מה שקרה השבוע, אחרי ההודעה של פייזר שיש חיסון, הוא מרוץ מיוזע של ראש הממשלה ופקידיו לתקן את המחדל הזה ולנסות לנעול את האורווה בטרם ייעלמו החיסונים. שיחת טלפון עם המנכ"ל הפכה לגרסה המודרנית של הנחיתה בנורמנדי. פייזר, מעמדת כוח, העמידה בפני ישראל אולטימטום: לסגור את המו"מ עד יום שישי, או להידחק לסוף התור. עכשיו שימו לב לדיון שהתקיים בראשותו של ראש הממשלה יום אחד לפני שדיבר עם מנכ"ל פייזר. פרטי הדיון הטלפוני ההיסטרי הזה נחשפים כאן בפעם הראשונה. נכחו בו שר הבריאות, שר האוצר, היועץ לביטחון לאומי, מנכ"ל משרד הבריאות, מ"מ החשב הכללי, מ"מ ראש אגף התקציבים, ראש מינהל טכנולוגיות רפואיות ותשתיות במשרד הבריאות, ד"ר אורי פיינשטיין ממשרד הבריאות, ראש האגף לנושאים מיוחדים במל"ל, ראש האגף למדיניות חוץ במל"ל ועוד כמה.

נתניהו על החיסון של פייזר: "יגיע לישראל בינואר"

"אנשי משרד הבריאות הציגו את סטטוס המו"מ עם חברת פייזר", נאמר בפרוטוקול, "ציינו כי החברה נוקשה בעמדותיה, אינה מוכנה להתחייב למועדי אספקה. הם העריכו כי בעקבות הודעתה אמש על הצלחת החיסון בשיעור של יותר מ־90%, החברה תהיה מחוזרת מצד מדינות רבות וכושר המיקוח שלנו מולה, יפחת. אנשי האוצר עמדו על הבעייתיות בכניסה להסכם שאינו מבטיח אספקה. הסיכון המיידי הוא לסכום של כ־100 מיליון שקל".

פרשנות עד כאן: ברור שעכשיו פייזר נוקשה. הסיבה ברורה: כי עד עכשיו לא היינו שם. כי התעקשנו על שטויות. כי הלכנו על מודרנה בלבד, כאילו במצב כזה יש לנו פריבילגיה להיות בררנים. אנשי האוצר מזהירים מסיכון של 100 מיליון שקל. גם זה ברור: ביד אחת מיידים אנשי האוצר עשרות מיליארדים זה בזה, ביד השנייה הם מחוללים מהומה על 100 מיליון שקל לחיסונים. את כל זה הם עושים בעוד כל צמרת האוצר מתפטרת, מפוטרת ונפוצה לכל עבר. משרד שהיה פעם פאר השירות הציבורי, המגדלור של שומרי הסף המופקדים על האוצר הלאומי, הפך לפמליה מבוהלת של עסקן מפלגתי שמכנה את עצמו המלך הורדוס.

הנה הסיכום של ראש הממשלה לדיון. ראוי לקרוא אותו בקפידה רבה: "ישראל, עקב גודלה, לא מהווה שוק אטרקטיבי ביחס למדינות העולם", קבע נתניהו, "הדבר משפיע על עמדת המיקוח שלנו ומחייב אותנו ליטול סיכונים כבר עכשיו כדי שלא להישאר מחוץ לתור, כשיתחילו לשווק חיסונים. הדבר אמור ביתר שאת ביחס לחברת פייזר, לאור הנתונים המבטיחים שנמסרו בהודעתה אתמול. בנסיבות אלה עלינו למהר ולהגיע עם החברה לסיכומים, גם אם המשמעות היא לשים את כספנו על קרן הצבי. כזכור, ישראל משקיעה סדר גודל של כ־100 מיליארד שקל בהתמודדות עם הקורונה ובהשלכותיה".

"משרד הבריאות", סיכם נתניהו, "יסכם את הדברים בערוץ השיחות שלו עם החברה. רה"מ בשיחתו עם מנכ"ל החברה, ינסה לשפר את התנאים ולהדק את המחויבות".

פרשנות: האיש גאון. עכשיו הוא גילה שבגלל גודלה, ישראל אינה שוק אטרקטיבי. עכשיו הוא נזכר שצריך היה לסגור עניין הרבה קודם, כפי שעשו מדינות מסודרות. אז עכשיו אין לו ברירה, אלא לשים את כספנו על קרן הצבי. עכשיו צריך לכבות את השריפה המשתוללת, והכסף הרבה פחות חשוב. עכשיו אם אתם רוצים להתעודד, תחשבו רגע שלא היה מדובר בכסף של המדינה, אלא בכסף של משפחת נתניהו. ברור לכם שלא היינו רוכשים ארבעה מיליון חיסונים, אלא ארבעה בלבד, נכון? אז בואו נודה למזלנו הטוב שמדובר בקופה הלאומית.

כשהטור הזה נכתב, עוד לא ברור מה היה בדיוק בשתי שיחות הטלפון של נתניהו עם מנכ"ל פייזר. אני מקווה שהגרסה שפורסמה תואמת את המציאות ואכן ייחתם הסכם ברגע האחרון (היום יפקע האולטימטום שהציגה פייזר). אני כן יודע שכל זה היה צריך להיות סגור ונעול הרבה קודם. במקום פאניקה אחרי שפייזר הודיעה על תוצאות הניסוי, צריך היה לגבש מדיניות מקצועית, לנסח פרמטרים, לסיים את כל זה בשבוע הראשון של המשבר ולסגור עניין עם כל מי שצריך. זה יוצא הרבה יותר זול בסופו של דבר.

ודבר אחרון: למה סגרנו דווקא עם מודרנה והפקרנו את פייזר? אין לי מושג, אבל אני בטוח שאין לזה שום קשר לעובדה שנתן מיליקובסקי, בן דודו של נתניהו, ההוא מפרשת המניות, מחזיק מניות בשווי של 3 מיליון דולר בחברת התרופות הענקית מרק (MERCK). איך זה קשור? מרק משתפת פעולה בחצי השנה האחרונה עם מודרנה בפיתוח חיסון לקורונה ותרופה לסרטן, שמבוססים על טכנולוגיה גנטית. צריך לציין כאן שאחזקתו של מיליקובסקי במרק אינה מהותית (שווי השוק שלה הוא 203 מיליארד דולר), ולכן כל מי שמעלה בדעתו עכשיו קומבינות ותעלולים, עושה את זה ללא ביסוס אמיתי. אבל סתם, שתדעו.

הטור המלא של בן כספית מתפרסם במעריב סופהשבוע

[email protected]