המאמצים. ההסתדרות הציונית העולמית פועלת באופן ייחודי בישראל ומחוצה לה, למען העם היהודי.

כשהוא חוזר שוב אל הימים הראשונים של ההסתדרות הציונית העולמית, אומר חגואל: "חשוב להזכיר כי ההסתדרות הציונית העולמית היא אותו ארגון שייסד תיאודור הרצל בקונגרס הציוני בשנת 1897. הרצל היה איש חזון גדול, וחלם על מדינה יהודית בארץ ישראל. נוסף ליכולתו לחלום, הוא היה איש פעולה. הוא ייסד את ההסתדרות הציונית העולמית כדי לסייע בהגשמת חלומו". חגואל, עם חזונו לאחד יהודים ברחבי העולם, מקווה להמשיך ולקדם את החלום הציוני שהרצל החל, בפעולה ובמעשים, גם במאה ה־21". 

"ההסתדרות הציונית העולמית היא הארגון שהביא לתקומתה של מדינת ישראל, הוא משמש כממשלתו של העם היהודי ומאגד ומאחד תחת כנפיו את כלל הדעות, ההשקפות, הזרמים והאתגרים שאיתם מתמודד העם היהודי בארץ ובתפוצות", מתאר חגואל, "בתוך כל השוני של עמנו, ניכרים האתגרים המשותפים. חלקנו חיים בתפוצות, אבל כולנו רואים את ארץ ישראל כביתו של כל יהודי. אנחנו כאן, יחד, כדי להתמודד עם אין־ספור האתגרים של עמנו. ערכינו המשותפים כוללים את חיזוק הזהות היהודית והציונית, את המאבק באנטישמיות ובתנועות החרם, החינוך, חיזוק ההתיישבות בארץ, העצמת מרכזיותה של ירושלים כבירתנו הנצחית וההיסטורית, העלייה לארץ ואת המסורת והשפה העברית שמלוות אותנו כבר דורי דורות".

"כשנשאל מנחם בגין בשנת 1977, בעת שנבחר לעמוד בראשות הממשלה, באיזה סגנון ינהל את המדינה, הוא השיב: 'בסגנון יהודי טוב'", אומר חגואל בהתרגשות. "בהשראת המנהיג הדגול הזה אשאף לנהל את הארגון החשוב הזה - בסגנון יהודי, ציוני, ערכי וטוב, ובעבודה משותפת עם חבריי להנהלה הציונית בארץ ובתפוצות"